A bajokkal küzdő német autóipar számára húsbavágó döntéseket hozhat a régi-új amerikai elnök Donald Trump, de a korábbi stratégiai döntések függvényében nem minden gyártót érintenének azonos módon a kilátásba helyezett új vámok. A Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Audit és Porschét például amerikai gyártás beindítására ösztökélhetik, miközben legkeményebb német versenytársaik, a BMW és a Mercedes már ott vannak.
Ahogy a BMW-nek Tuscaloosában és a Mercedesnek Spartanburgban, a Volkswagennek is van amerikai gyártóközpontja, a tennessee-i Chattanoogában, de Audi és Porsche autókat itt nem gyártanak, ezeket az amerikai piacra Európából és Mexikóból hozzák be.
A BMW és a Mercedes az elmúlt három évtizedben majdnem annyi autót gyártott, mint amennyit eladott az Egyesült Államokban: őket aligha kényszerítik stratégiaváltásra az új vámok.
Ha Washington kiveti az európai autókra a Trump ígérte 10 százalékos vámot, a Moody’s számításai szerint ugyanekkora mértékben csökken a teljes VW csoport működési profitja: a 2023-as eredményekre vetítve ez 1,8 milliárd euró (735 milliárd forint) elvesztését jelentené. Különösen a magas árrésű autókra lenne hatással.
„A hátteret jól ismerő több forrásból” a Handelsblatt úgy értesült: a Volkswagen ezért azt fontolgatja, hogy megkezdi az Audi és Porsche autók amerikai gyártását.
Hivatalosan a csoport nem kommentálta a „spekulációt”, de – jegyzi meg a német üzleti lap – Trump beiktatása után röviddel annyit már közöltek, hogy „aggódunk az amerikai kormány javasolta vámok hatása miatt az amerikai fogyasztókra és a nemzetközi autóiparra”.
A lap úgy tudja, semmi se dőlt el, nyilvánvalóan döntő tényező, milyen irányúak és mértékűek lesznek az új amerikai vámok: döntést márkákról és mennyiségekről ezek ismeretében lehet hozni.
Egyébként több változatot is forgatnak a fejükben a Volkswagennél. A Handelsblatt szerint a helyszín lehet
A Volkswagen akar is növekedni Amerikában, és szüksége is van erre: ha másért nem, hogy a kínai gyengélkedését legalább részben kompenzálni tudja ezzel – írja a lap.
A következő években meg kívánja duplázni piaci részesedésért a régióban – mondta a múlt heti davosi Világgazdasági Fórumon Arno Antlitz pénzügyi igazgató, aki a csoport észak-amerikai üzletéért is felelős.
Ehhez további kezdeményezésekre van szükségünk
– idézték.
A Volkswagen piaci részesedése az Egyesült Államokban jelenleg négy százalék körül van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.