Élesen bírálta Németország iparpolitikáját és az új benzin- és dízelüzemű autók forgalomba helyezésére 2035-től érvényes uniós tilalmat a BMW AG. vezérigazgatója, Oliver Zipse a Handelsblatt német lapnak adott interjúban. 

Felelőtlennek tartom a belső égésű motorok fokozatos kivonását szorgalmazó politikát

– jelentette ki. Zipse szerint Európában az elektromos autók tömeggyártásához szükséges nyersanyagok, például a lítium, a kobalt és a ritkaföldfémek egész egyszerűen nem állnak rendelkezésre, ezért Európa azt kockáztatja, hogy importfüggővé válik, és politikai zsarolásnak szolgáltatja ki magát.

Fotó: Tobias Schwarz / AFP

És úgy mégis hol fogják az emberek feltölteni azt a sok elektromos autót? Európában 2035-re nem lesz mindent lefedő infrastruktúra az elektromos autók számára

– mondta Zipse. „Ebből még akár társadalmi probléma is lehet, ha a mobilitás nem lesz megfizethető” – tette hozzá. Valamit pusztán tiltani egy hosszú távon életképes alternatíva felkínálása nélkül egy egyész iparágat tehet tönkre Zipse szerint. 

Amerika továbbra sem kér az elektromos autókból

Falnak ütköztek az eladások az iparági szakértők szerint. Kérdés persze, hogy Európában vagy Kínában ez miért nem következett be.

A Brüsszel által márciusban elfogadott irányelv értelmében 2035 után csak akkor lehet új, belső égésű motorral hajtott járműveket forgalomba helyezni az EU-ban, ha azok klímasemleges e-üzemanyaggal működnek. Ezt a kompromisszumos megoldást elsősorban Berlin általános tilalommal szembeni ellenállásával sikerült Brüsszelben elérni. 

Zipse nem kímélte a német autóipart sem, mivel szerinte túlzottan az akkumulátoros elektromos technológia fejlesztésére összpontosít, és más fejlesztésekben elmaradt Kína mögött. „Okos dolog egyetlen technológiára összpontosítani egy olyan kontinensen, amely nem rendelkezik az adott technológiához szükséges nyersanyagokkal?” – vetette fel az interjúban a BMW vezére. 

Ezzel szemben Kína világos iparpolitikát követ, és a hozzáadottérték-teremtés teljes láncolatán fejleszti autóiparát

– mutatott rá, hozzátéve, hogy „az elektromos autók tömeggyártásához biztosítani kell az alapanyagok rendelkezésre állását, márpedig Európa ezen a téren strukturális hátrányban van”. 

A fontos beszállítók sem az elektromos autóban látják a jövőt

Nem csak infrastrukturális akadálya van annak, hogy bő tíz év múlva kizárólag elektromos autók kerüljenek forgalomba.