Együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá április 19-én az Ikarus és az azerbajdzsáni Sumgait Technologies Park LLC – írja a Magyarbusz.info. 

Ikarus, logó
Az Ikarus új logója. Fotó: Ikarus

A cikk szerint a megállapodás egy

az ország területén létesítendő Ikarus-gyár felépítéséről és működtetéséről szól a Karabah régióban.

Ezenkívül egy szervizközpont létrehozását is tervezik. 

Mit lehet tudni az Ikarus azerbajdzsáni terjeszkedéséről?

A projekt a magyar buszgyártó globális terjeszkedési stratégiájának részét képezi. Ennek lényege, hogy azokat az országokat, amelyek piacára az Ikarus belép, helyi összeszerelésű járművekkel szolgálná ki. A szaklap megjegyzi: a magyar buszgyártó külföldi gyáregység-létesítési tervéről április elején lehetett először hallani, amikor az Ikarus új arculatát mutatták be. Akkor azonban a pontos helyszínt még nem nevezték meg a cég képviselői. 

Mindenesetre az Azerbajdzsánban létesülő üzem esetében a felek kezdésként évi százdarabos kapacitással számolnak, amit három éven belül 500-ra növelnének. Ezzel az azeri igények mellett kiszolgálnák a környező exportpiacokat is. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan milyen (dízel vagy elektromos) busztípusokat gyártanának a kaukázusi régió legnagyobb országában. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a csúcson lévő Ikarus előszeretettel bonyolódott bele hasonló szerepvállalásokba: a 70-es, 80-as években számos, helyi igényekre szabott típust szállítottak, többnyire fejlődő országokba, félkész vagy „lapra szerelt” állapotban, amelyeket aztán helyben szereltek össze a Magyarországról szállított alkatrészkészletekből.