
Állami támogatás nélkül az elektromos átállás egyelőre illúzió
Nagy bajban lesz a Ford, ha nem történik semmilyen állami intézkedés az elektromosautó-piac feltámasztására és megerősítésére Nagy-Britanniában – ezt maga Lisa Brankin, a Ford UK & Ireland elnöke mondta a Sky Newsnak az elektromos átállás kapcsán.

Az amerikai autógyártó brit „helytartója” azonnali kormányzati cselekvést vár el, álláspontja szerint a fogyasztók közvetlen támogatása a zéró károsanyag-kibocsátású járművek (BEV) vásárlásához elengedhetetlen ahhoz, hogy az iparág életképes maradjon, és legalább megközelítse a mostani helyzetben sokkal nagyobb kihívást jelentő nettó emissziós mérföldköveket, mert a jelenlegi menetrend tartása kontraproduktív az autószektor egészének. Brankin nem köntörfalazott, a következő javaslatokat tette a munkáspárti kormánynak:
- ötezer fontig (2,5 millió forint) terjedő vásárlási támogatást a zöld autókhoz
- az elektromos járművekre vonatkozó áfa csökkentését
- roncsautóprogramok elindítását járműcsere-opcióval
- valamint a zöldátállás menetrendjének könnyítését
Lisa Brankin figyelmeztetett arra, hogy a klímaváltozás lassítására meghatározott mérföldkövek (ZEV) jelenleg elérhetetlenek a brit autóipar számára. Valamilyen előrelépés már történt, a múlt héten a brit kormány az iparági szereplőktől érkező fokozott nyomásra válaszul gyorsított felülvizsgálatot indított az átállási menetrend tarthatóságát górcső alá véve.
Az elektromos átállás csak döcög a briteknél
A személygépkocsik esetében idén 22 százalékban, a kisteherautók esetében pedig 10 százalékban határozták meg az elektromos hajtásúak részarányát az újautó-kereskedelemben.
Brit földön az előzetes becslés szerint az idén mindössze 363 ezer új elektromos személyautót értékesíthetnek, ez pedig nem 22, hanem 18,7 százalékos teljesítés, míg a haszonjárműveknél a húszezres értékesítési adat 5,7 százalékot jelentene csak, alig többet, mint az előírt mennyiség fele. S mindezt úgy, hogy a gyártók az idén saját zsebükből mintegy négymilliárd fonttal maguk is támogatták a vásárlásokat.

A ZEV szerinti előírások tehát tarthatatlanok – ezek alapján tisztán benzin- vagy dízelüzemű új autót 2030-tól már nem lehetne forgalomba helyezni –, viszont a hozzájuk csapott „ösztönző szankció”, a nem megfelelő járművek darabszáma után autónként fizetendő 15-15 ezer fontos büntetés irreális, túl szigorú.
A szabályok csak szigorodnak
A brit autóipari lobbi (SMMT) szerint az elektromos járművekre megszabott, folyamatosan emelkedő értékesítési kvóták kötelező betartásának és a kereslet gyengülésének egyidejű hatásai csak az idén 6 milliárd font – csaknem 3 ezermilliárd forint – többletköltséget rónak a brit autóiparra.
A kibocsátási határértékeket túllépő gyártók jövőre még szigorúbb elbírálás és szankcionálás alá esnek, amely ellen a személyautó-gyártók európai szakszövetsége hevesen tiltakozik, könnyítést és a kritériumok betartásának elcsúsztatását kezdeményezve. Igaz, az Egyesült Királyságot az Európai Unióból való kilépése ez közvetlenül nem érinti, de áttételes hatásai itt is jelentkeznek majd.

A brit földön gyártók körében az unióba exportált volumen folyamatosan csökken, nem véletlen, hogy az elnök-vezérigazgatói posztjáról a napokban lemondott Carlos Tavares egyik utolsó intézkedéseként döntött a Stellantis lutoni gyárának bezárásáról.
Itt a General Motorstól átvett Vauxhall márka elektromos furgonjait szerelték össze, de ezzel nem állnak le, csak áttelepítik a gyártást az ellesmere-i egységükbe.
Az 1100 főt alkalmazó lutoni üzem bezárását a költséghatékonyság és az alacsony kereslet indokolja.
A Fordnál még nem tartanak itt, sőt a halewoodi üzemükben megkezdik a Puma Gen-E elektromos SUV-jük összeszerelését. A Puma Gen-E azért kiemelten fontos a Ford számára, mert ez a vállalat legkisebb és legolcsóbb elektromos autója, amelynek indulóára alig 30 ezer font, és ezzel közelebb kerül a tömegpiaci elérhetőséghez, mint a már kapható modelljei.

Halewoodban szerelik össze a Gen-E-erőforrást is, amelyet a Puma és az E-Transit Custom, a Ford 60 éves múltra visszatekintő, legendásan strapabíró haszongépjárművének elektromos változata is használ.
A modell bemutatóján Brankin elismerte, hogy korábban, a 380 millió fontos beruházási döntésüket meghozták, még jóval nagyobb keresletre számítottak, s remélik, hogy az esetleges állami támogatással az igények is nőnek, és megtérül a befektetett pénzük. Azt is megemlítette, hogy a Ford Dagenhamben és Halewoodban található brit üzemeinek állami támogatása eltörpül a vállalat beruházásai mellett.
Újabb pofon az európai autóiparnak
Több mint ezer dolgozó megélhetése került veszélybe. A Stellantis közleménye szerint az elektromos járműveket gyártó üzem nem kapott elegendő kormányzati támogatást.




