A jövőben sem tervez belépni az amerikai piacra a BYD, a folyamat ugyanis túl sok fronton lenne fájdalmasan bonyolult – mondta a BYD ügyvezető alelnöke, Stella Li a Yahoo Finance-nek. Li kiemelte: az amerikai piacra való betörést azonban nem csak politikai és diplomáciai akadályok nehezítik, de a tengerentúli piacon látott keresletcsökkenés is.

Vémi Zoltán / Világgazdaság
BYD
Európa felé nyit Amerika helyett a BYD.
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

Politikai és keresleti aggályai is vannak a BYD-nek

Li rámutatott: az amerikai elektromosautó-piacon látványos lassulás volt megfigyelhető az elmúlt hónapokban, főként a Ford és a General Motors EV-értékesítése bővült kisebb mértékben a vártnál.

A kereslet alacsony, azonfelül pedig minden bonyolult. A politikai és diplomáciai kockázatok jelentősek, mindennek pedig az az eredménye, hogy a fogyasztók nem mernének nyitni az új belépők felé. Ezért sem szerepel terveink közt az amerikai piacra való belépés

– magyarázta Li. A BYD ügyvezető alelnöke által említett keresleti visszaesésre már tavaly év végén felhívták a figyelmet egyes autógyártók, köztük a Ford és a GM, a két nagyvállalat pedig az erre való reakcióként vissza is fogta EV-termelését az idén.   

Ehhez képest két hete arról cikkezett a világsajtó, hogy a BYD megvalósíthatósági tanulmányt készíttetett egy esetleges mexikói gyárberuházásról, s már javában tárgyal a helyhatóságokkal és a kormányzattal a potenciális helyszínekről és az állami szerepvállalás mértékéről. Szakértők az észak-amerikai piaci offenzíva lehetséges megindítását látják a BYD mexikói megjelenésében.

Vannak azonban arra utaló jelek, hogy Amerikában a kereslet nem a teljes elektromosautó-piac iránt esett vissza, csupán azon modellek iránt, melyeket a nagy amerikai gyártók kínálnak. A Kia és a Hyundai ugyanis megugró EV-iránti érdeklődésről számolt be tavaly év végén, a két koreai gyártó együttesen pedig annyi elektromos autót adott el, hogy azzal a Tesla mögött a második helyet is megkaparinthatták volna a szektorális értékesítési dobogón. 

Az elektromosautó-értékesítés ugyanakkor nem csak az érdeklődés csökkenése miatt esett vissza: az LG Energy Solutions ugyanis 2024-es előrejelzésében a magas kamatkörnyezetnek az értékesítésre kifejtett negatív hatására hívta fel a figyelmet, ez az összefüggés pedig szájából is elhangzott nemrég a vállalat tavalyi éves eredményeinek ismertetésekor. 

A BYD árfolyama 1 év
Nehéz évük volt a BYD részvényeinek

Aggódom a jelenlegi magas kamatkörnyezet miatt, ugyanis az emberek túlnyomó többsége hitelre vesz autót, így ha a kamatlábak magasak, a hitelek költsége is megugrik

– mondta akkor Musk. A kínai gyártókat az is akadályozná a piacra való belépést követően, hogy a 2022-es kormányzati gazdaságserkentő csomag kizárta az összes kínai gyártmányú autót az Amerikában készült elektromos járművek vásárlásához igényelhető, akár 7500 dolláros támogatásból, így a vevőknek teljes árat kellene fizetni például a BYD autóiért, míg a Tesla modelljeire akár 2,7 millió forintnyi kedvezményt is kaphatnak.