Küldöttséget menesztett Mexikóba a kínai BYD, hogy terepszemlét tartson az elektromosautó-gyártó helyi üzemének végleges kijelölése előtt, mert az már készpénznek vehető, hogy a világelsőséget az értékesített villanyautók terén a Teslától a tavalyi negyedik negyedévben elorozó BYD megtelepszik a latin-amerikai országban, s ott építi második gyárát a kontinensen.
Az egység a Bloomberg információi szerint az építés alatt álló brazíliai üzeméhez hasonló lesz, ahogy beruházás költségeit ugyanúgy 600 millió dollárra lőtték be. A BYD az utóbbi hetekben folyamatosan cáfolta, hogy valódi célja az észak-amerikai piacra való belépése lenne a mexikói gyárral. Pedig ezt a verziót erősítené, hogy az
- Egyesült Államok
- Kanada
- és Mexikó
vámegyezménye miatt a kereskedelmi áruk szabadabban mozoghatnak, bár nem minden korlátozás nélkül. A BYD küldöttsége a mexikói Jalisco államban töltötte a múlt hetet, ahol Roberto Arechederrával, Jalisco gazdaságfejlesztési miniszterével és az állam más képviselőivel egyeztettek a projektről.
Hazai közeg várja a BYD-et
Aligha kétséges, hogy a kínaiak nem csak hoznak ide pénzt, de el is várják az állam nagyvonalú támogatását, amint az egy ilyen volumenű munkahelyteremtő beruházáshoz illik.
Arechederra megemlítette, hogy a BYD nem lenne magányos náluk, hiszen egy kínai autóipari beszállító, a Haitian már megtelepedett Jaliscóban, a kínaiak természetesen velük is egyeztettek eddigi tapasztalataikról és az együttműködés lehetőségeiről.
A közép-mexikói Jalisco állam nem kezdő a csábítás terén, a Tesla-beszállító USI mellett az elektromos buszokat és teherautókat összeszerelő kínai Foton és partnere, a Beccar is a területén létesített gyártóbázist.
A kínaiak kíváncsiak voltak a munkaerő-kínálatra, a képzési kapacitásokra és az állam infrastrukturális fejlesztési terveire. Arechederra elmondta, hogy Jalisco az elektromosautó-ipar beruházásainak fellendítését célzó ösztönzőkön dolgozik, szerepet vállalva például a munkaerő-ellátás szervezésében is.
Nem túl közlékenyek a kínaiak
Emellett Guadalajara repülőterét átalakítják, és a Csendes-óceán parti Manzanillo kikötőjét is fejlesztik, magasabb szintre emelve a logisztikai kapcsolatot.
A Szegeden első európai óriásgyárát tervező BYD küldöttségétől semmilyen részletet nem tudtak kicsikarni az újságírók, a kínaiak a nyilatkozatot Stella Lire, a BYD amerikai kontinensért felelős vezetőjére bízták.
Ő sem szolgált bőséges munícióval, s mint a Bloombergnek elmondta, a BYD küldöttsége a legolcsóbb elektromos kisautójuk, a mintegy 3,5 millió forintról induló BYD Seagull (itt Dolphin Mini) mexikói piaci bevezetésére érkezett az országba, s ennek „farvízén” vizsgálták meg az üzleti lehetőségeket. Vagy fordítva. A tervek szerint még az idén megtörténne a helyszín kiválasztása és az évi 150 ezer autóra méretezett üzem építése is megkezdődne.
Az Egyesült Államok közelébe hozzák a gyártást
Nem egyedül nézelődnek persze, hiszen az utóbbi időben Mexikóban egymást érik mind a kínai, mind a nyugati autógyártók beruházásai. A Tesla Gigafactoryt épít Nuevo León északi államban, a becslések szerint 10 milliárd dolláros beruházással, több fázisban. A Tesla kezdeti befektetése 4,5 milliárd dollár lesz Nuevo León kormánya szerint.
Több forrás is ezt az államot jelölte meg első helyen, amikor a BYD leendő gyárának helyét vették számba, a cég emberei ott is végeztek már környezettanulmányt az idén.
A kínaiak közül a BYD, a Chery Automobile és a JAC Motor szintén gyorsan növelik eladásaikat Mexikóban, és mindannyian tervezik, hogy gyártóbázist is létrehoznak az Egyesült Államok szomszédságában.