Összezuhant az európai autópiac, rövidzárlat a Teslánál
Nem tapostak egymás sarkára a vevők augusztusban az európai autókereskedésekben, ezt igazolja, hogy az értékesítések volumene éves összevetésben 18,3 százalékkal zuhant , s az Európai Unió tagállamaiban összesen 643 637 új autóra szereltek rendszámot. Az első két nyári hónapban még 4,3, illetve 0,2 százalékos pluszt mutatott ki az Európai Személyautó-gyártók szövetség (ACEA). Az autópiac tehát gyors fordulatot vett.

A kánikula és a nyári szabadságolások idején az egyébként amúgy is nagy kilengéseket mutatni képes augusztusi statisztikai adatokból hosszú távra szóló konzekvenciákat levonni nem érdemes, viszont több részadat is jelzésértékű lehet.
Katasztrofális a német autópiac helyzete
Intő jel például, hogy a forgalom szempontjából meghatározó négy nagy európai piac közül háromban is két számjegyű éves visszaesést jeleztek:
- Németországban 27,8 százalékkal,
- Franciaországban 24,3 százalékkal,
- Olaszországban 14,3 százalékkal,
- Spanyolországban 6,5 százalékkal
zuhant az értékesítési volumen. Különösen riasztó a legnagyobb európai piacon, a németeknél mért visszaesés, ott az egy évvel korábbinál 76,1 ezerrel kevesebb, 197 322 autót adtak csupán el.
A német gazdaság ramaty állapotát nézve azonban nincs mit csodálkozni, ha a lakosság és a cégek inkább tologatják az autóvásárlás vagy a csere időpontját. A német piac még ezzel együtt is az uniós eladások 30,6 százalékát tudhatta magáénak.
Már a stagnálás is jó eredménynek számít
A nyolchavi statisztikát nézve azonban a helyzet mégsem tűnik annyira katasztrofálisnak, noha az idén az unióban eladott 7,2 millió autó által generált 1,4 százalékos éves növekedés acélosnak ugyancsak nem mondható.
Az igát azonban nem a „nagyok” húzzák, ezt jelzi, hogy a németeknél összességében 0,3, a franciáknál 0,5 százalékos volt az éves visszaesés,
ami ezen a szinten inkább stagnálásnak nevezhető.
Ami az augusztusi teljesítményt illeti, a kis országok nagy hónapját jegyezhettük fel: a növekedési dinamikában 13,5 százalékos előrelépéssel Szlovénia lett a csúcstartó, ehhez azonban 3678 autó eladása is elégséges volt.
Ciprus 10,3 százalékkal és 812 autó értékesítésével vitte el az ezüstérmet, míg a dobogó harmadik fokára egy 5,5 százalékos bővüléssel is fel lehetett állni. Ezt egy másik szigetország, Málta érte el 619 autós eladással.
A magyar autópiac sem a szebbik arcát mutatta, augusztusban az értékesítésben 9,4 százalékos, tehát legalább az uniós átlagnál kisebb visszaesés következett be, 8111 autó eladásával.
Másutt is repkedtek a mínuszok, de a németek manusz 27,8 százalékát egy ország sem tudta überelni. A franciák mögött a románok vitték el a bronzot 22,6 százalékos mínusszal (9972 darab), ami némi elégtétel lehet a magyar-román gazdasági adatok méricskélésével foglalatoskodó szakemberek számára.
- A görögök 21,4 százalékos (8149 autó),
- a svédek 20,3 százalékos (19 036 autó)
- és a belgák szintén 20,3 százalékos (29 333 autó) mínusszal vetették magukat észre.
A meghajtás szerinti statisztikából markánsan látszik a tisztán elektromos autók iránti keresletcsökkenés: augusztusban már csak minden hetedik eladott autó volt akkumulátoros, míg egy évvel korábban még minden ötödik járműnek nem volt benzinre szüksége ahhoz, hogy kigördüljön a kereskedés kapuján.

A villanyautók részaránya immár a negyedik hónapja morzsolódik a teljes forgalmon belül. Augusztusban eladásaik éves összevetésben 43,9 százalékkal, 92 627 darabra zuhantak. E tekintetben Magyarország pozitív példát mutatott, igaz az 518 darabos, 8,8 százalékos bővülést jelző adat a középmezőny aljára volt csak elegendő.
A piacvető Teslánál 43,2 százalékos zuhanás volt, 15 534 darabot tudott csak eladni Elon Musk cége.
A tölthető hibrideknél a zöld rendszám szeptembertől hatályos jogszabályi megvonása még egy utolsó rohamot eredményezett, a magyar piacon 43,9 százalékkal több, 737 plug-in hibrid élvezheti a következő vizsga időpontjáig a zöld rendszámmal járó előnyöket. Az európai piacon 22,3 százalékos mínuszban voltak ezek az autók (45 590 darab).
Egyedül a hibridek állják a sarat
Augusztusban is folytatódott a sima hibridek világszerte megfigyelhető, dinamikus előretörése az értékesítésben: ezúttal 201 552 darab fogyott belőlük, ami 6,6 százalékos plusz, ez az egyedüli növekedés a meghajtási módok között.
Az autógyártók versenyében a gyenge forgalom miatt gyárbezárásokra és súlyos elbocsátásokra kényszerülő Volkswagen csoport vitte a prímet – mint mindig. Paradox módon a 14,9 százalékos visszaesése (179 041 autó) sem akadályozta meg abban hogy az uniós piacon 26,7-ről 27,8 százalékra növelje a részesedését.

Mögötte immár hagyományosan a Stellantis (mínusz 29,5 százalék, 92 667 autó) és a Renault csoport (mínusz 13,9 százalék, 64 392 autó) következik.
Lepofozta a büntetővám a kínaiakat
A legnagyobb kínai exportőr, az MG márkáról ismert SAIC erősen megszenvedte az uniós büntetővámok bevezetését, ráadásul ők a legnagyobb állami támogatást élvező kínai gyártók közül a legmagasabb, eredetileg 38,1 százalékos pluszvámtételt kapták a nyakukba.
Ami meg is látszik forgalmuk 27,5 százalékos éves visszaesésében (8308 autó). Ezzel piaci részesedésük 1,5 százalékról 1,3 százalékra olvadt.