A világ legnagyobb zenekiadója sorra szedi le a vele szerződött előadók számait a TikTokról. A Universal Music Group és a ByteDance tulajdonában álló TikTokkal hónapokon át tárgyaltak a jogdíjakról, eredménytelenül. Emiatt a Universal Music Grouphoz tartozó dalokat a videók alatt automatikusan elnémítják, a felhasználóknak pedig lehetőségük lesz új dalt választani a tartalmak aláfestéséhez.

(FILES) US singer-songwriter Taylor Swift performs during her Eras Tour at Sofi Stadium in Inglewood, California, August 7, 2023. Musicians and critics alike have long accused Grammy voters of ignoring the work of female artists -- but this year, it's highly probable that women will take home the night's top prizes.
At Sunday's gala, seven of eight of nominees in the Album and Record of the Year categories are women or gender fluid, among them Taylor Swift, SZA and Olivia Rodrigo -- a sea change many industry watchers see as long overdue. "Women pop stars have gone from owning the red carpet discussion to owning the entire Grammys discussion," said Kristin Lieb, a professor at Emerson University whose research focuses on entertainment marketing, music and gender. (Photo by Michael Tran / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE
Az énekesnő zenéi is eltűnhetnek a TikTokról.
Taylor Swift zenéi is eltűnhetnek a TikTokról.
Fotó: AFP

Azaz 1 milliárd TikTok-felhasználónak alternatívákat kell találnia például Taylor Swift, Adele, Billie Eilish vagy Bob Dylan slágereinek meghallgatására. A zenekiadó mintegy 3 millió felvételt birtokol, és 4 millió számra van terjesztési joga. Ezeket folyamatosan eltávolítják a közösségi médiumról szerdától kezdve. 

Miért szedik le a TikTokról a zenéket, köztük Taylor Swift dalait?

A Universal Music Group nyílt levele szerint megakadtak a tárgyalások a kínai céggel a művészek és dalszerzők megfelelő díjazásáról, a mesterséges intelligencia eszközeivel szembeni védelemről és a TikTok-felhasználók online biztonságáról. A TikTok közleményében azzal vágott vissza, hogy a Universal Music Group a „saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezte”.

Mivel a rövid videók megosztására szakosodott platform óriási tömeget ér el a világ szinte minden pontján, az alkalmazás meghatározó lehet egy-egy tartalom világhírűvé tételében. A TikTok felbecsülhetetlen értékű promóciós eszköznek tekinti magát, mivel lehetővé teszi, hogy a felhasználók licencelt zenék közül választhassanak a rövid klipjeikhez. A platform azzal érvel, hogy elősegíti az új előadók felfedezését és a zenék értékesítését.

Bishkek,,Kyrgyzstan,-,March,14,,2020:,Tiktok,App.,Tik,Tok
Több millió dal tűnik el videómegosztó platformról egyik napról a másikra.
Fotó: Shutterstock

Habár a szerzők és az előadók valóban sokat köszönhetnek a közösségi médiumnak abban, hogy híressé válnak, a kínai cég anyagiakban már nem kompenzálja őket megfelelően. Például a Universal Music Group bevételeinek mindössze 1 százaléka érkezik a TikToktól jogdíjként. A Universal Music Group 2022-es bevétele 10,87 milliárd dollárnak megfelelő euró volt, míg a Music Business Wordlwide várakozásai szerint tavaly 11,5 milliárd dollárnak megfelelő eurót érhetett el. Tehát a TikTok évente mintegy 110 millió dollárt fizethetett a kiadónak, miközben a saját bevételei tavaly elérték a 110 milliárd dollárt, sőt a TikTok a világon elsőként érte el a 10 milliárd dolláros alkalmazáson belüli fogyasztói költést.

A vállalat szerint a TikTok „töredékét fizeti annak az aránynak, amit a hasonlóan nagy közösségi platformok fizetnek” neki. A TikTok fizet a zenei jogtulajdonosoknak a munkájukért, de nem kínál részesedést a bevételeikből.

A két másik nagy lemezcég, a Warner Music Group és a Sony Music már megállapodott az új licencszerződésekről a TikTokkal – írja a Bloomberg.

Zenekiadók vs streamingszolgáltatók

A zenekiadók évek óta harcolnak a TikTokkal és annak anyavállalatával. Amikor a ByteDance 2022-ben bejelentette, hogy a Resso zenei streamingszolgáltatását kiterjeszti új területre, a Sony Music Entertainmen ideiglenesen kivonta a zenéit a szolgáltatásból. A Resso ezután megszüntette az ingyenes kínálatát, és átnevezte magát TikTok Musicra.

A kiadók az elmúlt években szinte minden nagyobb online zeneforgalmazóval összeütközésbe kerültek, de ritkán kérték, hogy a tartalmaikat vegyék le. Ilyen volt, amikor a Warner Music Group 2008-ban levette zenéit az Alphabet vállalat YouTube-járól kilenc hónapra.

A Universal Music Group méretét felhasználva sürgeti a streamingszolgáltatókat, köztük a Deezert és a Spotify-t, hogy változtassanak a művészek díjazásának módján.

A TikTokot a reklámpiac sem kerülheti már ki

Az alkalmazkodás éve lesz 2024 a marketingszakmában. Vannak új trendek, amelyek sikerre vihetik a vállalkozásokat, illetve olyan régi szokások, amelyeket most már muszáj lesz elhagyni. Az elsődleges továbbra is az influenszermarketing lesz, de a vállalatok átpártolhatnak a mikro- és nano-véleményvezérek felé.