Northvolt: csökken a kapacitás, nő a feszültség
Takaréklángra állította termelését, megnyirbálja beruházásait és ötödével csökkenti dolgozói számát Európa legnagyobb akkumulátorgyártója, a Northvolt, amely egyrészt az általánosan csökkenő igények és a kínai konkurensek kíméletlen előretörése miatt kényszerül ezekre a lépésekre.

Ráadásul az 1600 dolgozójától megváló svéd Northvolt jövőképe sem túl biztató, tekintettel arra, hogy tulajdonosai, fontosabb megrendelői ugyanúgy szenvednek az elektromos átállás folyamatának megtörtétől, elég a cégben mintegy 20 százalékkal rendelkező Volkswagen-konszernre utalni, ahol még súlyosabb gondok várnak sürgős orvoslásra.
Kutyaszorítóban a Northvolt
A Northvolt szeptember 9-én már megtette az első megszorító lépéseket, a többi között leállította termelését legnagyobb gyárában, a Northvolt Ettben, amely az északi sarkkörnél fekvő Skelleftea város közelében található, eladta svédországi tervezett katódgyárának területét, és szakmai partnereket keresett lengyelországi gyárainak üzemeltetéséhez.
Arról már korábban döntött, hogy ebben a bizonytalan gazdasági környezetben elhalasztja részvényeinek jövő évre tervezett tőzsdei bevezetését, annak ugyanis nem sok értelme lenne.
Most a Northvolt Ett nagyszabású bővítésére vonatkozó terveket vágták sutba, és elképzelhető, hogy a tavasszal alapkőletétellel elindított észak-németországi és a kanadai gyárépítés is a megszorítások áldozatává válik
– írta a Reuters. A Northvolt Ett 16 gigawattóra (GWh) éves akkumulátorcella-gyártási kapacitással üzemel majd, az üzem tervezett 30 GWh-s bővítésére a jelen helyzetben se finanszírozás, se igény nincsen.
A vállalat jelenleg kevesebb mint 1 GWh-t termel. Az eredeti tervek szerint a komplexum évi több mint egymillió autó számára gyártott volna akkumulátorokat, 60 GWh összkapacitással. Ehhez képest most a termelés kevesebb mint 1 GWh kapacitással döcög.

A Northvolt a költségracionalizálás jegyében alapstratégiáját is feladta, azt, hogy az alapanyagok beszerzésétől, előállításától a cellagyártáson át a hulladékanyagok és akkumulátorok újrahasznosításával bezáródó termelési kör valamennyi fázisát a cégen belül tartsák.
Ez a modell jellemzi a szektor két kínai gigászának, a CATL-nek és a BYD-nek a működését, náluk ez eddig fényesen bevált. Ők ketten a világ akkuigényének 53 százalékát képesek kielégíteni.
A Northvolt összesen 50 milliárd euró értékű megrendelést jegyzett fel, ám az autógyártók ezek közül sorra mondták vissza a szállításokat, jobb esetben csak csökkentették a volumeneket. Az utolsó szöget a BMW 2 milliárd dolláros akku szállításának júniusi lemondása jelentette a Northvolt koporsójában.

Temetni azonban így sem szabad a legnagyobb európai termelőt, amelynek „felfegyverzésére” 15 milliárd dollárt fordítottak az utóbbi években, elsősorban a Goldman Sachs és a Blackrock finanszírozásában. Rajtuk kívül a tulajdonosi körben szerepel
- a Volkswagen,
- a BMW,
- az Audi,
- a Scania,
- a Volvo,
- a Goldman Sachs alapkezelője,
- a dán ATP nyugdíjalap
- és a Baillie Gifford brit alapkezelő.
A Northvolt a tavalyi évet 1,2 milliárd dollár veszteséggel zárta, ez a megelőző évi mínusz hatszorosa volt. A társaság pénzpiaci befektetőktől szeretne pluszforrásokat gyűjteni a működésének fenntartásához és a szükséges fejlesztések elvégzéséhez.
Az viszont biztos, hogy a Northvolt nem számíthat a svéd kormány mentőövére. Ulf Kristersson miniszterelnök ezt bő két hete jelezte, mondván: szóval és tettekkel is támogatják a zöld technológiák fejlesztését és alkalmazását, de sem tulajdonrész-vásárlásra, sem hitelnyújtásra ne számítsanak tőlük.


