A friss cégnyilvántartási adatok szerint bejegyezték az Építési és Beruházási Minisztériumot (ÉBM) mint a Nemzeti Közlekedési Központ Zrt. (NNK) tulajdonosi jogainak gyakorlóját. Ezzel hivatalossá vált, hogy a Lázár János vezette tárcához került az eddig a Technológiai és Ipari Minisztériumhoz tartozó, Vitézy Dávid közlekedési államtitkár irányítása alatt álló cég.

2021.09.29. HódmezővásárhelyLázár János országgyűlési képviselő, a tramtrain beruházás kormánybiztosa a vasútvillamos tesztjáratán utazott.Fotó: Frank Yvette FY Délmagyarország
Fotó: Frank Yvette / Délmagyarország

A május végén frissen létrejött NKK – a Budapest Fejlesztési Központ Zrt. jogutódjaként – kiemelt jelentőségű állami társaság: 

  • országos hatáskörű közlekedésszervezőként feladata a közösségi közlekedési menetrendek összehangolása,
  • a tarifarendszerek egységesítése,
  • valamint a MÁV–Volán-csoport, a GYSEV és más szolgáltatók közszolgáltatásainak megrendelése és összehangolása az állam nevében.

Lázár János a kapuk előtt

De például a vasúti és HÉV-fejlesztések stratégiai tervezését is az NKK végzi. Legalábbis tegnapig. A VG értesülése szerint ugyanis, ahogy formálisan is megjelent az ÉBM az NKK mögött, 

Lázár János tárcája a társaság komplett vezetőségét menesztette. 

Erről Szeneczey Balázs, a cég vezérigazgató-helyettese hétfőn levélben tájékoztatta a munkatársait, A lapunkhoz is eljutott levélben az áll, hogy az ÉBM képviseletében Bartal Tamás helyettes államtitkár járt el, aki úgy tájékoztatott, hogy az NKK igazgatósága és felügyelőbizottsága is megszűnt, és új alapszabályt fogadtak el. 

Ezen túlmenően azonnali hatállyal felmentették tisztségéből a társaság menedzsmentjét, köztük Szeneczey Balázst is.

Új vezérigazgatónak Pántya Józsefet nevezték ki, aki a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója. Az NKK-nál ügydöntő felügyelőbizottság jött létre, amelynek elnöke Bartal Tamás. Ő egyébként korábban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója volt.

Mi lesz veled, NKK?

Szeneczey Balázs búcsúlevelében azt írta, hogy „felemelő érzés volt az ország és Budapest építése iránt elhivatott emberek között munkát végezni”.

Ne feledjétek, hogy senki sem véletlenül került ebbe a cégbe, hanem képessége és szakmai munkája alapján, amely, biztosan állíthatom – én, aki már sok mindent láttam –, hogy felszínre fog kerülni. Hiszem, hogy az eddig elvégzett munka az általunk menedzselt és előkészített projektekben tovább fog élni.

Budapest, 2014. november 24. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója beszél a Széll Kálmán tér rekonstrukciójának elkezdéséhez szükséges beruházási szerződés aláírásán Budapesten, a Széll Kálmán téren, a metró épületének teraszán 2014. november 24-én. A projekt 5,3 milliárd forintba kerül, és a munkálatok miatt leginkább tavasztól lesznek forgalomkorlátozások. MTI Fotó: Marjai János
Vitézy Dávid. Fotó: Marjai János / MTI

Forrásaink az NKK jövője kapcsán szkeptikusak voltak. Szerintük Pántya József érkezése azt is jelenti, hogy a cég „elközutasodik”. Ez értelemszerűen nem kedvez a kötött pályás projektek megvalósulásának. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) információi szerint ennél is negatívabb forgatókönyv szerint jár majd el az ÉBM az NKK-val: Pántya József kvázi felszámolónak érkezett a céghez, amelynek projektjeit a NIF veszi át.