A Netflixnél évek óta emlegetik, és a jövő elején most már tényleg meg is húzzák a népszerűtlen lépést: véget vetnek az időszaknak, amikor tízmilliók vehették igénybe ingyen a világ legkiterjedtebb film streaming szolgáltatását úgy, hogy egy előfizető – rokon, barát, ismerős – megosztotta velük.

"Emily in Paris" Season 3 Special Screening Reception - Red Carpet
Fotó: Nina Westervelt / Getty Images

Az intézkedés egy korszak végét, és egy új kezdetét is jelzi. Véget érőben a streaming aranykora – fogalmaz a New York Times –, elértük az új filmek és tévésorozatok gyártásában korábban elképzelhetetlen pezsgést hozó időszak csúcsát, a „Peak TV-t”, és a folytatáshoz új üzleti modellre lesz szükség. 

A Netflix esetében ez azt jelenti, hogy a jövő év elejétől – a cég pénzügyi adatainak romlása miatt kényszerűen – felszámolják a szolgáltatás ingyenes használatát, ami több, mint százmillió nézőt érint, egy olyan piacon, amelyen öldöklővé vált a verseny. 

Pedig a felfutóban lévő vállalat valamikor azt posztolta a Twitteren: 

A szeretet megosztani egy jelszót

– emlékeztet a Wall Street Journal, mellé téve, amit Ted Sarandos, a Netflix társvezérigazgatója mondott néhány hete befektetőknek a megosztás fizetőssé válásáról:

Ne tévedjünk, nem hiszem, hogy ezt a fogyasztók imádni fogják. 

Mi történik a megosztásokkal?

A Netflix, a világ legnagyobb streaming szolgáltatója a piacon elsőként szembesült azzal a problémával, amely várhatóan a versenytársakat sem fogja elkerülni. 

Az előfizetés megosztása nem ugyanabban a háztartásban élő barátokkal, ismerősökkel növekedési lehetőségektől és jövedelemtől fosztja meg a céget. A Netflix idei első negyedéves jelentéséből kiderült, hogy több, mint egy évtizede először előfizetőket vesztettek, a részvényárfolyam 35 százalékot zuhant, a cég piaci értéke egy nap alatt 54 milliárd dollárral csökkent. Világossá vált, hogy az észvesztő ütemű globális hódító hadjáratnak vége, változtatni kell. 

 

A cégnél sokáig fontolgatták, hogyan ellenőrizhetnék, hogy egy-egy előfizetés nem jut másik háztartásba, olyan változaton is törték a fejüket, hogy előfizetés helyett a letöltés mennyisége alapján számolják fel a díjakat, de arra jutottak, hogy a szolgáltatás egyszerűsége az egyik fő vonzóerő, ezért más technika mellett döntöttek, amit jövőre be is vezetnek – írta a WSJ.

Nem azt akadályozzák meg, hogy valaki más is hozzáférhessen egy előfizetett szolgáltatáshoz, hanem ilyenkor az előfizető egy kódüzenetet kap, amit 15 percen belül kell érvényesítenie – értesült a lap. Ezután a másik használhatja a szolgáltatást, a kódkérések azonban mindaddig érkeznek, amíg be nem fizetnek egy plusz díjat. 

A teszteket Latin-Amerikában folytatják – ahol a legjelentősebb a megosztás, és sikeresnek látszanak –, de a Netflix hasonlót fontolgat bevezetni az Egyesült Államokban is, legalábbis a WSJ így tudja – Európát nem említi a cikk. 

Nehézség, úgy tudják, még mindig van, például megkülönböztetni a megosztást attól az esettől, ha maga az előfizető utazik máshová.

Brutális esésben a Netflix, váratlan helyről érte őket támadás

A streamingszolgáltató újítása alaposan a visszájára sült el, most futhatnak a pénzük után.

A Netflix a legkiválóbb példa a felfutás és a változás – a „Peak TV” vége – szemléltetésére. 

Az amerikai óriás a filmek és sorozatok gyártásának hatalmas lökést streaming, az előfizetés alapú internetes terjesztés úttörője, és legnagyobbja:  az előfizetői száma több, mint 220 millió, amit az Amazon Prime Videó követ 200 millió, a Disney+ több, mint 160, illetve a kínai Tencent Videó és iQIYI 120, illetve 100 millió előfizetővel.

A hatalmas népességű Kínával a Netflixnek nem sikerült megegyeznie, és nem nyújt szolgáltatást Észak-Koreában, Oroszországban és Szíriában sem. A világ népessége nyolcmilliárd, de úgy tűnik, már nehéz tovább növekedni, pedig a streaming felfutása korábban nagyon látványos volt. 

Maga a Netflix DVD-kölcsönzőként indult még 1997-ben, 2001-ben visszautasított egy 50 millió dolláros felvásárlási ajánlatot az akkori piaci óriás Blockbustertől, és 2007-ben robbant be a streaming szolgáltatás beindításával, és 2021-re már majdnem 25 milliárd dolláros éves bevételt produkált. Az utóbbi években azonban minden megváltozott.

A Peak TV vége

A filmek piacán a streaming nagyon jelentés szereplő, de mellette még mindig ott vannak a mozik és a tévécsatornák, ugyanakkor minden jele arra mutat, hogy a teljes piacon véget ért a hőskorszak.

Az amerikai nézők már hozzászoktak – írja a New York Times –, hogy minden hónapban tucatjával jönnek a premierek, százával a tévébemutatók, ami garancia, hogy mindig lehet rengeteg újat mutatni, a nézők csak győzzenek választani. Az utóbbi hónapok „új realitása” azonban, az, hogy a csúcsok folyamatos döntögetése a múlté, a nyaktörő növekedési ütem lelassult. 

A tévéhálózatok és streaming cégek által a felnőtt amerikai nézők számára megrendelt sorozatok száma a második fél évben 24 százalékkal kisebb volt az Ampere Analysis piackutató összesítése szerint a múlt év azonos időszakához képest, 2019-hez mérve pedig 40 százalékos a hanyatlás. A nézők számára persze ez némi késéssel mutatkozik meg, hiszen a megrendeléstől a premierig akár több mint egy év is eltelhet.

Éveken keresztül a befektetők szinte számolatlanul dobálták a dollármilliárdokat az új sorozatok gyártására hatalmasnál hatalmasabb projektek keretében. 

Ennek a „bármiáron” pezsgésnek azonban véget vetettek a Netflix kiábrándító számai, és a részvényárfolyamok esése, amit a szórakoztatóipar más cégeinek papírjai is követtek. Hollywood váltott: mostantól a hangsúly a magasabb profiton van az előfizetők száma helyett – foglalta össze az amerikai lap.