Magyar gazdaság

Lakásbiztosítási kampány: több tízmilliárdos az újraosztható torta

Igen nagy a tétje a jövő hét végével elinduló lakásbiztosítási kampánynak: 2022-ben bő 165 milliárd forintnyi díjbevételük származott a biztosítóknak ebből a konstrukcióból, az élő szerződések száma pedig jelenleg 3,3 millió körül mozog. A lakásbiztosítások a díjbevétel alapján a második legfontosabb terméknek számítanak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások után.

A magyar biztosítási piac igen nagy szeletét érinti a március elsejével – tehát a jövő hét elején – elinduló, egy hónapig tartó lakásbiztosítási kampány – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.

viharkár
A szélsőséges időjárásból eredő károk igen jelentős szeletét adják a biztosítók kifizetéseinek. Fotó: Tóth Imre/Hajdú-Bihari Napló

A jegybanki statisztikák szerint 2022-ben 165,7 milliárd forintos díjbevételük származott a piaci szereplőknek a lakossági vagyonbiztosításokból, bő 15 milliárddal több, mint egy évvel korábban. Tavaly tovább nőhetett a piac, hiszen szeptember végéig már mintegy 143 milliárdos díjbevételt könyvelhettek el a szolgáltatók, 14,7 százalékkal többet, mint 2022 azonos időszakában. Az élő szerződések száma nagyjából három éve stabilan 3,3 millió körül mozog, miközben a hazai lakóingatlanok 73 százaléka rendelkezik valamilyen biztosítási védelemmel.

Az MNB adatai szerint a lakásbiztosítások igen fontos terméknek számítanak a nem életbiztosítási üzletágon belül: a tavalyi első kilenc havi, 143 milliárdos díjbevétel a terület nagyjából egyötödét adta, amelynél csak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások rendelkeztek nagyobb – 32,7 százalékos – súllyal.

Az elmúlt években folyamatosan nőtt a díjbevétel a lakásbiztosításoknál.

Azt persze lehetetlen megbecsülni, hogy a márciusi kampány mekkora mozgást hoz a piacon, de az eddig megjelent nyilatkozatok alapján a biztosítók és a közvetítők is több százezer váltó ügyfélre számítanak – így éves szinten több tízmilliárd forintnyi díjbevétel mozdulhat meg –, ami érezhető átrendeződést is hozhat – az egyébként igen koncentrált – piacon.

A lakásbiztosítási kampány célja, hogy erősebb versenyt generáljon a lakásbiztosítási piacon érdekelt, nagyjából tucatnyi (ezen belül négy domináns) szereplő között.

A biztosítók február közepéig értesítették az ügyfeleiket a rendkívüli felmondási lehetőségről, a szerződésük írásbeli felmondására pedig március elseje és 30-a között van lehetőségük az ügyfeleknek. A felmondás a beérkezéstől számított 30. napon lép hatályba, amit az ügyfeleknek feltétlenül érdemes figyelembe venniük az új szerződés megkötésekor.

 

Utóbbira a napokban megjelent cikkében a Magyar Nemzeti Bank is felhívta a figyelmet, hozzátéve, hogy ha tavasszal vagy szerződéses évfordulókor közérthető és áttekinthető feltételrendszerű, egyszerű és gyors, emellett ügyfélbarát biztosítást keresünk, érdemes – akár a jelenlegi, akár más lakásbiztosítónál – minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítást (MFO) választani, aminek keretrendszerét az MNB szabta meg. Ezek a termékek tizenötféle elemi csapás – például tűz, villám, viharkár –, illetve öt további gyakori, a háztartásokat tipikusan érintő káreseményeket biztosítanak, de kiegészítőkkel a lakáshoz közvetlenül kapcsolódó, gyakoribb káresemények is biztosíthatók – hívta fel a figyelmet a jegybank.

A kampány kapcsán szintén fontos tudnivaló, hogy az annak időszakában megkötött lakásbiztosításokra legfeljebb 20 százalékos közvetítői jutalék fizethető, és az a jogalkotói elvárás, hogy ennek költségcsökkentő hatását a biztosítók díjkedvezmény formájában visszajuttassák az ügyfeleknek, ami várhatóan kedvező hatással lesz a tarifákra is.

Új platform jelent meg a magyar biztosítópiacon

A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elindította a biztositasipiac.hu digitális biztosításközvetítő rendszerét, amely az online biztosításkötés új dimenzióját hozza el a magyar lakosság és a biztosítási tanácsadók részére. A digitális platform elindítása mellett a társadalmi felelősségvállalás is kiemelt szerepet kap Magyarország piacvezető alkuszcégének stratégiájában, ennek jegyében minden, a felületen megkötött biztosítás után 250 forinttal támogatja a Magyar Ökumenikus Segélyszervezetet. „Magyarországon évente több mint 90 ezer új biztosítást kötnek, 2022 végén több mint 14,81 millió szerződést tartottak nyilván. Bár a digitalizáció az elmúlt években az élet számos területén alapvető változásokat hozott, úgy látjuk, hogy a biztosítási szektornak még nagyon sokat kell fejlődnie, hogy valóban az ügyfelek igényeinek és érdekeinek megfelelő szolgáltatásokat kínáljon. A biztositasipiac.hu elindításával egy olyan lehetőséget nyújtunk a fogyasztóknak, ami egyesíti az online platformok gyorsaságát, egyszerűségét és kényelmét azzal a szakértelemmel, tapasztalattal, ami cégünk 20 éves működéséből és a velünk dolgozó több mint ezer biztosítási tanácsadó tudásából adódik. Hiszek abban, hogy ez a kezdeményezésünk amellett, hogy reagál a valódi ügyféligényekre, segít újra dinamizálni, további innovációra ösztönözni a hazai biztosítási szektor szereplőit is” – mondta Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója. 

 

lakásbiztosítás biztosító díjbevétel kampány
Kapcsolódó cikkek