A vietnámi járműipar első számú képviselője immár a világ három legnagyobb autópiacából kettőn jelen van. A VinFast elektromosautó-gyártó az Egyesült Államok földjére 2022 végén érkezett két villanyhajtású városi terepjárójával, most pedig a harmadik legnagyobb méretű felvevőpiacon, Indiában veti meg a lábát.
Kínai nyomulásban egyelőre nem gondolkodik Vietnám leggazdagabb emberének tartott, a VinGroup ipari konglomerátumot birtokló Pham Nhat Vuong. Cége a most Újdelhiben zajló Indiai Autókiállításon két új, prémiumkategóriás SUV-modellt mutatott be, a VinFast V6-ot és a V7-et.
Vélhetően ezeket is gyártani fogják az eredetileg az év közepén átadni tervezett dél-indiai Tamil Nadu államban épülő gyárukban, amelynek kiszolgálására saját akkumulátorgyártó üzemet is létesítenek. A VinFast komolyan gondolja az indiai terjeszkedést, pedig irtó nehéz dolga lesz ott, ahol a helyiek, mint
mellett a Hyundai is jelentős gyártóbázissal rendelkezik, hogy a piacra újabban szemet vető BYD-ről már ne is beszéljünk. Ráadásul a kormányzat az új módinak megfelelően vámokkal állja el a gátlástalan importdömping útját. És nem is aprózza el, a Egyesült Államokhoz és Kanadához hasonlóan százszázalékos védővámot ró a külföldről behozott kész elektromos autókra. A
A Teslához hasonlóan a VinFast is a vámok radikális csökkentését kéri Újdelhitől, illetve azt, hogy már most kedvezményesen importálhassa autóit, amíg a saját gyára termelésbe nem áll. A lépést a hazai autógyártók mereven ellenzik. Az új üzem kezdeti kapacitását évi 50 ezresre tervezték, amit a kereslet függvényében 150 ezerre tudnak bővíteni rövid idő alatt.
A VinFast öt év alatt 500 millió dolláros befektetést ígért az indiai kormánynak, s a gyárépítés mellett már szervezi a helyi kereskedőhálózatukat is, és tanulmányozza a töltési infrastruktúra kiépítésébe történő beruházásokat.
Pham Sanh Chau, a VinFast ázsiai vezérigazgatója az autókiállításon elmondta, hogy jelenleg két kiemelt piacuk van, Észak-Amerika és Vietnám.
Szeretnék hozzájuk csatlakoztatni Indiát is, ahol a kormány a klímacélok elérése érdekében erősen pártolja az elektromosautó-gyártók megtelepedését, s egy erre vonatkozó beruházásösztönző programon is dolgozik. Célja, hogy 2030-ra a villanyautók eladása elérje a 30 százalékot a teljes forgalmon belül. Ezért még sokat kell tenni, hiszen
az Indiában tavaly eladott több mint 4 millió jármű mintegy 2,5 százalékát tették csak ki az elektromos modellek.
A 2023 nyara óta a Nasdaqon jegyzett VinFast agresszívan terjeszkedik Dél-Ázsiában is, Indonéziában tavaly júliusban kezdték meg összeszerelő üzemük építését, odahaza, a központi Ha Tinh tartományban pedig valamikor az idén készülhetnek el az első elektromos autóik az új, évi 300 ezer darabos kapacitásúra fejleszthető üzemükben, ahol a hazai piacra szánt, megfizethető árú VF3 és VF5 villanyautó-modelleket gyártják majd.
Egyelőre azonban nem aktuális ekkora kapacitással számolni, a cég legutóbbi, a tavalyi harmadik negyedév adatait közreadó gyorsjelentésében arra panaszkodott, hogy egyre mélyül a vesztesége, ahogy az EV-kereslet lanyhul. A cég a negyedévet 521 millió dolláros mínusszal zárta, némi vigasz lehet, hogy egy évvel korábban 14,8 százalékkal nagyobb volt a lekönyvelt veszteség.
A kocsieladások viszont megduplázódtak, 484 millió dolláros bevételhez juttatva a vállalatot. Mint a két adatból is kitetszik, a globális ambíciókat megfogalmazó Vinfast egyelőre csak égeti a pénzt, a vele szembeni elvárás szerint ennek az állapotnak 2026 végére véget kell vetni, akkorra önfenntartóvá kell válnia az autógyártónak.
Addig is a fejlesztések és a működés forrásigényét Pham Nhat Vuong a mellényzsebéből állja, tavaly 2 milliárd dollárt adott a magánvagyonából erre, és ezt egy egymilliárdos ígérettel is megfejelte – emlékeztet a Bloomberg.
A cég tavaly teljesítményéről még nem kaptunk teljes képet, annyit elárultak, hogy az első tíz hónapban 51 ezer autót értékesítettek Vietnámban, s remélték, hogy a 80 ezer darabos teljes éves cél teljesülni fog. Ez egyben azt jelzi, hogy az exportpiac elég laposan alakul. Az Egyesült Államokban 2023-ban 3100 darab környékén zártak.
A hozzáférhető adatok a tavalyi évről szűkösek, annyi biztos, hogy az első negyedévben 972 darab autót értékesítettek, miközben dolgoznak az ország főbb pontjait lefedő kereskedőhálózat kiépítésén. Észak-Karolinában egyébként saját gyárat terveztek, ennek az átadása viszont három évet csúszik, a 2028-as dátum a legvalószínűbb. Sok függ attól, hogy a hivatalát hétfőn elfoglaló Donald Trump mennyire bátorítja és támogatja anyagiakkal a külföldi gyártók amerikai megtelepedését.
A tőzsdén sem vitézkedik a VinFast, amely párját ritkító rakétarajtot vett a Nasdaqon 2023 augusztusában. Eszement összegre, 85 milliárd dollárra értékelte a piac az elektromos autógyártót az amerikai debütálásakor.
Erre a 255 százalékos ralira önmagában nincs magyarázat, azután pedig különösképpen, hogy a startupnak tekinthető, de valóban ígéretes jövő előtt álló autógyártó piaci megítélése magasan verte a történelmi múltra visszatekintő detroitiakat – együttvéve.
A lelkesedés ahogy jött, úgy el is ült, a piaci értéke jelenleg 9,6 milliárd dolláros, a részvény stabilan oldalaz, és kibocsátási értékének nagyjából a negyedét éri.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.