BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Volánbusz-sztrájk: erre kell készülni vasárnaptól, a hétfő horror lehet – a következmények beláthatatlanok

Január 28-án megkezdődik a munkabeszüntetés a Volánbusznál. Az igazi horror hétfőn, a munkabeszüntetés második napján üthet be. Lázár János pedig kedden lép színre.

Szombat délután sztrájkfelhívás jelent meg a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) közösségi oldalán. Ezzel bizonyossá vált, hogy a Volánbusznál a második legnagyobb érdekképviselet megtartja a hetek óta ígért kétnapos munkabeszüntetést január 28-án és 29-én.

Volan-sztrajk-02-aj
20231210  MiskolcNem tudott megegyezni a Volánbusz szakszervezete és a munkáltató ezért kétnapos sztrájkot hirdetett meg december 10-re és 11-re a SZAKSZ.Képen: a Búza téri Volán autóbusz-állomásFotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország 20231210  Miskolc

Nem tudott megegyezni a Volánbusz szakszervezete és a munkáltató ezért kétnapos sztrájkot hirdetett meg december 10-re és 11-re a SZAKSZ.

Képen: a Búza téri Volán autóbusz-állomás
Fotó: Ádám János ÁJ 
Észak-Magyarország
Végleg eldőlt: vasárnap és hétfőn sztrájk lesz a Volánbusznál – a következmények beláthatatlanok. Fotó: Janos Adam / Észak-Magyarország

Ezt azért nem lehetett eddig biztosra venni, mert a bértárgyalás továbbra is aktív a munkáltató és a munkavállalói oldal között. Így aztán az utolsó pillanatig sem lehet kizárni, hogy fordulat állhat be. Mindez továbbra is benne van a pakliban, de már biztosan nem vasárnap és hétfőn. Akkorra ugyanis a SZAKSZ sztrájkba hívta a dolgozókat, a következmények pedig beláthatatlanok.

Mit kell tudni a Volánbusz-sztrájk hátteréről?

A Dobi István elnökölte érdekképviselet egyelőre magára maradt a munkabeszüntetéssel. A MÁV-Volán csoportnál összesen harmincnál is több szakszervezet működik, a 2024-es bértárgyalásokon közülük kilencnek van megállapodási joga. Egyedül a SZAKSZ hirdetett sztrájkot. Vagyis könnyen úgy tűnhet, hogy klasszikus „egy mindenki ellen” helyzet alakult ki az összesen 54 ezer főt foglalkoztató állami közlekedési szolgáltatónál.

Azonban semmi ok legyinteni a SZAKSZ akciójára, több okból sem. Egyfelől nem az első kétnapos leállásukat szervezik, legutóbb másfél hónapja bonyolítottak le egy ugyancsak a vasárnapot és a hétfőt érintő tiltakozást. Akkor (2023. december 10–11.) a Volánbusz szerint a sofőrök mintegy 10 százaléka nem vette fel a munkát.

Másrészt, bár igaz, hogy a SZAKSZ még a Volánbusznál sem számít a legnagyobb szakszervezetnek – hiszen ez a Közúti Közlekedési Szakszervezet, a KKSZ –, és nagyjából 2000 tagot tömörít, de, legalábbis papíron, komoly támogatottságot tud felmutatni. Ez jól példázza, hogy egészen pontosan 5978 járművezető, a Volán által foglalkoztatott buszvezetők 58 százaléka írta alá január közepéig a SZAKSZ bérkövetelését, illetve a január 28–29-i munkabeszüntetés támogató íveit.

Dobi István és az érdekképviselet vezetése éppen erre alapozva döntött a januári sztrájk mellett. Igaz, ezt eredetileg 6000 aláíráshoz kötötték. 

Hogyan fognak járni a buszok a Volánbusz-sztrájk idején?

Akárhogy is, az 5978 szignó sem kevés, de ez persze nem jelenti azt, hogy holnaptól ugyanennyien szabotálnák a munkát. Ugyanis létezik a sztrájk idejére biztosított elégséges szolgáltatás intézménye, amelyről a felek meg is egyeztek a napokban. Mindezek alapján, 

az autóbuszvezetők (helyközi, helyi) 2024. január 28-án 00 órától 2024. január 29. napján üzemzárásig 

az elégséges szolgáltatás biztosításával szüntetik be a tevékenységüket. Ennek megfelelően

  • a helyi közlekedésben január 28-án 336 járat marad ki, míg a sztrájk második napján, január 29-én 3283 járat nem fog közlekedni.
  • A helyközi közlekedésben január 28-án 3670 járat marad ki, míg a sztrájk második napján, január 29-én 19 325 járatkimaradásra kell számítani.

