Tavaly mindössze tíz összeolvadási és felvásárlási (M&A) tranzakció történt a régiós biztosítási piacon, amely jelentős visszaesést mutat a korábbi évek csúcsértékeihez képest – hangzott el a Deloitte Magyarország szakértői által tartott szerdai sajtótájékoztatón.

Close,Up,Of,Business,People,Shaking,Hands,,Finishing,Up,Meeting,
Fotó: Shutterstock

Vajda Zsolt, a Deloitte Magyarország partnere elmondta: a tíz tranzakcióból csak három kötődött a szűken vett biztosítói szektorhoz, a többinél alkuszcégek, brókerek, online biztosításközvetítők voltak az érintettek. A 2019. és 2023. közötti időszakban a Vienna Insurance Group (VIG) számított M&A szempontból a legaktívabbnak, 6 tranzakcióval, míg a második helyen a Generali és a PIB Group osztozott 5-5 ügylettel. A 2019. és 2022. közötti időszakban csökkent a működő biztosítók száma is a régiós piacon: bár az életbiztosítók száma 39-ről 40-re emelkedett, a nem életbiztosítóké 136-ról 123-ra, a kompozit szolgáltatóké pedig 126-ról 121-re olvadt.

A biztosítók számának alakulása Kelet-Közép-Európában
Viszonylag mérsékelt ütemben ugyan, de csökken az aktív szereplők száma a régiós piacon

Pámer Balázs, a Deloitte Magyarország igazgatóhelyettese a régiós biztosítási piac visszafogott teljesítményt nyújtott 2022-ben: 

miközben a nem életbiztosítási üzletágnál közel 10 százalékos növekedés mutatkozott, addig az életbiztosításoknál mindössze 0,7 százalékos bővülést – gyakorlatilag stagnálást – regisztráltak.

A bruttó díjelőírások szintje tovább növekedett a szektorban 2021-ről 2022-re, ám ezzel párhuzamosan a penetráció enyhén csökkent. Ez azért is figyelemre méltó, mert Kelet-Közép-Európa így is érezhető elmaradásban van a penetráció alapján a nyugati országokhoz képest. 

A régiós biztosítóknak – mondta el Hauer Judit, a Deloitte Magyarország igazgatója – számos kihívással kell szembenézniük a közeljövőben: így például az IFRS 17 sztenderd bevezetésének hatásaival, a fenntarthatósági, ESG szempontok érvényesítésével, az és a kamatkörnyezet alakulásával, az insuretech előretörésével, illetve a mesterséges intelligencia növekvő jelentőségével. Speciálisan a magyar piacot érinti még a most elinduló lakásbiztosítási kampány is.