BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Állami támogatás nélkül az elektromos átállás egyelőre illúzió

A villanyautók vásárlásához két és fél millió forintig terjedő állami támogatást és más ösztönzőket is kér a brit kormánytól a Ford, hogy helyi üzemeiben ne kényszerüljön további megszorító lépésekre. Az elektromos átállás döcög Nagy-Britanniában, de Európában máshol sem ideális a helyzet.

Nagy bajban lesz a Ford, ha nem történik semmilyen állami intézkedés az elektromosautó-piac feltámasztására és megerősítésére Nagy-Britanniában – ezt maga Lisa Brankin, a Ford UK & Ireland elnöke mondta a Sky Newsnak az elektromos átállás kapcsán.

elektromos átállás Fo
rd UK
A Ford halewoodi üzemét az elektromos átállás jegyében alakították át / Fotó: AFP

Az amerikai autógyártó brit „helytartója” azonnali kormányzati cselekvést vár el, álláspontja szerint a fogyasztók közvetlen támogatása a zéró károsanyag-kibocsátású járművek (BEV) vásárlásához elengedhetetlen ahhoz, hogy az iparág életképes maradjon, és legalább megközelítse a mostani helyzetben sokkal nagyobb kihívást jelentő nettó emissziós mérföldköveket, mert a jelenlegi menetrend tartása kontraproduktív az autószektor egészének. Brankin nem köntörfalazott, a következő javaslatokat tette a munkáspárti kormánynak:

  • ötezer fontig (2,5 millió forint) terjedő vásárlási támogatást a zöld autókhoz
  • az elektromos járművekre vonatkozó áfa csökkentését
  • roncsautóprogramok elindítását járműcsere-opcióval
  • valamint a zöldátállás menetrendjének könnyítését

Lisa Brankin figyelmeztetett arra, hogy a klímaváltozás lassítására meghatározott mérföldkövek (ZEV) jelenleg elérhetetlenek a brit autóipar számára. Valamilyen előrelépés már történt, a múlt héten a brit kormány az iparági szereplőktől érkező fokozott nyomásra válaszul gyorsított felülvizsgálatot indított az átállási menetrend tarthatóságát górcső alá véve. 

Az elektromos átállás csak döcög a briteknél

A személygépkocsik esetében idén 22 százalékban, a kisteherautók esetében pedig 10 százalékban határozták meg az elektromos hajtásúak részarányát az újautó-kereskedelemben. 

Brit földön az előzetes becslés szerint az idén mindössze 363 ezer új elektromos személyautót értékesíthetnek, ez pedig nem 22, hanem 18,7 százalékos teljesítés, míg a haszonjárműveknél a húszezres értékesítési adat 5,7 százalékot jelentene csak, alig többet, mint az előírt mennyiség fele. S mindezt úgy, hogy a gyártók az idén saját zsebükből mintegy négymilliárd fonttal maguk is támogatták a vásárlásokat.

Gaikindo Jakarta Auto Week
Kínában gyártott full elektromos Minikből sem fogy annyi, mint szeretnék / Fotó: NurPhoto via AFP

A ZEV szerinti előírások tehát tarthatatlanok – ezek alapján tisztán benzin- vagy dízelüzemű új autót 2030-tól már nem lehetne forgalomba helyezni –, viszont a hozzájuk csapott „ösztönző szankció”, a nem megfelelő járművek darabszáma után autónként fizetendő 15-15 ezer fontos büntetés irreális, túl szigorú.

A szabályok csak szigorodnak

A brit autóipari lobbi (SMMT) szerint az elektromos járművekre megszabott, folyamatosan emelkedő értékesítési kvóták kötelező betartásának és a kereslet gyengülésének egyidejű hatásai csak az idén 6 milliárd font – csaknem 3 ezermilliárd forint – többletköltséget rónak a brit autóiparra.

A kibocsátási határértékeket túllépő gyártók jövőre még szigorúbb elbírálás és szankcionálás alá esnek, amely ellen a személyautó-gyártók európai szakszövetsége hevesen tiltakozik, könnyítést és a kritériumok betartásának elcsúsztatását kezdeményezve. Igaz, az Egyesült Királyságot az Európai Unióból való kilépése ez közvetlenül nem érinti, de áttételes hatásai itt is jelentkeznek majd.

A Stellantis bezárja lutoni üzemét, az ottani gyártást Ellesmere-be helyezi át / Fotó: AFP

A brit földön gyártók körében az unióba exportált volumen folyamatosan csökken, nem véletlen, hogy az elnök-vezérigazgatói posztjáról a napokban lemondott Carlos Tavares egyik utolsó intézkedéseként döntött a Stellantis lutoni gyárának bezárásáról. 

Itt a General Motorstól átvett Vauxhall márka elektromos furgonjait szerelték össze, de ezzel nem állnak le, csak áttelepítik a gyártást az ellesmere-i egységükbe. 

Az 1100 főt alkalmazó lutoni üzem bezárását a költséghatékonyság és az alacsony kereslet indokolja.

A Fordnál még nem tartanak itt, sőt a halewoodi üzemükben megkezdik a Puma Gen-E elektromos SUV-jük összeszerelését. A Puma Gen-E azért kiemelten fontos a Ford számára, mert ez a vállalat legkisebb és legolcsóbb elektromos autója, amelynek indulóára alig 30 ezer font, és ezzel közelebb kerül a tömegpiaci elérhetőséghez, mint a már kapható modelljei.

A Ford Halewoodban az elektromos Pumát és a Transitot gyártja / Fotó: Ford

Halewoodban szerelik össze a Gen-E-erőforrást is, amelyet a Puma és az E-Transit Custom, a Ford 60 éves múltra visszatekintő, legendásan strapabíró haszongépjárművének elektromos változata is használ.

A modell bemutatóján Brankin elismerte, hogy korábban, a 380 millió fontos beruházási döntésüket meghozták, még jóval nagyobb keresletre számítottak, s remélik, hogy az esetleges állami támogatással az igények is nőnek, és megtérül a befektetett pénzük. Azt is megemlítette, hogy a Ford Dagenhamben és Halewoodban található brit üzemeinek állami támogatása eltörpül a vállalat beruházásai mellett.

Újabb pofon az európai autóiparnak

Több mint ezer dolgozó megélhetése került veszélybe. A Stellantis közleménye szerint az elektromos járműveket gyártó üzem nem kapott elegendő kormányzati támogatást.


 


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.