BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Volánbusz: háromnapos sztrájk jöhet februárban – egymásnak estek a szakszervezetek

Úgy tűnhet, a volánbuszos szakszervezetek között egység van, de ennek éppen a fordítottja igaz. Kiszámolták, miből maradnak ki a buszsofőrök, ha nem születik megállapodás Lázár Jánossal.

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, kedden délelőtt Lázár János építési és közlekedési miniszter bérfejlesztési megállapodást kötött a vasutasokkal és a HÉV-dolgozókkal. A tárcavezető összesen hét szakszervezettel egyezett meg a MÁV-Volán csoportnál, két érdekképviselet viszont – mindkettő volános – nem írt alá és időt kért.

Volán sztrájk riport6
Volánbusz: háromnapos sztrájk jöhet februárban – egymásnak estek a szakszervezetek. Fotó:  Bujdos Tibor / Észak-Magyarország

Az egyik az éppen kétnapos sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), a másik a Közúti Közekedési Szakszervezet (KKSZ). Az előbbi a kisebb, mintegy 2500 fős a tagsága, az utóbbi a nagyobb, 4500 körüli létszámmal. A Volánbusz teljes állománya meghaladja a 17 ezer főt, a buszsofőrök száma 10 ezer fölötti.

Egymásnak estek a Volánbusz szakszervezetei

Úgy tűnhet, a két volánbuszos szakszervezet között egyetértés van, ezért döntöttek úgy, hogy egyelőre nem mennek bele az alkuba. Pedig a valóság éppen ennek az ellenkezője: 

a SZAKSZ és a KKSZ viszonya elmérgesedett. 

A Baranyai Zoltán vezette KKSZ azzal vádolja a Dobi István-féle SZAKSZ-ot, hogy ők tehetnek arról, hogy ma nem született egyezség a munkáltatóval, illetve a tulajdonossal. Szerintük ugyanis a Volánbusz dolgozói egy hangos kisebbség hatására nem hajlandók szembenézni a realitásokkal.

A sztrájk szervezője olyan igényt megfogalmazva kecsegtette és vezette félre a munkavállalók fogékony részét, hogy meg sem hallják az értelmes szavakat. Két megtartott sztrájk után ma már látszik, hogy a várt eredmény elmarad, és csupán a taglétszám-növekedés valósult meg a szervező szakszervezet számára. A munkavállalók a veszteseivé válnak ennek a folyamatnak, elsősorban azok a kollégák, akik 20-30-40 éve itt dolgoznak, és itt szeretnének a jövőben is. Azok pedig akik elhitték, hogy egy fecske csinálhat nyarat, úgy, hogy nem ismerik a háttérben zajló folyamatokat, csak a Facebookon olvasható okosságoknak hisznek, most kérem, gondolkodjanak, valóban megérte?

– írta nem sokkal ezelőtt egy közösségi médiás bejegyzésben a KKSZ.

Ebben levezették azt is, miből maradnak ki a volánbuszosok, ha nem sikerül január 31. éjfélig tető alá hozni a megállapodást Lázár Jánossal. A KKSZ szerint minden munkavállaló minden hónapban elbukik (pótlék nélkül) bruttó 70 ezer, nettó 47 ezer forintot. A vezényelt pótlékkal rendelkező buszsofőrök nettó 50 ezer fölötti összeget is veszíthetnek.

Akinek a keresete a 600 ezer forint besorolási bérnél magasabb, bruttó 102 ezer forint emelésről mondhat le, aminek a nettója 68 ezer forint. De mivel a pótlékok is emelkednének, a szakszervezet számításai szerint átlagosan bruttó 113 ezer forint bér forog kockán, ami nettósítva 75 ezer forint. „Most mondjátok, hogy hajrá SZAKSZ” – zárták posztjukat.

Háromnapos sztrájk jöhet a Volánbusznál

Ehhez képest a SZAKSZ hajthatatlannak tűnik. Ugyancsak a Facebookon számoltak be a keddi eseményekről. Kiemelték, hogy a munkáltató három évre akar szerződni, ez viszont a SZAKSZ szerint elfogadhatatlan. Szárazon ismertették az ajánlat tartalmát is: 2024-re 600 ezer forint keresetig 17 százalékos, de minimum 70 ezer forintos béremelés. A 600 ezer forint feletti kereseteknél egységesen 102 ezer forinttal nőne a fizetés január 1-jéig visszamenőleg. Az inflációkövetés is beépül a bérmegállapodásba, így 2025-re garantáltan 6,7, 2026-ra pedig 4,7 százalékos bérfejlesztés valósulhat meg.

A SZAKSZ mondanivalójának lényege a bejegyzés végére maradt. Dobi István ugyanis közölte, hogy az érdekképviselet operatív szervezete február 5-én ülésezik, és ezen dönt a munkáltató ajánlatáról. Vagyis minden jel szerint januárban aligha lesz bérmegállapodás a Volánbusznál.

Sőt, Dobi István hétfő este ennél is tovább ment. Arra vonatkozóan, hogy az emelt bért csak attól a hónaptól fizetik ki, amikor az aláírás megszületik, feltette a kérdést:

Akkor ezek után lehet szervezni a februári sztrájkot?

Egy kommentben pedig kifejtette, hogy a SZAKSZ a már említett február 5-i ülésén egy februári, immáron háromnapos sztrájkról is határozhat.

Fokozódik a nyomás a Volánbusz szakszervezetein

Itt tart jelenleg tehát a bértárgyalás a Volánbusznál. A szakszervezetek ismerik az újabb ajánlatot, és bár nem írták alá, láthatóan nem értenek egyet egymással. Közben a nyomás fokozódik rajtuk, hiszen a mintegy 56 ezer főt foglalkoztató MÁV-Volán csoportnál 39 ezren februárban már a megemelt fizetést kaphatják készhez. Egyedül a Volánbusznál maradhatnak a régi bérek. 

Dobi István hétfőn azt nyilatkozta a Világgazdaságnak, hogy vagy győzelemre viszik a követeléseiket, vagy pedig elbuknak. De azt is jelezte, hogy a SZAKSZ egymaga a végletekig nem tudja tartani a frontot. Márpedig most úgy látszik, éppen ez történik, a SZAKSZ magára maradt. Már csak az a kérdés, hogy a munkavállalók is kifarolnak-e mögüle, vagy kitart a (ha nem is egyöntetű, de mégiscsak kitapintható) sztrájkhangulat ilyen körülmények között is.

A vasutasok szerint a körülményekhez képest a lehető legjobb bérmegállapodás született

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke kiemelkedően jó és egyedülálló eredménynek tartja azt a kitételt, hogy ha 2025-ben és 2026-ban az infláció az előrejelzettnél mégis magasabb lesz, akkor az adott év végén a munkáltató köteles a különbözetnek megfelelő alanyi jogú béremelést végrehajtani az egész esztendőre.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.