Vizsgálatot indított az Európai Bizottság azzal kapcsolatban, hogy megfelelnek-e az uniós előírásoknak a román állam által a Blue Air légitársaságnak nyújtott támogatások. A brüsszeli végrehajtó szerv hétfői tájékoztatása szerint a részletekbe menő eljárás során arra kívánnak fényt deríteni, hogy a tavaly csődbe ment fapados számára juttatott támogatási csomag nem ütközik-e az területén alkalmazott állami támogatások eljárási szabályaiba.
A 2004-ben alapított román légitársaság már korábban megmutatkozott anyagi gondjai a koronavírus-járvány idején súlyosbodtak, ezért
a bukaresti kormány 62 millió eurós támogatással sietett a megsegítésére.
Az EB jóváhagyásával a román hatóságok 2020-ban 28 millió eurós, úgynevezett állami garanciában részesítették a légitársaságot a pandémia során bevezetett korlátozások miatt elszenvedett károkért, majd egy másik csomag keretében 34 millió euró értékű „mentőkölcsönt” kapott.
Bukarest vállalta, hogy a hitelre adott állami garanciát hat hónap elteltével megszünteti, vagy ismerteti Brüsszellel a Blue Air felszámolási, illetve átfogó, az átszervezését célzó tervét az állami támogatás jogosságának elismertetése érdekében.
A román hatóságok 2021 áprilisában arról tájékoztatták Brüsszelt, hogy a mentőkölcsönre vonatkozó garanciát hat évre meghosszabbítják, és lehetővé tették, hogy a támogatást 2026-ig fizesse vissza a légitársaság. Csakhogy
a Blue Air 2022. szeptember 6-án azonnali hatállyal felfüggesztette a Romániából induló valamennyi bel- és külföldi járatát, miután a környezetvédelmi alap zárolta a bankszámláit.
Az intézkedést azután hozták, hogy a vállalat 28 millió lejes (2,2 milliárd forint) adósságot halmozott fel a bukaresti környezetvédelmi alappal szemben, ezért eljárás is indult ellene. Bár akkoriban a Blue Air azt ígérte, hogy szeptember 12-én újraindítja járatait, ebből semmi sem lett, idén márciusban pedig a bukaresti törvényszék kimondta a társaság fizetésképtelenségét.
Ezt megelőzően, tavaly novemberben a román állam a vele szemben felhalmozott több mint egymilliárd lejes (1 lej 75 forint) adósságok fejében 75 százalékos részesedésre tett szert a Blue Airt működtető részvénytársaságban.
Sorin Grindeanu közlekedési miniszter akkoriban úgy vélekedett: a román kormánynak vissza kell követelnie a diszkonttársaságtól a koronavírus-járvány miatt elszenvedett veszteségek kompenzációja végett nyújtott 62 millió eurós állami támogatást.
Hozzátartozik a több mint egy évtizede veszteséges légitársaság botrányaihoz és pénzügyi kálváriájához az is, hogy a romániai fogyasztóvédelmi hatóság tavaly júliusban rekordnak számító 2 millió euróra büntette a rengeteg járattörlés miatt. Románia első diszkont-légitársasága egy év leforgása alatt (2021 áprilisa és 2022 áprilisa között) összesen 11 289 légi járatot törölt, amelyekhez 178 405 foglalás kapcsolódott.
A román állam többségi tulajdonába került Blue Air jövőjét teljes bizonytalanság övezi,
Daniel Geanta, az állami vagyonkezelő hatóság vezetője ugyanis nemrég közölte, kudarcba fulladtak a potenciális befektetőkel folytatott tárgyalások. A társaság 402,52 millió lejes adóssággal szerepel a román adóhatóság nyilvántartásában, emiatt az ANAF zárolta a számláit, hat repülőgépét pedig lefoglalta.
Egyébként idén februárban kihirdetett ítéletében az Európai Unió Bírósága megállapította, hogy tizenöt évvel ezelőtt jogtalanul jutott állami támogatáshoz a Wizz Air Romániában. A bíróság megsemmisítette az Európai Bizottság határozatát, amely jóváhagyta a temesvári nemzetközi repülőtéren a magyar hátterű légitársaság részére nyújtott támogatásokat.