BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúnyán alulmaradt a Boeing az Airbusszal szemben

A Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az európai riválisa, az Airbus, és harmadannyit, mint két éve. A Boeing teljesítménye szöges ellentétben áll azzal, amit korábban a vezetői vártak. A döcögős évben számos nehézséggel kellett megküzdenie a világ második legnagyobb repülőgépgyártójának.

A Boeing közölte, hogy 348 utasszállító repülőgépet szállított le 2024-ben. Ez több mint egyharmaddal kevesebb, mint az az 528 repülőgép, amelyet a vállalat 2023-ban nyújtott légitársaságok és lízingcégeknek – írja az Euronews.

Boeing 737 plant in Renton sets out to close quality gaps
Nehéz év áll a Boeing mögött, főként a 737 Max típusú utasszállítója miatt /Fotó: AFP

Az amerikai repülőgépgyártó szállításai több mint háromnegyedét 737 Max típusú utasszállító repülőgépek alkották.

A repülők leszállításai fontos bevételi forrást jelentenek a repülőgépgyártóknak, mivel a vevők jellemzően a teljesítéskor fizetik a vételár nagy részét.

A Boeing gyárai többször leálltak 2024-ben

A gyengébb teljesítmény okai a fokozott kormányzati ellenőrzés és a gyári munkások sztrájkjai. A Boeing vesszőfutása hat éve kezdődött két tömegszerencsétlenséggel. A vállalat 2019 óta veszteséges, miután két, akkor még új Max repülőgép lezuhant és összesen 346 ember életét követelték.

A vállalat arra számított, hogy a veszteséges évek után 2024 elhozza számár a Kánaánt. Ennek az elképzelésének már január második hetében búcsút inthetett, amikor egy 737 Max ajtaja kiszakadt a helyéről 5 ezer méter magasan. Mint kiderült, a balesetet gyártási hiba okozta. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal szinte azonnal átvizsgáltatta az összes átadott repülőgépet és leállította gyártását addig, amíg a Boeing meg nem győzi a szövetségi hatóságokat arról, hogy kijavította a gyártási minőséggel és a biztonsággal kapcsolatos problémákat. A vállalat pénzügyeit és hírnevét ért csapás az új repülőgépek értékesítésére is hatással volt. 

A Boeing legalább két hónapig nem kapott 737 Max megrendelést, és az évet messze az európai Airbus mögött zárta a kereskedelmi repülőgépekre leadott összes nettó megrendelés tekintetében. Ez a mutató a lemondásokat is figyelembe veszi.

Az Airbusnak 826 nettó megrendelése volt, míg a Boeingnek 317.

Ezen felül a munkavállalókkal kialakult viták is ellehetetlenítették a megrendelések teljesítéseit. A Washington állami Rentonban és Everettben található gyárak dolgozói csaknem két hónapon át sztrájkoltak, hogy nyomatékosítsák követeléseiket. Emiatt hetekre leállt a 737 Max és a 777-es utasszállító, valamint a 767-es teherszállító repülőgép összeszerelése. A veszteségek miatt októberben már volt, aki a Boeing csődjét sem zárta ki, míg novemberben már arról érkezett hír, hogy több száz magasan képzett mérnökétől megválik a világ második legnagyobb repülőgépgyártója.

A Boeing végül képes volt újrakezdeni hírhedt gépének gyártását

A 737-MAX típusú repülőt ugyan a légitársaságok keresik, de a gép számos biztonsági aggályt is felvet. A gyártás újraindítása nem ment könnyen a Boeingnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.