Beindítaná az árversenyt, illetve védené a szállásadókat és a fogyasztókat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az online szállásfoglalás piacán – ezt pénteken délelőtt közölte a versenyhatóság.

AMSTERDAM - Exterior of the Booking.com headquarters. This international campus of the originally Dutch hotel booking platform offers more than five thousand employees a workplace. ANP KOEN VAN WEEL netherlands out - belgium out (Photo by Koen van Weel / ANP MAG / ANP via AFP)
A magyar hatóság szigorítana, hogy többé ne fordulhasson elő olyan eset, hogy a Booking nem fizeti ki a hazai partnereit. Fotó: AFP

Az apropó, hogy lezárta a gyorsított ágazati vizsgálatát a hazai online szállásközvetítési és szálláspiacon. Ezt még augusztus végén indították el azért, mert nagyszámú piaci panasz érkezett a legmeghatározóbb nemzetközi szálláshely-közvetítő, a Booking.com hazai szállásadó partnereitől. Ezek lényege, hogy a Hollandiában bejegyzett multi hónapokon át nem fizette ki a magyar partnereit, állítólag informatikai fejlesztés miatt.

A GVH mindenesetre komolyan vette az ügyet, még rajta is ütött a szolgáltatók székhelyein, hogy adatokat foglaljon le. Ennek során részletesen elemezte a szállásközvetítők szerződési feltételeit és gyakorlatát. Már csak azért is, mert turisztikai szektor a magyar nemzetgazdaság egyik húzóágazata: a hazai több mint egytizedét produkálja és mintegy 400 ezer embernek ad munkát.

Mi a megoldás a Booking magyarországi botrányára?

A hatóság a vizsgálat végén több jogalkotási javaslatot fogalmazott meg jelentéstervezetében. Azt javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az úgynevezett árparitás-rendelkezések alkalmazását. Ez arról szól, hogy a szállásadóknak – ha szeretnének megjelenni egy szállásközvetítő platformon – vállalniuk kell az oldal üzemeltetője felé, hogy az online felületen megadott áraiknál olcsóbban a saját honlapjukon, vagy más szállásközvetítő felületeken sem értékesítik a szobáikat. Ez azonban a GVH elemzése alapján gátolja a különböző értékesítési csatornák hatékonysági versenyét, illetve a szállásközvetítők közötti jutalékversenyt. Vagyis végső soron magasabb szállásárakat eredményezhet a fogyasztók számára. 

A versenyhatóság ezért ennek teljes jogszabályi tiltását javasolja. Több uniós országban így van ez, például Franciaország, Ausztria, Olaszország és Belgium. Emellett azt is felvetette a szállásközvetítőknek, hogy tegyék átláthatóvá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait. A szolgáltatók ugyanis gyakran előbbre sorolják azokat a szállásadókat, amelyek magasabb jutalékot fizetnek, csakhogy ezt nem mindig adják érthető, észlelhető módon a fogyasztók tudomására. Így aztán azok a szálláshelyek kerülhetnek hátrányosabb helyzetbe (a találati lista végére), akik az alacsonyabb jutalékszint miatt alacsonyabb árakat ajánlanának a fogyasztóknak.

Végezetül a versenyhatóság a nyári fizetési problémából okulva szeretné elérni, hogy a szállásadók a jövőben hatékony panaszrendezési és panaszkezelési megoldásokat találhassanak hasonló helyzetekben. A vizsgálat alapján ugyanis a felek közötti tárgyalási és szerződéses viszonyok egyenlőtlenek. Bár a köztük létrejövő megállapodások rendszerint ugyan részletes szabályokat tartalmaznak a szállásadók szerződésszegéseinek kompenzációra, azonban a platform oldalán történő esetleges mulasztások következményei már nincsenek lefektetve. A versenyhatóság ezért megfontolásra javasolja a nagyobb szálláshely-közvetítők általános szerződési feltételeinek a szabályozását.

Hogyan folytatódik a Booking-botrány?

A jelentéstervezetet a GVH nyilvános társadalmi konzultációra bocsátotta a honlapján. A piaci szereplők 30 napig tehetnek észrevételeket a jelentéstervezet tartalmára, illetve javaslataira. A határidőt követően a nemzeti versenyhatóság 

  • a gyorsított ágazati vizsgálat eredményéről készített jelentést, 
  • a beérkezett észrevételek összefoglalását, 
  • valamint – ha kérik – az észrevételeket 

teljes terjedelemében is közzéteszi a honlapján.

A Booking-botrány tanulságai

Adatvesztés történt a világ egyik legnagyobb online szállásfoglalási portáljának informatikai rendszerében, emiatt többheti adminisztrációnak veszhetett nyoma. A Booking.com időközben elismerte a hibát.