BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Inside the Beijing Auto Show

Európában botlott, Kínában orra is bukott a Mercedes

Mínuszban zárta a tavalyi évet a német autóipar büszkesége. A Mercedest eddigi bérelt helyéről is kezdik kiszorítani a kínai konkurensek, de a németek nem hagyják annyiban, valóságos modellparádéval akarják az idén visszaszerezni elveszített állásaikat.

Hasonló gondok gyötrik a német autógyártókat: a Volkswagen tegnap, a Mercedes-Benz ma közölte, hogy az autóik iránti kínai kereslet csökkenése, valamint a luxuskategóriás és az elektromos hajtású járművek apadó forgalma rendesen belemart a tavalyi éves értékesítési adataikba. 

Mercedes
Az elektromos G-osztállyal is próbálkozik Kínában a Mercedes, de egyelőre nem átütő sikerrel / Fotó: AFP

A Volkswagen 1,4 százalékos, a Mercedes-Benz 3 százalékos csökkenést mért, utóbbi 1,98 millió járművet adott el világszerte. A Mercedes külön bánata lehet, hogy a tehetős kínai vásárlók elfordultak tőle, egyre többen fedezik fel, hogy a saját márkáik kínálatában is megtalálják ugyanazt, de legalábbis az azt megközelítő minőséget, mint amit az olyan klasszikusok kínálnak, mint az S-osztály vagy a Maybach. 

A Mercedesre ráúszott a kínai konkurencia

Utóbbi két modellcsalád képviselőiből globálisan 14 százalékkal fogyott kevesebb tavaly (281,5 ezer darab). Ennek nyomán a teljes kínai Mercedes eladások 7 százalékkal, 683,6 ezerre töpörödtek 2024-ben. A legtöbbet

  • a BYD,
  • a Nio,
  • a Zeekr
  • és a Xiaomi csippentet le a stuttgartiak piacáról.

A Mercedes villanyautóinak presztízsét pedig Kínában visszahívások, gyanús tűzesetek tépázták meg. Az elektromos vonal Európában sem hozta a korábban tőle elvártat, de ez általános jelenség volt. A Mercedes globális értékesítésén belül 

a teljesen elektromos autók eladásai tavaly közel negyedével zuhant a kínai konkurencia tarolása miatt. 

Mercedes márkajelzés alatt 185,1 ezer elektromos autó kelt el, ez a teljes forgalomban 9,3 százalékos részarányt képvisel.

Az idén a Mercedes a belépőszintű CLA szedánjával próbálja majd felélénkíteni a lanyhuló elektromos autóeladásokat, de a teljes paletta megújításával is „fenyegetik” a konkurenseiket. A prémium kategóriában egyébként az Audi is befürdött az elektromos autóival, emiatt kell várhatóan a hó végén bezárnia a Brüsszel melletti összeszerelő üzemét, ahol az Audi Q8 e-tron és a Q8 Sportback e-tron modelleket gyártották.

A nehézségek a német autógyártók eredményére is nyomást gyakoroltak, a Mercedes, a Porsche és Audi tulajdonos Volkswagen, valamint a BMW nyáron és ősszel már profitfigyelmeztetésekkel jelezte, hogy baj van. 

Az év végén valami megmozdult

Erre reagálva a Mercedes Frankfurtban jegyzett részvényárfolyama 15 százalékot zuhant bő öt hónap alatt, amiből most 1,6 százalékot visszanyert annak köszönhetően, hogy az évzáró negyedévben már pislákolnak a feltámadás korai jelei, s a Mercedes márka modelljeiből 520 ezret sikerült eladni. 

Ez 3 százalékkal több a megelőző negyedévinél, viszont az egy évvel korábbi bázist csak egy százalékkal múlja felül. Kínával szemben az amerikai piacra már nem lehet panaszuk a stuttgartiaknak. Ott a tavaly év végi fellendülésnek köszönhetően átlendültek a holtponton, olyannyira, hogy a teljes forgalomban 9 százalékos éves pluszt tudtak kimutatni 2024-ről, s 324,5 ezer autót adtak át megrendelőiknek.

A német gazdaság, a német ipar, kiemelten a német autóipar teljesítménye a magyar gazdaság számára is kulcsfontosságú Mercedes-Benz Group AG Production
PRODUCTION - 13 February 2023, Baden-Württemberg, Sindelfingen: Employees of the Stuttgart-based car manufacturer Mercedes-Benz work on the production line for luxury and luxury-class vehicles in Factory 56 at the Merecdes-Benz plant in Sindelfingen. In addition to the EQS, all variants of the Mercedes-Benz S-Class and the Mercedes-Maybach S-Class come off the production line at Factory 56. The company will present its 2022 business figures on Friday. Photo: Bernd Weißbrod/dpa (Photo by BERND WEISSBROD / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Maybach csúcsmodell kereslete is látványosan visszaesett / Fotó:  AFP

A Mercedes csoportszintű globális éves forgalma, amely a haszonjármű üzletágat is tartalmazza, 4 százalékos mínuszban zárt, 2,389 ezer gépjármű értékesítésének eredményeként.

A Mercedes-Benz márka tavalyi értékesítése az egyes régiók szerint a következőképpen oszlott meg:

  • Európa: 641 800 (–3 százalék)
  • ebből Németország: 213 500 (–9 százalék)
  • Ázsia: 892 100
  • ebből Kína: 686 600 (–7 százalék)
  • Észak-Amerika: 365 400 (+8 százalék)
  • ebből az Egyesült Államok: 324 500 (+9 százalék)
  • Egyéb régiók: 84 100 (+4 százalék)

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.