BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Microsoft mesterséges intelligenciáját vizsgálja a GVH

A GVH gyanúja szerint a Bing böngésző nem megfelelőlen tájékoztatja a magyar felhasználókat az adatok felhasználásáról. A versenyhatóság nem először ellenőriz nagy techcégeket.

A Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított a Microsoft európai szolgáltatásait nyújtó leányvállalatával, a Microsoft Ireland Operations Limiteddel szemben, mivel valószínűleg tisztességtelen gyakorlatot folytat a magyar fogyasztókkal szemben az új Bing szolgáltatásával kapcsolatban – közölte kedden a versenyhatóság.

Vancouver,,Canada,-,November,21,,2016:,Microsoft,Sign,On,The
Fotó: Shutterstock

Az amerikai szoftveróriás februárban integrálta a ChatGPT-hez hasonló, mesterséges intelligencián alapuló chatfunkciót a Bing nevű keresőrendszerébe, amely a keresőfelületen segíti a kérdések megválaszolását, gépi tanulásához felhasználva a felhasználók által megosztott tartalmakat, adatokat és információkat. Azonban a GVH szerint a cég vélhetően nem az észszerűen elvárható szakismerettel, illetve szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat a szolgáltatással kapcsolatban.

A nemzeti versenyhatóság gyanúja alapján a Bing szabályzatai, felhasználói tájékoztatói nagy terjedelműek, széttöredezettek és ellentmondásos tartalmúak, ráadásul egyes esetekben csak angolul érhetők el. Ezek alapján jogsértő lehet a fogyasztók tájékoztatása a szolgáltatás teljeskörűségére, a válaszok megbízhatóságára, naprakészségére és megalapozottságára, valamint az igénybevételével összefüggő adatkezelésre vonatkozóan.

Ez utóbbi esetben a fogyasztók minden bizonnyal nem kapnak megfelelő információt például azzal kapcsolatosan, hogy a szolgáltatás során általuk megosztott adatokat a techóriás milyen formában használja fel a mesterséges intelligencia algoritmusának betanításához, mennyiben jeleníti meg őket más felhasználók kereséseire válaszolva, illetve hogyan lehet ezen adatokat eltávolíttatni a rendszerből.

A mesterséges intelligencia nem csak a GVH-nál került a radar alá. A magyar vizsgálattal nagyjából egy időben indított vizsgálatot az amerikai versenyhatóság (FTC) is egy másik mesterséges intelligencián alapuló csevegőszolgáltatás, az OpenAI által működtetett ChatGPT ügyében. A vizsgálat tárgya az amerikai hatósági eljárás esetén szintén az adatkezeléssel és a szolgálatatás kockázataival kapcsolatos gyakorlat valószínűsíthető tisztességtelenség.

A Gazdasági Versenyhivatal huzamosabb ideje szentel figyelmet a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit, helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások piaci magatartásainak vizsgálatára. A hivatal az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon.

A GVH jelenleg is vizsgálja a Rakuten csoportba tartozó Viber, illetve a ByteDance által üzemeltetett TikTok üzleti gyakorlatát. A fellépéseinek köszönhetően a magyar versenyhatóság tavasszal tagságot nyert az úgynevezett magas szintű nemzetközi munkacsoportba, amely az Európai Bizottságot segíti a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) betartatásában.

A hatóság a közleményét azzal zárta, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, ez indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

GVH: az árfigyelő a tejtermékek árának az összehasonlíthatóságát is biztosítja

Felülvizsgálja a nyers tej alapárprognózisát a Tej Terméktanács a Gazdasági Versenyhivatal fellépése nyomán. A versenyhatóság javaslatai hozzájárultak az árak csökkenéséhez , de a hatóság utalt arra is, hogy az infláció csökkentése érdekében a tejhelyettesítők áfáját is lehetne mérsékelni.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.