
Okostelefonoktól az izomautókig: sokat profitált a Xiaomi a profilbővítésből
Hazai sikerén felbuzdulva már a nemzetközi piaci megmérettetésen gondolkozik a pár éve még csak okostelefonjairól és okoseszközeiről ismert kínai Xiaomi. Kínai lapértesülések szerint a vállalat elektromosautó-üzletága már fel is állított egy csapatot a lehetőségek felmérésére.

Helyzetértékelésük szerint ugyanis a túltelített kínai piacon egyre nehezebb előbbre jutni, ezért a cég most a kiemelt piacok feltérképezésén dolgozik, ahol egyelőre kis tételekben tudná értékesíteni modelljeit. Amelyekből egyelőre nincs sok, pontosabban a márciusban debütált első modelljük, a 29 ezer dollárról (11,6 millió forint) induló SU7-es szedán jöhet az export szempontjából számításba.
A Xiaomi nem győzi a megrendeléseket
Ez rendkívül kedvező piaci fogadtatásban részesült Kínában, a százezredik autójuk átadását november 18-án ünnepelhették. Az idei célt ezzel teljesítették is, de nem álltak meg, a tervet 130 ezresre írták át. Az SU7-es luxusszedánt a februári barcelonai mobilkiállításon mutatták be Európának, majd júliusban Párizsban ismertették meg a nagyközönséggel, amikor is Lei Jun, a Xiaomi alapító elnöke 2030-ra hirdette meg Európa meghódítását.
Vélhetően óvatosabban fogalmazott, mint William Li, a Nio alapító-vezérigazgatója, aki 2025-re 25 európai országban terítette volna az elektromos luxusautóit. Ebből persze semmi sem lett, a tervet prolongálták, a romló körülményekért pedig az uniós büntetővámok bevezetését és a villanyautók iránti kereslet gyengülését okolták.
A Xiaomi nemzetközi csapatához piackutatókat, értékesítésben jártas szakembereket, szervizmérnököket és projektmenedzsereket is keres, a munkavégzés helyét azonban nem hozta nyilvánosságra, így legfeljebb találgatni lehet. A szóba jöhető régióknál a fizetőképes kereslet megléte kiemelt fontosságú, így
- Skandinávia,
- Nyugat-Európa,
- az Öböl menti országok
kézenfekvő megoldásnak tűnnek. Észak-Amerika már keményebb dió, ott az ősztől élő százszázalékos büntetővám bevezetésével leküzdhetetlen versenyhátrányba hozták a kínai elektromosautó-gyártókat.

A szóba jöhető exportpiacokon pedig a márka ismertségén is kell majd valamennyit csiszolni, a hagyományos luxuspiaci szereplők itt ugyanis mindenképp előnyt élveznek. Olyan névvel, mint a BYD-hez tartozó Fangchengbao vagy Yangwang, nehéz a luxuspiacon labdába rúgni, legyen mégoly kelendő is a portéka.
Jön a második modell, egy SUV
Ami a Xiaomit illeti, nem jár élen a névadásban, az SU7-es szedánt jövő júniusban vagy júliusban követi a YU7-es városi terepjáró, amelyről december elején hozták nyilvánosságra az első képeket, azzal párhuzamosan, hogy benyújtották a jármű specifikációit az illetékes hatóságnak, azaz az innovációs és ipari minisztériumnak, hogy a gyártáshoz, forgalmazáshoz az engedélyt idejében megszerezhessék.

Kínában az ilyen bejelentéseket nyilvánosságra hozzák, véleményezni is lehet, mielőtt jóváhagyják a paramétereket. Lei Jun a sietséget azzal magyarázta, hogy több időt akartak hagyni a tesztelésekhez, mert lehetőség szerint hibátlan autóval akarnak a legnagyobb profitot hozó jármű-kategóriában megjelenni.
A YU7-es formavilága a nagy testvérére hajaz, külseje – hozzáértők szerint – a többi forgalomban lévő SUV-nél valamivel sportosabb lesz. A Xiaomi YU7
- 4999 milliméter hosszú,
- 1996 milliméter széles,
- 1600 milliméter magas,
- 3000 milliméter tengelytávú,
- 2405 kilogramm tömegű,
- 253 kilométer/óra végsebességű és
- CATL terner Li-ion akkumulátorral szerelt
elektromos luxusautó lesz, melyet változattól függően 220 kilowattos vagy 288 kilowattos motor hajt majd. A várható hatótávról és árról a Xiaomi nem szolgáltatott információt, támpontot az jelenthet, hogy alapváltozatban az SUV-k a szedánoknál mindig drágábbak, így a 12-14 millió forintos ár tűnik most reálisnak. Ami rendkívül versenyképesnek ígérkezik, veri a Tesla Model Y-t is.

Az egyes modellváltozatok között viszont nagy eltérések is lehetnek, a SU7-es Ultra nevű sportos csúcsváltozatáért például 112 ezer dollárt fognak elkérni jövő márciusi debütálásakor, azaz majd négyszer annyiba fog kerülni, mint a mezei változat. A Xiaomi gyártási nehézségei is megszűnnek, amikor jövő év közepén belép a második gyártósoruk, amellyel az éves kapacitásukat 300 ezer darabosra bővítik. Miután
a Xiaomi a nulláról indulva három év alatt lépett elő komoly autópiaci szereplővé,
a nemzetközi megjelenés megszervezése sem jelenthet számára különösebb problémát. Főképp ha figyelembe vesszük, hogy a cég az okoseszközeinek globális terjesztéséhez saját forgalmazási pontokat hozott létre, melyekből üzlethálózatot szervezett, több mint száz saját egységgel. Ezeket promóciós szempontokból kiválóan fel tudná használni az autókereskedelemben is.




