BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Ilyen vonatot még nem látott a világ: döntöttek a svédek a Stadlerről – erre a magyarok is büszkék lehetnek

Nagy sebességgel száguldó vonatokat gyárt le a Stadler Svédországnak. A svájci vasútijármű-gyártó cég hosszú ideje jelentős gyárat működtet Magyarországon, Szolnokon fontos munkafolyamatok zajlanak.

A Stadler megrendelést kapott a svéd A-Train AB vasúttársaságtól hét FLIRT vonat leszállítására, illetve további egy vonat gyártásának opciójára is – közölte a vállalat.

Jelentős sebességgel száguldó vonatokat gyárt le a Stadler.
Jókora sebességgel száguldó vonatokat gyárt le a Stadler / Fotó: stadlerrail.com

Az új járműveket 2029 végétől helyezik üzembe az Arlanda repülőtér és a stockholmi központi pályaudvar közötti forgalmas útvonalon. A Stadler Rajna-völgyi telephelyén a gyártás 2026 végén kezdődik meg.

 A járművek leszállítása mellett a megállapodás egy 15 éves átfogó karbantartási szerződést is tartalmaz,

a megrendelés teljes összege körülbelül 350 millió svájci frank (több mint 150 milliárd forint).

A cég közlése szerint a FLIRT vonatokat az A-Train AB igényeihez és az egyedi igényekhez igazítják, például  a vonatok belső kialakítása a stockholmi központi pályaudvar A-Train várótermének skandináv stílusát követi: világos és nyitott tereket, kényelmes üléseket alakítanak ki.

A 165 méter hosszú FLIRT vonatokat kifejezetten az északi időjárási és környezeti viszonyokhoz fejlesztették ki. Ezenkívül a járművek akadálymentesítettek, kerekesszék-helyekkel, nagyméretű csomagtárolókkal rendelkeznek, amelyek maximális kapacitást biztosítanak nagy utazóbőröndök és kézipoggyászok tárolására, valamint egy jól látható ügyfélszolgálati pulttal. 

A Stadler kiemelte, hogy a 200 kilométer per óra maximális sebességgel és nagy vonóerővel a FLIRT vonatok gyors és megbízható csatlakozást biztosítanak.

„A megrendelés ismét megmutatja, milyen rugalmasan és egyedileg igazítható FLIRT vonatunk az ügyfelek egyedi igényeihez – legyen szó akár technológiai, akár formatervezési szempontról. Örömmel tölt el minket, hogy az A-Train AB bizalmat szavazott nekünk, és alig várjuk, hogy most először szállíthassunk járműveket a rangos Arlanda Express vonalra” – mondta Peter Spuhler, a Stadler igazgatótanácsának elnöke.

„Ezzel a befektetéssel továbbra is első osztályú ügyfélszolgálatot nyújtunk utasainknak modern, csendes és pontos vonatokkal (...) Továbbá szeretném megköszönni a Stadlernek, hogy támogatja a repülőtérre és onnan induló közlekedés újraértelmezésére vonatkozó elképzelésünket, és lehetővé teszi számunkra, hogy a váratlan események is megtörténjenek” – mondta Magnus Zetterberg, az A-Train AB vezérigazgatója.

Az új járműflottával az A-Train AB lecseréli az 1999-ben egy másik szolgáltatótól megrendelt vonatokat. A meglévő flotta 2029 végén éri el élettartama végét.

A magyarok is büszkék lehetnek

A Stadler egy svájci központú cég (Stadler Rail AG), de Magyarországon is van gyára: az országban is közlekedő FLIRT és KISS motorvonatok például részben Magyarországon készülnek — a kocsitestek jórészt Szolnokon, a végső összeszerelés viszont gyakran Svájcban vagy más Stadler-üzemekben történik.

Korábban a Világgazdaság megírta, hogy Magyarországon közel húsz éve jelen van a vasúti forgalomban:

  • 2006 és 2010 között a MÁV először 60,
  • majd 2013 és 2015 között további 42 FLIRT-öt szerzett be,
  • ezzel párhuzamosan a GYSEV 2013-ig négy, majd 2015-ig további hat második generációs FLIRT-öt vásárolt,
  • 2016-ban pedig tíz harmadik generációs FLIRT-öt,
  • az utolsó nagyobb kontingens a Stadler emeletes vonatai voltak, a KISS-ek, ezekből 40-et vásárolt a MÁV, az utolsó 2022 szeptemberében lett leszállítva.

Magyarországon 122 FLIRT és 40 KISS van vasúti forgalomban, ráadásul a végső összeszerelésüket a szolnoki Stadler-gyárban végzik.

Arról is írtunk, hogy a vidéki nagyvárosi térségek lehetnek a kedvezményezettjei a Lázár János építési és közlekedési miniszter által megszellőztetett svájci motorvonat-beszerzésnek. Arra azonban még várni kell, hogy a vidék képét meghatározó Bzmót lecserélje a MÁV.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.