
Kínai kézbe kerülhet az Audi belgiumi gyára
Kínai új generációs autógyártó jelentkezett be megmentőként a Volkswagen csoportnak a Brüsszel melletti Vorst településen ma még működő üzemére, ahol az elektromos Audi városi terepjárókat szerelik össze. A Nio megtelepedésével a második autógyártó lehet, amely az Európai Unión belülre hozza gyártását, s ezzel vámmentességet szerezhet járművei forgalmazására a közösség területén. (FRISSÍTÉS: Pénteken a Nio elnöke, William Li cáfolta, hogy lennének ilyen terveik.)

Az első fecske a kínai autóipar legnagyobb exportőre, a termelés felét külföldön értékesítő Chery volt, amely az idén a Barcelona melletti egykori Nissan-Ebro üzem átvételével indítja meg az Omoda márka városi terepjáróinak (SUV) összeszerelését.
Több jelentkező is lehet az Audi-gyárra
Egy belga médiajelentés szerint a Volkswagen nehéz időszakát éli ugyan, de nincs akkora kényszerhelyzetben, hogy mindenáron pénzzé tegye egyik gyártóbázisát, épp a saját konkurenciáját ültetve a nyakába.
A Nio amúgy nem az egyetlen vevőjelölt, bár a bezárás által fenyegetett Audi Brusselsre ácsingózók listáján szereplő nevekkel adós maradt a hírt megszellőztető De Tijd nevű üzleti portál. Úgy tudják, hogy
a Nio küldöttsége a hetekben már helyszíni terepszemlét is tartott, az ajánlatát pedig a jövő héten várják a Volkswagen csoport wolfsburgi főhadiszállásán.
William Li Nio-elnök szerint rosszul tudják... Az a ma publikált siralmas uniós személyautó-értékesítési statisztikából világosan kiderül, hogy tőkeerős autógyártó elsősorban a Távol-Keletről érkezhet ide, így a Niónak szakértők szerint saját, kész autógyártó bázisra igényt formáló honfitársaival kellene ringbe szállnia a győzelem reményével.
A BYD eleve kiesik, mert a magyarországi és a törökországi beruházásaival le tudja fedni az európai piacot, azonban az európai terjeszkedést komolyan vevő társaságok közül a
- a Great Wall Motor,
- a Changan,
- a Dongfeng,
- a Geely
- és a SAIC
egyaránt szóba jöhet, akár érdeklődői, akár vásárlói szinten. Különösen az európai piacon a legendás brit MG márka kínai változataival jelen lévő SAIC gondolkodhat el mélyebben a gyárvásárláson, hiszen az EU által júliustól a kínai villanyautó-gyártók importjára kivetett sávos büntetővámok maximumát rótták ki rájuk.

A júliustól élő, a 10 százalékos alaptarifát megfejelő büntetővám mértékét 38,1 százalékban állapították meg az esetükben, utóbb ezt 36,3 százalékra mérsékelték. De
ez biztosan nem a végső szám, a vámcsata ugyanis gőzerővel zajlik a színfalak mögött.
A kínai külügyminiszter, Van Ventao mostani európai tárgyalásairól kiadott, bizakodást és konstruktív hozzáállásról szóló közlemények mindenesetre ezt sugallják. A vámok véglegesítése november elején esedékes, kérdés, hogy addigra meddig jutnak el a vámháború kirobbanását mindenáron elkerülni szándékozó tárgyaló felek.
A jó alkuhoz idő kell, az EU eredetileg szeptember 25-én tárgyalt és szavazott volna a vámokról, ám ezt a pozíciók elosztásával foglalatoskodó tagállamok későbbre halasztották.
Lökést kaphat a Nio európai offenzívája
A véglegesítéshez – ami a gyakorlatban öt évre szól, de menet közben is megváltoztatható – minősített többség, azaz az EU lakosságának 65 százalékát kitevő 15 tagállam jóváhagyása szükséges.
A 20,8 százalékos büntetővámmal sújtott Nio érdeklődése tehát komoly, a cég két évvel ezelőtt meghirdetett európai offenzívája azonban egyelőre nem hozta meg a várt sikert.

Pedig saját töltőállomás-hálózatához az akkucsere-konténerek rendelkezésre állnak, a 2022 szeptemberében átadott biatorbágyi üzemükben szerelik össze őket. Európában a Nio néhány luxuskategóriás modellje Norvégiában, Németországban, Hollandiában, Svédországban és Dániában vásárolható meg.
Belgiumban a cég még nem kezdte meg járművei értékesítését. A vállalatnak jelenleg két jármű-összeszerelő üzeme van Kínában, mindkettő az Anhui tartománybeli Hefeiben.
A dolgozók nem hagyják annyiban
Az biztos, hogy a Volkswagen jövőre leáll a gyártással Vorstban, amint az utolsó Audi Q8 e-tron elektromos SUV is legördül a gyártósorról. Így a vevőkeresés maradt hátra, hogy az ott dolgozó 2910 alkalmazott megtarthassa az állását, és a konszern is friss bevételhez jusson, ami forrásoldalon jól jöhet a 10 milliárd euró megtakarításáról rendelkező program végrehajtása során.

A Brüsszel-közeli gyár sorsa még sok vitát kavarhat, és ha megakad az értékesítési folyamat, az a hétfőihez hasonló tömegmegmozdulásokhoz vezethet. Akkor ötezren tiltakoztak a megoldást sürgetve. A belga főváros északi pályaudvarán gyűltek össze, majd az Európai Parlament bizottsági üléseinek helyet adó épület elé vonultak, tüntetve az EU vámpolitikája ellen, egyben fellépve munkahelyük megőrzése érdekében.





