A közelmúltban több nyilvános csatornán is arra utaló információk jelentek meg, amelyek szerint Magyarországon építhet gyárat a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). A dél-koreai üzleti híroldal, a Bloter.net május elején részleteket is megosztott a projektről. Azt írta, hogy a CATL a nemzetközi terjeszkedése részeként egy 200 hektáros területet vásárol Magyarországon üzemtelepítés céljából. Ezt a számot, mivel nem hivatalos, érdemes fenntartásokkal kezelni, de összehasonlításképp: a Fejér megyei Iváncsán a dél-koreai SK Innovation egy 135 hektáron elterülő komplexumot fejleszt, amely a cég legnagyobb európai egysége, egyben Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása.

A hazai akkumulátorpiacot ismerő forrásokra hivatkozva az újság arról számolt be, hogy a létesítmény Debrecenben valósul meg és a következő európai gyártóbázisa lesz a CATL-nek. A telephely – amely mintegy 20 kilométeres távolságban lehet a kivitelezés alatt álló BMW-gyár helyszínétől – tranzakciója befejeződhetett, a régészeti feltárások is elindultak, és a gyár tervezése is zajlik. A Blotner.net a CATL magyar projektje kapcsán annak a félelmének is hangot adott, hogy a dél-koreai akkumulátorgyártók lemaradnak Kínával szemben a nemzetközi versenyben.

Számos jel szerint Debrecenben épülhet meg a globális akkumulátorpiac legnagyobb szereplőjének, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) legújabb európai gyártóbázisa. A dél-koreai üzleti sajtó szerint tudvalevő, hogy a CATL százhektáros nagyságrendben vásárol területet mintegy húsz kilométerre a szintén Debrecenben megvalósuló BMW-gyártól. A LinkedInen a kínai társaság álláshirdetést adott fel, amelyben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyszínének. A toborzási leírásból az is kiderült, hogy egy új üzem építéséhez keresnek munkaerőt.

 

A CATL érkezését erősíti, hogy a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózatán, a LinkedIn.com-on a kínai társaság álláshirdetést adott fel, amelyben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyszínének. A már passzív álláshirdetésben villamosmérnököknek kínáltak teljes munkaidős pozíciót. A toborzási leírásból az is kiderült, hogy új üzem építése kapcsán keresnek munkaerőt, első körben a vízellátás és -elvezetés, valamint a víz- és villamosenergia-rendszer általános tervének elkészítéséhez.

Debrecen egyébként nem ismeretlen a kínai, innovatív energetikai technológiában érdekelt cégek előtt. Legutóbb idén március végén vált ismertté, hogy a kuangtungi központú Eve Energy adásvételről szóló szándéknyilatkozatot írt alá egy 45 hektáros debreceni terület megvásárlásáról. Itt szintén akkumulátorüzem jöhet létre, de a tárgyalások még nem zárultak le. A sanghaji Semcorp – amely a világpiacon vezető pozíciót tölt be az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges szeparátorfóliák gyártásában – szintén a Hajdú-Bihar megyei székhelyt választotta, és 10 hektáron állít majd elő termékeket négy gyártósoron, évente összesen 400 millió darabot.

A leendő BMW-gyár mindkét esetben vonzó szempontnak minősülhetett. Nincs ez másként a CATL esetében sem, pláne, hogy a napokban jelentették be, hogy a BMW az új platformjának (Neue Klasse) a tervezetten 2025-ben esedékes bevezetésével 30 százalékkal kívánja csökkenteni az elektromos járművei akkumulátorköltségeit. Ennek érdekében pedig a CATL-lel kötött megállapodást. A hírek szerint az első Neue Klasse alapokra épülő elektromos jármű a 3-as sorozat szegmensében debütál majd, és Magyarországon, a készülő debreceni üzemben szerelik össze. Az autóipari konszernek és az egyes beszállítók földrajzi közelsége értelemszerűen jelentősen csökkenti a logisztika, a szállítás és számos egyéb tényező kiadásait. A CATL nem csak itthon kereshet ilyen lehetőségeket, például az Egyesült Államokban való expanziójában is meghatározó szempont az ottani BMW-, illetve Ford-gyár szomszédsága.

Az Autopro.hu által idézett ágazati összesítés szerint a CATL 2021-ben csaknem 97 gigawattórányi kapacitást termelt lítiumion-akkumulátorokból. Ezzel mintegy 33 százalékos részesedést ért el a globális piacon, amellyel az első pozíciót foglalja el. A cég éves bázison közel 170 százalékos növekedést mutat. A világ három legnagyobb akkumulátorgyártójának mindegyike ázsiai. A második LG Energy Solution valamivel több mint 60 gigawattórás akkumulátorkapacitással, így 20,3 százalékos piaci részesedéssel bír, a harmadik Panasonic esetében ugyanez 36 gigawattóra és 12,2 százalék. A három vállalat együtt 193 gigawattórányi lítiumion-akkumulátort gyártott, a piac 65,1 százalékát uralva.