BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Okostelefonoktól az izomautókig: sokat profitált a Xiaomi a profilbővítésből

Villámrajtot vett az idén a Xiaomi, amely március végén kezdte forgalmazni Kínában első luxusszedánját, amelyből már százezernél is többet adott el. Most a modellpaletta és a gyártókapacitás bővítése mellett a Xiaomi külföldi megjelenése, az exportpiacok feltérképezése van soron.

Hazai sikerén felbuzdulva már a nemzetközi piaci megmérettetésen gondolkozik a pár éve még csak okostelefonjairól és okoseszközeiről ismert kínai Xiaomi. Kínai lapértesülések szerint a vállalat elektromosautó-üzletága már fel is állított egy csapatot a lehetőségek felmérésére. 

Xiaomi EV SU7 unveild in Beijing
A Xiaomi SU7-es a szakmai közönségtől is pozitív kritikákat kapott / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Helyzetértékelésük szerint ugyanis a túltelített kínai piacon egyre nehezebb előbbre jutni, ezért a cég most a kiemelt piacok feltérképezésén dolgozik, ahol egyelőre kis tételekben tudná értékesíteni modelljeit. Amelyekből egyelőre nincs sok, pontosabban a márciusban debütált első modelljük, a 29 ezer dollárról (11,6 millió forint) induló SU7-es szedán jöhet az export szempontjából számításba. 

A Xiaomi nem győzi a megrendeléseket

Ez rendkívül kedvező piaci fogadtatásban részesült Kínában, a százezredik autójuk átadását november 18-án ünnepelhették. Az idei célt ezzel teljesítették is, de nem álltak meg, a tervet 130 ezresre írták át. Az SU7-es luxusszedánt a februári barcelonai mobilkiállításon mutatták be Európának, majd júliusban Párizsban ismertették meg a nagyközönséggel, amikor is Lei Jun, a Xiaomi alapító elnöke 2030-ra hirdette meg Európa meghódítását. 

Vélhetően óvatosabban fogalmazott, mint William Li, a Nio alapító-vezérigazgatója, aki 2025-re 25 európai országban terítette volna az elektromos luxusautóit. Ebből persze semmi sem lett, a tervet prolongálták, a romló körülményekért pedig az uniós büntetővámok bevezetését és a villanyautók iránti kereslet gyengülését okolták.

A Xiaomi nemzetközi csapatához piackutatókat, értékesítésben jártas szakembereket, szervizmérnököket és projektmenedzsereket is keres, a munkavégzés helyét azonban nem hozta nyilvánosságra, így legfeljebb találgatni lehet. A szóba jöhető régióknál a fizetőképes kereslet megléte kiemelt fontosságú, így 

  • Skandinávia, 
  • Nyugat-Európa, 
  • az Öböl menti országok 

kézenfekvő megoldásnak tűnnek. Észak-Amerika már keményebb dió, ott az ősztől élő százszázalékos büntetővám bevezetésével leküzdhetetlen versenyhátrányba hozták a kínai elektromosautó-gyártókat. 

Customers Experience Mi Car SU7 in Shanghai
A Xiaomi SU7-esből több mint százezret adtak el március óta / Fotó: NurPhoto via AFP

A szóba jöhető exportpiacokon pedig a márka ismertségén is kell majd valamennyit csiszolni, a hagyományos luxuspiaci szereplők itt ugyanis mindenképp előnyt élveznek. Olyan névvel, mint a BYD-hez tartozó Fangchengbao vagy Yangwang, nehéz a luxuspiacon labdába rúgni, legyen mégoly kelendő is a portéka.

Jön a második modell, egy SUV

Ami a Xiaomit illeti, nem jár élen a névadásban, az SU7-es szedánt jövő júniusban vagy júliusban követi a YU7-es városi terepjáró, amelyről december elején hozták nyilvánosságra az első képeket, azzal párhuzamosan, hogy benyújtották a jármű specifikációit az illetékes hatóságnak, azaz az innovációs és ipari minisztériumnak, hogy a gyártáshoz, forgalmazáshoz az engedélyt idejében megszerezhessék. 

XiaomiYU7
A Xiaomi YU7-es első hivatalos fotóit már közzétette az autógyártó / Fotó: Xiaomi

Kínában az ilyen bejelentéseket nyilvánosságra hozzák, véleményezni is lehet, mielőtt jóváhagyják a paramétereket. Lei Jun a sietséget azzal magyarázta, hogy több időt akartak hagyni a tesztelésekhez, mert lehetőség szerint hibátlan autóval akarnak a legnagyobb profitot hozó jármű-kategóriában megjelenni.

A YU7-es formavilága a nagy testvérére hajaz, külseje – hozzáértők szerint – a többi forgalomban lévő SUV-nél valamivel sportosabb lesz. A Xiaomi YU7

  • 4999 milliméter hosszú,
  • 1996 milliméter széles,
  • 1600 milliméter magas,
  • 3000 milliméter tengelytávú,
  • 2405 kilogramm tömegű,
  • 253 kilométer/óra végsebességű és
  • CATL terner Li-ion akkumulátorral szerelt

elektromos luxusautó lesz, melyet változattól függően 220 kilowattos vagy 288 kilowattos motor hajt majd. A várható hatótávról és árról a Xiaomi nem szolgáltatott információt, támpontot az jelenthet, hogy alapváltozatban az SUV-k a szedánoknál mindig drágábbak, így a 12-14 millió forintos ár tűnik most reálisnak. Ami rendkívül versenyképesnek ígérkezik, veri a Tesla Model Y-t is.  

Lei Jun, a Xiaomi alapító elnöke a Xiaomi SU7 csúcsváltozatának, az Ultrának a bemutatóján / Fotó: AFP

Az egyes modellváltozatok között viszont nagy eltérések is lehetnek, a SU7-es Ultra nevű sportos csúcsváltozatáért például 112 ezer dollárt fognak elkérni jövő márciusi debütálásakor, azaz majd négyszer annyiba fog kerülni, mint a mezei változat. A Xiaomi gyártási nehézségei is megszűnnek, amikor jövő év közepén belép a második gyártósoruk, amellyel az éves kapacitásukat 300 ezer darabosra bővítik. Miután 

a Xiaomi a nulláról indulva három év alatt lépett elő komoly autópiaci szereplővé,

a nemzetközi megjelenés megszervezése sem jelenthet számára különösebb problémát. Főképp ha figyelembe vesszük, hogy a cég az okoseszközeinek globális terjesztéséhez saját forgalmazási pontokat hozott létre, melyekből üzlethálózatot szervezett, több mint száz saját egységgel. Ezeket promóciós szempontokból kiválóan fel tudná használni az autókereskedelemben is.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.