Az amerikai légihatóság (FAA) továbbra sem engedi repülni a Boeing 737 Max 9 típusú utasszállító repülőit. A január első hetében bevezetett tiltás komoly fennakadásokat okozott a légi közlekedésben, és nem tudni, hogy ez meddig fog tartani.

Boeing 737 Max 9
Komoly fennakadásokat okozott a légi közlekedésben a Boeing 737 Max 9 utasszállítók repülésének megtiltása.
Fotó: AFP

Az FAA szerdai közleményben arról is tájékoztatott, hogy mind a 171 ilyen típusú gépet átvizsgálják. A szakértők ezekből eddig 40 darab néztek át. 

A hatóság ezenkívül vizsgálat alá vonja a Boeing gyártási gyakorlatát és gyártósorait, beleértve a Spirit AeroSystems alvállalkozót is. Továbbá szigorúbban ellenőrzi a repülőgépgyártó működését, és megvizsgálja, hogy kell-e változtatni a szabályokon.

A Boeing 737 Max 9 utasszállítók addig nem emelkedhetnek a levegőbe, amíg minden egyes darabot át nem vizsgáltak, jóvá nem hagyták az ellenőrzési és karbantartási folyamatokat, és azokat nem alkalmazták a repülőkre. 

Arra a kérdésre, hogy mindez mikorra várható, a hatóság azt válaszolta, hogy

a repülőközönség biztonsága, nem pedig a gyorsaság fogja meghatározni a repülőgépek üzembe helyezésének ütemét.

Mit okozott a légi közlekedésben a Boeing 737 Max 9 utasszállítók földre parancsolása?

Az intézkedés részben hozzájárult ahhoz, hogy volt olyan nap az elmúlt héten, amikor olyan sok járatot töröltek (2 ezret), amire tavaly nyár óta nem volt példa, de az egész 2023-as évben is csak három alkalommal – írja a CNN a világ legnagyobb járatfigyelője, a FlightAware adataira hivatkozva.

Csak a United Airlines és az Alaska Airlines légitársaságok összesen napi legalább 200 járatot töröltek az amerikai légihatóság utasítására. Az amerikai felszállási tilalom január első hetében 171 repülőgépre lépett életbe, és addig tart, amíg mindegyiket át nem vizsgálták és biztonságosnak nem nyilvánították. Ha minden a terv szerint halad, akkor a két légitársaság legkésőbb szerdán állíthatja forgalomba a gépeit. Hasonlóan döntöttek a világ más részein, például Törökországban is. A probléma 14 légitársaságot érint, köztük egy európait is.

Kiderült, mitől szakadt ki a Boeing 737 Max 9-es gép oldala ötezer méteres magasságban

A hét végén az Alaska Airlines egyik Boeing 737 Max 9-es repülőgépének kiszakadt az oldala fél órával a felszállást követően. A gépen egy hűtőszekrény nagyságú lyuk keletkezett majdnem 5000 méteres magasságban. A pilótáknak sikerült letenniük a sérült gépet, a fedélzeten tartózkodó 177 ember közül senki nem sérült meg. A vizsgálatokból kiderült, mitől esett szét a repülő a levegőben.

Az ajtó kiszakadása okának megállapítása után az FAA vizsgálatot indított a Boeing repülőgépgyártó minőségi ellenőrzésével kapcsolatban. Arra fognak összpontosítani, hogy a Boeing terméke megfelelt-e a jóváhagyott tervrajznak, továbbá a repülőgép biztonságosan, a hatóság előírásait teljesítve üzemelt-e.

Az Alaska Airlines 1282-es járatának 5 ezer méter magasan kiszakadt az ajtaja január első hetében.
Fotó: AFP

A Boeing csütörtökön közölte, hogy teljes mértékben együttműködik a hatósággal és az amerikai közlekedésbiztonsági hivatallal (NTSB), amely szintén vizsgálatot indított az ügyben. Dave Calhoun 

vezérigazgató pedig elismerte, hogy az ajtódugó meghibásodása a gyártási és minőség-ellenőrzési folyamatok „szörnyű hiányosságáról” tanúskodik. 

A vezető biztosított arról, hogy „ez a hiba soha nem történhet meg újból”.

Az Alaska Airlines 1282-es járat utasai csoportos keresetet indítottak a Boeing ellen csütörtökön Washington államban. A bírósági beadványban a felperesek azt állítják, hogy a Boeing felelős a tervezési és karbantartási biztonságért, valamint az tömegközlekedési eszköz repülésre való alkalmasságáért.

A Boeing 737-essel balesetek korábban is előfordultak. A 737 MAX 8-as típusú gépeket 2019 tavaszán parancsolták földre konstrukciós hiba miatt, és az európai légügyi hatóság csak két évvel később engedte újból felszállni őket, míg Kínában erre tavaly januárig kellett várni, az utolsó darab pedig decemberben kapott zöld utat.

Kőkeményen nekiment a hatóságoknak is a Wizz Air vezére a Boeing balesete miatt

A repülőgépgyártóknak javítaniuk kell belső folyamataikon, hogy biztonságosabbak legyenek a gépeik, de túlzottan meghitt a hatóságok kapcsolata is a gyártókkal – mondta Abu-Dzabiban Váradi József. A Wizz Air vezérigazgatója az Alaska Airlines egyik Boeingjén bekövetkezett hajmeresztő balesettel kapcsolatban szólalt meg.