BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
BYD 
CHINA-ECONOMY-NEV INDUSTRY (CN)

A BYD kipréseli a szuszt is a beszállítóiból

Az új generációs autók piacát vezető kínai óriáscég hétfői levelét kézhez kapva sok beszállító kaphatott a szívéhez. A BYD ugyanis 10 százalékos általános árcsökkentést akar leverni a partnerein, hogy tartani tudja kedvező pozícióit a jövőre még élesebbé váló árversenyben.

Az árcsökkentési verseny fokozódását várja a jövő évtől a BYD, ezért már most felszólítja autóipari beszállítóit, hogy a 2025. január 1-jétől 10 százalékkal csökkentsék az általuk szállított termékek árait – írta mai jelentésében a Sina Tech helyi média egy vállalati belső e-mailre hivatkozva

BYD b
angkok Electric Vehicles Expo 2024.
A BYD bő két hetet adott beszállítóinak, hogy választ adjanak a tízszázalékos árcsökkentési felhívásra / Fotó: NurPhoto via AFP

A világ legnagyobb új generációs autógyártója nem kertel, saját versenyképességének növelése érdekében a teljes beszállítói láncát is együttműködésre, magyarul költségcsökkentésre szólítja fel diktátumában. Osszanak és szorozzanak, majd a végeredményt legkésőbb december 15-éig hivatalosan is juttassák el a BYD menedzsmentjéhez. A BYD egyelőre nem kommentálta az elcsípett email valóságtartalmát.

A BYD a bevett gyakorlatra hivatkozik

Li Jun-fej, a BYD márkaépítésért és PR-ért felelős vezérigazgatója utóbb a Weibo közösségi portálon azzal ütötte el a téma élét, hogy azt mondta, miszerint bevett gyakorlat az autóiparban az éves áralku a beszállítókkal, s ezt jellemzően ilyenkor teszik meg. A rendkívül szűkre szabott válaszadási határidőről nem ejtett szót.

A beszállítóknak egy árcsökkentési célt vázolunk fel, amelyet nem kötelező elfogadniuk

– mondta Li, aki arra már nem tért ki, hogy mit tesznek, ha a partnerük önhibáján kívül nem tudja akceptálni az igényeiket. Az emailben a BYD arra emlékezteti beszállítóit, hogy közreműködésükkel októberrel bezárólag több mint 3,25 millió autót adtak el, és az értékesített mennyiség az év egészében várhatóan meghaladja a 4,2 millió darabot. 

Érdekesség, hogy korábban bőszen cáfolták, miszerint a négymilliós álomhatár átlépését tervként fogalmazták volna meg a kollektíva számára. A Szegeden első európai óriásgyárát építő kínai társaság tavaly 3,02 millió elektromos autót és tölthető hibridet (PHEV) adott el, ehhez képest 42 százalékos előrelépés lenne, ha sikerülne hozni a 4,2 milliós vagy azt enyhén meghaladó idei értékesítési darabszámot.

A BYD havi autóeladásai
 

E-mailjükben kiemelték, hogy a BYD folyamatos értékesítési csúcsdöntéseihez a technológiai innovációnak, a méretbeli előnyöknek és az alacsony költséggel dolgozó ellátási láncnak elévülhetetlen érdemei vannak. Aligha elképzelhető, hogy ezekkel a szép szavakkal meg tudják hatni a saját költségeiket amúgy is lefaragni kényszerülő beszállítókat, de 

mivel a megrendelő diktál, partnereknek alkalmazkodni kell az alacsonyabb költségszinthez, 

ami persze könnyen minőségromlást eredményezhet az elkészült gépkocsiknál.

A Tencent News egy iparági forrást idézett, amely szerint a BYD alkupozíciója a beszállítói lánccal szemben rendkívül erős, és az eladások növekedésével párhuzamosan növekszik. Az informátor azon sem csodálkozna, ha a BYD 20 százalékra tenné az árcsökkentési igényét, mert az autóipari versenyben minden előfordulhat, mások is alkalmazzák ezt a technikát. 

Hasonló értelmű levelet küldött szét a SAIC is

Példaként a China Securities Journal az állami tulajdonban lévő SAIC Motor leányvállalatát, a SAIC Maxust említi, amely hétfői keltezéssel küldte szét beszállítóinak szerelmetes levelét, amelyben az alkatrészköltségek ugyancsak 10 százalékos csökkentését tűzte ki célul – számukra.

Kína CHINA-ECONOMY-NEV INDUSTRY (CN)
A tükör is a helyére kerül. A BYD leendő magyarországi beszállítói is kemény ártárgyalásokra számíthatnak / Fotó: AFP

A BYD és az idehaza az MG márkájáról ismert SAIC már akkora ipari behemótnak számítanak, melyekkel szemben csak a számukra nélkülözhetetlen és máshonnan nem pótolható alkatrészek beszállítói tudnak érdemben tárgyalni. 

A többiek leválthatók, lecserélhetők, mert lesz olyan, aki olcsóbban is vállalja mondjuk az ülések bőrözését. 

Beszállítói oldalól ezt a kényszerhelyzetet a több lábon állással, azaz a több autógyártóval való együttműködéssel tudják valamelyest kompenzálni.

A kínai autópiacon a már-már öngyilkos árcsökkentési versenyt a Tesla robbantotta ki tavaly év elején, amikor már látszott, hogy a kínai gazdasági növekedés súlyos csorbát szenved, a lakossági fogyasztás mérséklődik és az embereket a bizonytalanabbá váló élethelyzetben csak komoly akciózásokkal lehet becsalogatni az autószalonokba. 

Piac diktál, az állam besegít

Ezen enyhített az áprilisban visszahozott központi támogatás, amely az új generációs autók vásárlóinak átszámítva egymillió forintig terjedő ingyen pénzt kínál. A világ legnagyobb autópiacán nagyjából sikerült stabilizálni a forgalmat, habár a luxusautók szerelmesei már nem költekeznek nyakló nélkül, ami különösen a német presztízsmárkák, mint

  • a BMW,
  • a Mercedes-Benz
  • az Audi
  • és a Porsche

eladásainak meredek csökkenésében érhető tetten. A Tesla viszont dinamikus üzletpolitikájának köszönhetően tartja a pozícióit, noha csak a Sanghajban gyártott Model 3-assal és a Model Y-nal képviselteti magát a helyi piacon. 

 

Tesla Sales Fall in Yantai
A Tesla mindig ad valamilyen kedvezményt kínai vásárlóinak, hogy fenntartsa az érdeklődést modelljei iránt / Fotó: NurPhoto via AFP

Legújabb húzása hétfőn az volt, hogy a Model Y két olcsóbb változatát december 31. előtt megrendelő kínai ügyfelek 10 ezer jüan (1380 dollár) kedvezményt kínál. Emellett tovább él a valamennyi Teslára érvényes ötéves, nulla százalékos kamatozású finanszírozás, amellyel a kevésbé tehetős rétegeket célozták meg, szintén sikeresen.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.