BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb bírságra számíthat az Apple: ezúttal a francia versenyhatóság kötött bele – törvényt sérthet az adatvédelmi rendszere

Az iPhone-gyártónak 2023-ban is meggyűlt a baja a franciákkal. Az adatvédelmi funkciót hiába kedvelik a felhasználók, az jelentősen megnehezíti más cégeknek, hogy az Apple eszközein reklámozhassanak.

Bár az Autorité de la concurrence, a francia versenyhivatal csak jövő hónapban dönt az ügyben, belsős információk szerint az Apple már felkészült arra, hogy újabb bírságot kap, ezúttal a vállalat eszközein használt adatvédelmi funkciók miatt – írta a Reuters.

FRANCE-ILLUSTRATION-PARIS apple
Az adatvédelmi funkciót hiába kedvelik a felhasználók, az jelentősen megnehezíti más cégeknek, hogy az Apple eszközein reklámozhassanak / Fotó: Hans Lucas via AFP

Az App Tracking Transparency (ATT) nevű funkció lehetővé teszi az iPhone-felhasználók számára, hogy eldöntsék, mely alkalmazások követhetik tevékenységüket és ellenőrizhetik személyes adataikat. 

Azonban sok online hirdetésekkel foglalkozó vállalat, köztük a Facebook anyavállalata, a Meta is kritizálta a rendszert, mivel drágábbá és nehezebbé teszik a reklámozást az Apple platformjain.

Ezek a cégek a felhasználók adatait használják fel arra, hogy a hirdetéseiket személyre szablyák, valamint mérjék azok hatását, az ATT használatával pedig ezt szinte teljesen el lehet lehetetleníteni.

Gigabírságot kapott Brüsszeltől az Apple

Versenyjogi szabályokat sértett több mint egy évtizedig az Apple . Az Európai Unió azonban csak a Spotify panasza után kezdett vizsgálódni.

A francia szabályozó hatóság 2023-ban emelt vádat az Apple ellen, mondván, aggódik amiatt, hogy a vállalat „visszaélhet erőfölényével azáltal, hogy diszkriminatív, nem objektív és nem átlátható feltételeket vezet be a felhasználói adatok reklámcélú felhasználására”.

A versenyhatóság várhatóan a jövő hónapban hozza meg döntését, amelyben kötelezheti az Apple-t, hogy hagyjon fel az adatvédelmi szigorral, és valószínűleg bírságot is kiszab – amely Franciaországban akár a vállalat globális bevételének akár a 10 százalékát is jelentheti.

Az Apple már felkészült a védekezésre

Az amerikai technológiai óriás egy 2023. júliusi nyilatkozatban azzal védekezett, hogy reklámüzletágát magasabb adatvédelmi normákhoz köti, mint amit bármely más fejlesztőtől megkövetel, és hogy korábban határozott támogatást kapott a francia szabályozó hatóságtól és adatvédelmi felügyelőtől az ATT célját illetően. Emellett pedig az adatvédelmi szigorral esősorban a felhasználók érdekeit szolgálja.

Az ügyben nem csak Franciaországban lesznek jogi problémái az Applenek, mivel február elején a német versenyhivatal is megvádolta őket, hogy az adatvédelmi funkcióval más vállalatok piaci helyzetét rontják, és komoly bírságokkal fenyegették meg a technológiai óriást.

Az EU biztosa tövig nyomja a pedált az Apple ügyében

Újabb versenyjogi eljárás indult az Apple ellen az Európi Unióban. Margrethe Vestager versenyjogi biztos ezúttal az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabálya (DMA) alapján kezdeményez eljárást az Apple ellen. A biztos szerint a folyamat teljes sebességgel megy előre.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.