A Tesla törekszik a tökéletességre, de minden még neki sem sikerül. Életeket veszélyeztető hibára hívta fel a figyelmet a napokban az amerikai nemzeti közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA), nevezetesen az első ülések biztonsági öveivel összefüggésben léphet fel probléma, amely váratlan helyzetekben súlyos következményekkel járó balesethez, sérülésekhez vezethet.

Chicago,,Illinois,/,Usa,August,5th,2019,:,Photograph,Of
Ez történik, amikor a Tesla-sofőr túlbecsüli a saját vagy az auto pilot képességeit.
Fotó: Shutterstock

Az amerikai elektromosautó-gyártó 15 869 darab, 2021 és 2023 között gyártott Model S és Model X típusú járművénél jelent potenciális életveszélyt maga a biztonsági öv, amelyet nem a műszaki és technikai előírásoknak megfelelően csatlakoztattak az előfeszítő horgonyhoz, emiatt az öv ütközéskor nem védi meg a vezetőt, illetve a mellette ülőt – írja a Mashable.

Irány a legközelebbi Tesla-szerviz

Ennek a hibának az elhárítását értelemszerűen a Tesla nem tudja megoldani szoftverfrissítéssel a távolból, mint teszi azt sok esetben, azaz a járműtulajdonosoknak be kell fáradniuk ehhez a legközelebbi Tesla-szervizbe.

Ott a szakemberek megvizsgálják a biztonsági öveket és ha az nem csatlakoztatható a specifikáció szerinti övfeszítő horgonyhoz, akkor költségmentesen kicserélik.

Egy apró hiba is végzetes következményekkel járhat

A gyártási szám és a kód ellenőrzésével a tulajdonosok maguk is meggyőződhetnek arról, hogy az adott időintervallumban gyártott modellek mindössze egy százalékát érintő hiba náluk is fennáll-e. 

Nem érdemes reszkírozni, ha a hibáról tudomást szerzett tulajdonos nem tesz eleget a visszahívási felszólításnak, akkor az egy esetleges balesetkor a kártérítési felelősség kizárásával járhat. A Model S által érintett járművek esetén az inkriminált gyártási dátum 2021. szeptember 8. és 2023. június 24. közé esik.

Miért nem pittyeg a visszajelző?

Az NHTSA idézett jelentéséből az is kiderül, hogy a Tesla szervizeit a visszahívási utasítás kiadása előtt 12 esetben keresték fel a panaszos ügyfelek ezzel a problémával, útközben emiatt nem kellett egy autóhoz sem kimenniük a szervizeseknek, következésképpen erre visszavezethetően semmilyen sérülést, rendkívüli eseményt nem regisztráltak a Teslánál.

Egyébiránt nem ez az első biztonsági övvel kapcsolatos visszahívás a Teslánál. Tavaly februárban egy jóval szélesebb kört, összesen 817 ezer autót érintő visszahívást rendeltek el, akkor a biztonsági öv bekapcsolt állapotára vonatkozó visszajelző, ellenőrző hangjelzés nem működött rendesen, ezt a problémát azonban szoftveresen orvosolni tudták.

Látászavarok, avagy amikor félrenéz a kamera

Időközben egy másik, szintén súlyos következményekkel járó típushibát is felfedtek, amely néhány 2023-as Model S, Model X és Model Y autót érint. Ebben az esetben a probléma az előrenéző kamerával van, amely esetleg rosszul van beállítva, a szó fizikai értelmében is félrenéz, emiatt fals jeleket küld a fedélzeti számítógéphez, zavart okozva a kamera képeit feldolgozó aktív biztonsági rendszerek használatában.

Ezek közé tartozik a sávtartás, a vészfékezés, az ütközésre való figyelmeztetés és a kapcsolódó funkciók automatikus bekapcsolása, amivel váratlan helyzetbe hozhatja a mit sem sejtő járműtulajdonost. Az érintett gépjárművek száma 1337, ezen belül a valóban hibás kocsik becsült aránya igen magas, eléri a 80 százalékot.

Július közepéig 83 garanciális bejelentés érkezett a Teslához az ominózus fedélzeti kamerák hibájával kapcsolatban. Szerencsére ez a probléma sem okozott balesetet, legalábbis a Teslához ilyen információ nem jutott el. A szervizekbe visszavitt járműveket optikai vizsgálat alá vetik és beállítják a helyes látószöget, vagy kicserélik a selejtes kamerát – természetesen ezt is térítésmentesen.