
A spanyolok megadták a kegyelemdöfést a magyaroknak: itt a vége az évszázad üzletének
Azt lehetett gondolni, a spanyoloknak, pontosabban Pedro Sánchez által vezetett szocialista kormánynak nem lesz annál csúnyább húzása a Talgo-felvásárlás ügyében, mint hogy hasból bemondott nemzetbiztonsági okokból megfúrta a Magyar Vagon csoport tulajdonszerzését. Most azonban frissen kiderült, legalább egy övön aluli ütésük még maradt a tarsolyban.

A spanyol központi hírszerzés, a CNI ugyanis a napokban közölte, hogy nem fogja feloldani a szakmai körökben erősen megkérdőjelezett Talgo-jelentés titkosítását. Így aztán nagy valószínűséggel sosem derül ki, mire alapozva állították, hogy a magyar befektetők orosz befolyás alatt állnak, és emiatt nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek.
Csak a tényszerűség kedvéért: a Magyar Vagon az elsők között volt Európában, amely az orosz–ukrán háború kitörését követően felszámolta az oroszokkal való együttműködést. Ahogy az is igaz, hogy a Talgo 2011-ben megállapodást kötött az orosz vasúttársasággal, az RZD-vel, a dokumentumot Szentpéterváron írták alá az akkori spanyol miniszterelnök, José Luis Rodríguez Zapatero jelenlétében. A Talgo azt vállalta, hogy a legmodernebb vasúti berendezéseket szállítja le az RZD-nek, ami lehetővé tette a Moszkva és Berlin közötti közvetlen vasúti kapcsolat létrehozását Fehéroroszországon keresztül.
Tehát ezen az alapon a Talgo orosz beágyazódottsága is megáll.
A spanyolok megadták a kegyelemdöfést a magyaroknak
Visszatérve a jogi helyzetre, papíron ugyan a spanyol legfelsőbb bíróság kérhette volna a spanyol szolgálatokat, hogy tegyék hozzáférhetővé a vizsgálatukat, de a teljesítésére semmilyen realitás nem látszott. Ennek szimplán a spanyol kormány taktikai húzása az oka: azzal, hogy hírszerzési jelentésekre hivatkozva emelt vétót, olyan terepre emelte a jogi háborút, amelyet lényegében lehetetlen megnyernie a magyar konzorcium jogászainak.
A spanyol legfelsőbb bíróság ugyanis nem bírálhatja felül a CNI állásfoglalását, mivel nincs rá kompetenciája, az egyedül a végrehajtó hatalmi ágnak, tehát a spanyol kormányzatnak felel. Így aztán könnyen lehet, hogy a spanyol hírszerzés okfejtése ugyan légből kapott, és valójában a spanyol vonatgyártó, a Talgo eladása semmiféle nemzetbiztonsági kockázatot nem jelent, ha a vevő a Magyar Vagon csoport, mégis mindez jogerős cáfolatot soha nem kap már.
Ez lehet a vége – magyar szempontból – az évszázad üzletének.
A spanyol kormány lényegében körbebástyázta magát azzal, hogy hírszerzési jelentést kért be a Magyar Vagonról, függetlenül annak tartalmától. Ezzel ugyanis lehetetlenné vált, hogy a magyarok nyerjenek jogi úton.
A spanyol média értesülése szerint a magyarok október legvégéig nyújthattak volna be keresetet a legfelsőbb bírósághoz a spanyol kormány döntése ellen. Minden jel szerint ez azonban nem következett be, miután a Magyar Vagon beláthatta, hogy lehetetlen küldetés fordulatot elérnie a bíróságon, cserében viszont költséges. Lapunk írásban kereste a cég illetékeseit, amint válasz érkezik, közzétesszük. Arról is érdeklődtünk, hogy ha a spanyol igazságszolgáltatás előtt nem is, de az európai jogi fórumokon élnek-e a fellebbezés lehetőségével.
Az ugyanis, hogy a spanyol kormány kigolyózta a magyarokat a Talgo megvásárlásából, felveti az uniós alapjogok sérelmét, kiváltképp a tőke szabad áramlásának biztosítását.
Talgo: ennyi pénzt vett ki a részvényesek zsebéből a spanyol kormány
Ugyanakkor nem csak a legfelsőbb bíróság előtt maradhat el a pereskedés. Sajtóinformációk szerint ugyanis a Talgo kisebbségi részvényesei, akik együttesen a spanyol vonatgyártó vállalat 50 százalékával bírnak, és mintegy 8000-en vannak, szintén leállították a kormány elleni fellebbezésüket. Ezt azzal indokolták, hogy meg akarják várni, lesz-e új vevő. Pedig néhány héttel korábban az őket tömörítő egyesület bejelentette, hogy bíróságra mennek védelemért a kormányzati beavatkozással szemben.
Jelen állás szerint a baszk Sidenor áll a legközelebb ahhoz, hogy kisebbségi részesedést szerezzen a fő részvényes Trilantic tulajdoni hányadában. Az biztosnak tűnik, hogy ha tesz is ajánlatot, az jóval elmarad majd a Magyar Vagonétól.
- A magyarok a 2024. februári vállalásuk szerint 5 eurót fizettek volna részvényenként, együttesen 619 millió eurót, ami 250 milliárd forintnak felel meg.
- Most pedig (az utolsó kereskedés szerint) a Talgo-papír 3,44 eurón forgott.
A veszteség tehát aktuálisan 193 millió euró, átszámítva mintegy 77 milliárd forint. Ennyit vett ki a spanyol kormány a részvényesek zsebéből azzal, hogy megfúrta a Magyar Vagon tulajdonszerzését. Hiába is akad új vevő, ezt senki nem fogja visszapótolni.





