Csoportos létszámcsökkentésről döntött a Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. (NKK) vezérigazgatója – értesült a VG. Pántya József erről határozatban tájékoztatta a munkavállalókat. 

Nyugati, https://nkk.hu/sajtoszoba/galeria/
Az NKK egyik legfontosabb projektje a Nyugati pályaudvar átépítse volt Fotó: NNK, sajtószoba

Az intézkedés 65 főt érint, ezen belül öt vezetőt és hatvan ügyintézőt. Az Opten céginformációs rendszer adatai szerint az NKK az idén júniusban 265 alkalmazottat foglalkoztatott. 

Ehhez viszonyítva a csoportos létszámleépítés az állomány csaknem 25 százalékát érinti.

A döntés tegnap, hétfőn vált hivatalossá, akkor jelentették be a munkavállalóknak. A felmondásokra legkorábban szeptember végén kerül sor.

Szétosztották az NKK projektjeit

Pántya József a vezérigazgatói határozatában azzal indokolta a tömeges felmentéseket, hogy megállapodás született a társaság feladatainak átadásáról. A projektek átkerülésével összhangban az NKK-munkavállalók egy részének megszűnik a munkaköre. Ahogy arról korábban a VG beszámolt, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a Steindl Imre Program Nonprofit Zrt. (SIP), valamint a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (BMSK) viszi tovább az NKK fejlesztéseit. Erről augusztus elején született döntés, miután 

a társaság tulajdonosa, az Építési és Beruházási Minisztérium (ÉBM) erről kiállította a részvényesi határozatot.

A projektek a szakmai profilnak megfelelően kerülnek a NIF-hez, a SIP-hez vagy a BMSK-hoz. Az utóbbi az NKK magasépítésű projektjeit veszi át, a NIF pedig a közlekedési infrastruktúra fejlesztései mellett a komplex városfejlesztéseket is folytathatja.

Csúcscégnek álmodták meg, de feleslegesnek találták

Az NKK kompetenciáinak leosztására azért volt szükség, mert július végén eldőlt, hogy az NKK megszűnik. A cég eredetileg a Technológiai és Ipari Minisztériumhoz (TIM) tartozott, és Vitézy Dávid közlekedési államtitkár irányítása alatt állt, majd némiképp váratlanul az ÉBM alá sorolták be. 

Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

Lázár János tárcája július végén formálisan is megjelent az NKK mögött, első lépésként pedig a társaság komplett vezetőségének felmondtak. A cég élére július végén nevezték ki Pántya Józsefet, aki a NIF útfejlesztési igazgatója. Az NKK május végén a Budapest Fejlesztési Központ Zrt. jogutódjaként jött létre, vagyis alig két hónapig tartott a működése. A felszámolással a hírek szerint az ÉBM záros határidőn belül végezne, ezt támasztja alá a mostani leépítési hullám is. Pedig az NKK-t kiemelt jelentőségű állami társaságnak szánták, országos hatáskörű közlekedésszervezőként feladata volt 

  • a közösségi közlekedési menetrendek összehangolása, 
  • a tarifarendszerek egységesítése,
  • a MÁV–Volán csoport, a GYSEV és más szolgáltatók közszolgáltatásainak megrendelése és összehangolása az állam nevében,
  • valamint a vasúti és HÉV-fejlesztések stratégiai tervezése.

Ugyanakkor az is kérdés, mi lesz a jövője az NKK helyére belépő állami vállalatoknak. Arról hallani, hogy ezeket is megszüntethetik. Ennek oka a párhuzamosságok kigyomlálása, valamint az, hogy az önálló építési minisztériummal már nincs rá szükség arra, hogy külön cégeknél legyenek az egyes projektek és feladatkörök.

Lassan nyugvópontra ér az NKK-ügy

A közlekedéspolitika iránt érdeklődők számára a nyár egyik izgalmas történése a TIM, illetve az ÉBM összecsiszolódása a közlekedésfejlesztés és a közlekedési projektek terén. Nem titok, hogy ebben a folyamatban voltak súrlódások Palkovics László és Lázár János tárcája között. Ennek talán a legplasztikusabb jele az NKK ügye volt. Vitézy Dávid sokáig nem kommentálta a történteket, de a hetekben a HVG-nek adott interjújában kitért rá.

Szerinte nem tükrözik a valóságot azok az értelmezések, hogy az NKK azért szűnt meg, mert nincs rá szükség, vagy mert a kormányzaton belül elégedetlenek lettek volna a teljesítményével.

Az NKK elődjének, a BFK-nak a feladata az elmúlt két évben az volt, hogy Budapesten és az agglomerációban előkészítse a kiemelt vasúti, HÉV- vagy egyéb közlekedési, zöldfelületi beruházásokat. Mivel a mostani ciklus kormányzati hierarchiájában Lázár János alá tartozik az összes állami beruházás Magyarországon, világossá vált, hogy a BFK által vitt beruházások irányítását az ÉBM veszi át. Ez azonban technikailag más modellben indult el: 

eredetileg nem a cég ment volna át, hanem csak a projektek. Ezért is nevezték át első körben a BFK-t.

Csakhogy mindez nehézkesnek bizonyult, így végül a társaság átadásáról született döntés. Vitézy Dávid hangsúlyozta: ettől még az NKK által tervezett feladatok a TIM-ben maradtak, hiszen a közlekedésért felelős minisztert Palkovics Lászlónak hívják.