Tovább mélyíti üzleti kapcsolatait az Xpeng Motors és a Volkswagen (VW) a kínai autópiacon. A két cég hétfőn közleményben jelentette be, hogy közösen építik ki ultragyors töltőhálózatukat a világ legnagyobb autópiacán, s erről szándéknyilatkozatot is aláírtak.
A VW és az elektromosautó-gyártásban a legfontosabb kínai partnerének számító Xpeng együtt több mint húszezer töltőponttal rendelkezik Kína 420 városában, ezeket a két cég villanyautói mostantól kölcsönösen és korlátozások nélkül igénybe vehetik. Ennél is fontosabb, hogy a felek közös név alatt futó ultragyors hálózatot fognak fejleszteni, ennek a költségét és pontos menetrendjét egyelőre nem hozták nyilvánosságra.
Ezzel még szorosabb kapocs jön létre a kínai igényekkel tökéletesen tisztában lévő Xpeng és az európai kultúrát képviselő, s épp az ehhez való ragaszkodás miatt az utóbbi években gyors lejtmenetbe kapcsoló Volkswagen között.
Mint ismert, a németek súlyos válsággal küzdnek, gyárbezárásokat lengettek be német földön, de ezeket az erős szakszervezeti fellépés miatt végül lefújták, helyettük masszív elbocsátásokba kezdtek és különböző költségcsökkentési intézkedésekkel próbálják visszaszerezni a megkopott versenyképességüket.
Sok idejük nincs rá, mivel kétséges, hogy az Európai Unió piacát a dömpingáras kínai elektromos autók inváziójától tavaly július óta védő büntetővámok meddig tudják visszatartani az ostromot.
Elvileg 2029 novemberéig élnek a 10 százalékos alapvámot megfejelő, 35,3 százalékig terjedő büntetővámok, de elvileg a korlátozások lebonthatóak, amennyiben a felek kölcsönösen meg tudnak egyezni az államilag támogatott kínai villanyautó-export ügyében.
A Volkswagen és az Xpeng közös múltja 2023 júliusától datálódik, akkor
a német konszern mintegy 700 millió euróért 4,99 százalékos tulajdonrészt vásárolt a feltörekvő kínai társaságban,
amellyel közösen fejlesztenek ki a helyi piacra két elektromos, középkategóriás VW-modellt, 2026-os debütálással. A cégek közös K+F bázisán egy új platformot is kifejlesztenek, amelyre komplett elektromosautó-modellcsaládot tudnak majd felépíteni.
Tavaly február végén állapodtak meg közös alkatrészgyártás és felhasználás alapelveiben, itt is a legfontosabb cél a költségek radikális csökkentése volt.
Az Xpengnek decemberi adatok szerint 420 városban 1790 saját üzemeltetésű töltőállomása volt, összesen 9070 töltési ponttal. A cég nem kispályás a töltési infrastruktúrát tekintve, már 2022 augusztusában üzembe helyezték első, S4-s supercharger egységüket, amely 400 kW-tal tölt és öt perc alatt 210 kilométerre elegendő energiát táplál a villanyautóba.
Tavaly júliusban Ho Hsziao-peng, az Xpeng elnök-vezérigazgatója egy technológiai eseményen bemutatta az S5-ös töltőt, amely már 800 kW-ot tud és öt perc alatt több mint 300 kilométerre elegendő áramot tuszkol az akkumulátorba.
A Volkswagen régebb óta van jelen ezen a dinamikusan bővülő piacon, az állami tulajdonú FAW-val közös vegyes vállalatuk 2019-ben alapította meg a CAMS New Energy Technology (CAMS) nevű céget a töltőállomás-hálózat kiépítéséhez. A CAMS birtokában a jelenleg
A Volkswagen 2023 júliusban közölt fejlesztési programja szerint a CAMS ez év végére 17 ezer töltőponttal rendelkezne, kérdés, hogy az Xpenggel kötött mostani megállapodás mennyiben érinti ezt a telepítési projektet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.