Mindez együttesen 26 614 járat, ami már azért tetemesnek mondható. Ugyanakkor az is látszik a fenti számokból, hogy vasárnap egy mérsékeltebb kapacitás eshet ki, hétfőn viszont már jóval durvább kimaradások lehetnek a menetrendben.

Ennek a különbségnek, ha úgy tetszik, fokozatosságnak az oka maga törvény. Ez úgy rendelkezik, hogy az első napon órai bontásban kell a 66 százalékos járatsűrűséget (vagyis az elégséges szolgáltatást) biztosítani, míg a következő 24 órában napi bontást kell alkalmazni. Ez az oka, hogy vasárnap 4006, míg hétfőn 22 630 járatra terjedhet ki a sztrájk.

Kik és hányan fognak sztrájkolni a Volánbusznál?

De nem csak a buszsofőröknek van lehetőségük arra, hogy ne vegyék fel a munkát. 

  1. A karbantartó szakmunkások 2024. január 29-én a délelőtti műszakban 8–11 óra, a délutáni műszakban 14–17 óra között szüntethetik be a munkát és vehetnek részt a sztrájkban. 
  2. Az adminisztratív munkakörben dolgozók pedig 2024. január 29-én a 8–12 órai időszakban csatlakozhatnak az akcióhoz. 

Fontos, hogy a termelésirányításban és az utaskiszolgálásban (elővételi pénztár, információ) dolgozók nem vehetnek részt a munkabeszüntetésben. 

A nagy kérdés pedig eleve az, hogy vajon hányan fognak ténylegesen sztrájkolni.

Dobi István szerint csak egy fegyelmezett, maximális, tehát a 26 ezret elérő járatkimaradással tudnak eredményt elérni. Ezt azzal kapcsolatban emelte ki, hogy ha az adott autóbusz-vezető nem vesz részt a munkabeszüntetésben, és felveszi a munkát, akkor az eredetileg törölt járat menetrend szerint fog közlekedni. Ha sok buszsofőr így tesz vasárnap és hétfőn, akkor akár észrevétlen is maradhat a munkabeszüntetés a Volánbusznál.

A Volánbusz-sztrájk után Lázár János következik

A munkáltató és a SZAKSZ közötti vita egyébként nem tűnik feloldhatatlannak. A MÁV-Volán tulajdonosi jogait gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) három évre kötne egyezséget úgy, hogy az idén minimum 70 ezer forinttal emelné mindenki bérét a cégcsoportnál. A SZAKSZ 90 ezret akar 2024-re, és csak erre az évre akar megállapodni. Ehhez egyébként más szakszerevezetek is ragaszkodnak.

Azt azért érdemes megemlíteni, hogy az ÉKM csoportszintű megállapodást köt, tehát nem csak a Volánbuszra vonatkozót. Márpedig a SZAKSZ csak itt működik. Tehát viszonylag nehezen elképzelhető, hogy egy volános szakszervezet olyan eredményt tudna elérni a bértárgyalások során, amelyet aztán a MÁV-ra és a HÉV-re is kiterjesztenének. De nyilván semmilyen eshetőséget sem lehet kizárni. 

Már csak azért sem, mert a kétnapos sztrájkot követően, rögtön kedden Lázár János tárgyalni hívta a MÁV-Volán szakszervezeteit. A tárcavezető ígérete szerint erre a találkozóra új ajánlattal készül. Hogy ebben végül mi szerepel majd, az bizonyosan attól is függ, mekkora lesz a tényleges sztrájkrészvétel vasárnap és hétfőn: elér-e kritikus szinte a naponta 4,5 millió embert kiszolgáló országos tömegközlekedési hálózatban. 

Volánbusz-sztrájk: Lázár János új ajánlatra készül – asztalhoz ül a szakszervezetekkel

Közeleg a munkabeszüntetés a Volánbusznál, amit a közlekedési miniszter tiszteletben tart. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a nincsből nem tud pénzt adni.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.