BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem működött a digitális álom: véget ért az Amazon–Stellantis járműipari projektje

A kezdeményezés célja az autók digitalizálása volt, de a felek eltérő irányba fordulnak. Az Amazon és a Stellantis most bejelentette, hogy véget ér közös fejlesztésük, a SmartCockpit-projekt.

Véget ért az Amazon és a Stellantis közös autós szoftverfejlesztési projektje, a SmartCockpit. A két cég 2022-ben jelentette be a nagyszabású tervet, amely az autók digitális élményének forradalmasítását tűzte ki célul – a projekt azonban a vállalatok szerint „közös döntés alapján” leállt.

Amazon - Stellantis smartcockpit
Az Amazon és a Stellantis most bejelentette, hogy véget ér közös fejlesztésük, a SmartCockpit-projekt / Fotó: Anadolu via AFP

A SmartCockpit az Amazon technológiai hátterére épített volna, és a járművekben olyan intelligens szolgáltatásokat kínált, mint a személyre szabott hőmérséklet- és navigációs beállítások, valamint otthonautomatizálási funkciók – például világításvezérlés. 

A rendszer célja az volt, hogy az autó egyfajta „digitális otthonként” működjön, felismerje a sofőrt, és alkalmazkodjon annak igényeihez.

A projekt a Stellantis „ABC” nevű platformjának része volt, amelybe beletartozott az STLA Brain nevű új elektronikai architektúra és az Autodrive vezetéstámogató rendszer is. A Reuters értesülései alapján a SmartCockpit bevezetését eredetileg 2024 végére vagy 2025 elejére tervezték.

Bár a vállalatok nem neveztek meg konkrét okot a projekt leállására, szakértők szerint a hagyományos autógyártók és a Szilícium-völgyi technológiai cégek közötti együttműködések gyakran ütköznek nehézségekbe. Míg a Tesla vagy a kínai BYD már a kezdetektől saját szoftver- és hardverrendszerekkel építette fel autóit, addig a Stellantis – amely 14 márkát és több tucat modellt kezel – bonyolultabb beszállítói hálózattal és öröklött rendszerekkel küzd.

Az Amazon is sokat bukik a SmartCockpit összeomlásával

Az Amazon oldalán a projekt „Digitális utastér” vagy „Project Quatro” néven futott, és a cél az volt, hogy versenybe szálljon a Google Android-alapú autós szoftvereivel. A SmartCockpit keretében a Stellantis fizetett volna az Amazon szoftvereiért, miközben az Amazon ösztönző díjakat kapott volna például akkor, ha egy sofőr a járművön keresztül előfizet az Amazon zenei szolgáltatására.

A projekt megszűnésével az Amazon több munkatársát átcsoportosította, vagy elbocsátotta. Ennek ellenére a két cég nem szakít végleg: a Stellantis továbbra is használni fogja az Amazon Web Services (AWS) felhőszolgáltatásait, és több modellben elérhető marad az Alexa hangasszisztens is.

A Stellantis új vezérigazgatója, Antonio Filosa – akit idén neveztek ki az idő előtt távozó Carlos Tavares helyére – új stratégiát keres a cég számára, amely 2024-ben mintegy 40 százalékos részvényárzuhanást szenvedett el, különösen az észak-amerikai gyenge eladások miatt. Nem kizárt, hogy a vállalat a jövőben inkább a Google Android platformjára építi majd járműveinek digitális rendszerét.

Hazavágta a részvényeit az óvatoskodó Amazon – Jeff Bezos végignézi, ahogy fogy a vagyona

Az amerikai online kiskereskedelmi vállalat a vártnál jobb első negyedéves gyorsjelentést publikált a felhőalapú számítástechnikai és hirdetési üzletágainak köszönhetően, ám a folyó negyedévre visszafogott előrejelzést adott. Az Amazon részvényei ezért több mint 4 százalékkal estek a tőzsdezárás utáni kereskedésben.

 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.