
Valami Amerika: óceánugrásra kész az Audi és a Porsche
A bajokkal küzdő német autóipar számára húsbavágó döntéseket hozhat a régi-új amerikai elnök Donald Trump, de a korábbi stratégiai döntések függvényében nem minden gyártót érintenének azonos módon a kilátásba helyezett új vámok. A Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Audit és Porschét például amerikai gyártás beindítására ösztökélhetik, miközben legkeményebb német versenytársaik, a BMW és a Mercedes már ott vannak.

Ahogy a BMW-nek Tuscaloosában és a Mercedesnek Spartanburgban, a Volkswagennek is van amerikai gyártóközpontja, a tennessee-i Chattanoogában, de Audi és Porsche autókat itt nem gyártanak, ezeket az amerikai piacra Európából és Mexikóból hozzák be.
A BMW és a Mercedes az elmúlt három évtizedben majdnem annyi autót gyártott, mint amennyit eladott az Egyesült Államokban: őket aligha kényszerítik stratégiaváltásra az új vámok.
A Volkswagen az amerikai gyártásról: no comment
Ha Washington kiveti az európai autókra a Trump ígérte 10 százalékos vámot, a Moody’s számításai szerint ugyanekkora mértékben csökken a teljes VW csoport működési profitja: a 2023-as eredményekre vetítve ez 1,8 milliárd euró (735 milliárd forint) elvesztését jelentené. Különösen a magas árrésű autókra lenne hatással.
„A hátteret jól ismerő több forrásból” a Handelsblatt úgy értesült: a Volkswagen ezért azt fontolgatja, hogy megkezdi az Audi és Porsche autók amerikai gyártását.
Hivatalosan a csoport nem kommentálta a „spekulációt”, de – jegyzi meg a német üzleti lap – Trump beiktatása után röviddel annyit már közöltek, hogy „aggódunk az amerikai kormány javasolta vámok hatása miatt az amerikai fogyasztókra és a nemzetközi autóiparra”.
Audi, Porsche autók: Chattanooga, esetleg Dél-Karolina?
A lap úgy tudja, semmi se dőlt el, nyilvánvalóan döntő tényező, milyen irányúak és mértékűek lesznek az új amerikai vámok: döntést márkákról és mennyiségekről ezek ismeretében lehet hozni.
Egyébként több változatot is forgatnak a fejükben a Volkswagennél. A Handelsblatt szerint a helyszín lehet
- Chattanooga, ahol rendelkezésre állnak a feltételek a gyárbővítéshez,
- esetleg akár Dél-Karolina, ahol a csoporthoz tartozó, pick-upokat gyártó Scout Motors amúgy is kétmilliárd dolláros beruházást hajt végre.
Német autógyártó: ha Kína nem, akkor legalább Amerika
A Volkswagen akar is növekedni Amerikában, és szüksége is van erre: ha másért nem, hogy a kínai gyengélkedését legalább részben kompenzálni tudja ezzel – írja a lap.
A következő években meg kívánja duplázni piaci részesedésért a régióban – mondta a múlt heti davosi Világgazdasági Fórumon Arno Antlitz pénzügyi igazgató, aki a csoport észak-amerikai üzletéért is felelős.
Ehhez további kezdeményezésekre van szükségünk
– idézték.
A Volkswagen piaci részesedése az Egyesült Államokban jelenleg négy százalék körül van.



