BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hivatalos bejelentés: hozzányúlnak a kínaiak a debreceni akkumulátorgyárhoz, mást is fog gyártani – ez a CATL új terve

A debreceni CATL-gyár Magyarország legnagyobb zöldmezős beruházása. A kínai cég átalakította a magyarországi telephelyét.

Az Amperex Technology átalakítja a 7,3 milliárd eurós magyarországi gyárát, hogy többféle akkumulátort tudjon gyártani, így akar reagálni a kínai gyártó az európai autógyártók ingadozó keresletére.

CATL
Kiderült, ez a CATL új terve / Fotó: CFOTO /  AFP

„A vállalat átalakította a debreceni telephelyét – amely várhatóan az év végén vagy 2026 elején kezdi meg a teljes körű termelést –, hogy ne csak háromkomponensű lítium-ion akkumulátorokat gyártson”  – mondta Matt Shen, a CATL európai vezérigazgatója. A régió ügyfelei egyre inkább érdeklődnek az olcsóbb lítium-vas-foszfát és nátrium-ion cellák iránt is.

„A lítium-ion anyagok árának hatalmas ingadozása az elmúlt években valójában az egész iparágat veszélyeztette, és néhány ügyfelünket is megriasztotta” – fogalmazott Matt Shen a müncheni autókiállításon adott interjúban.

A Bloomberg cikke szerint a CATL –  amely olyan autógyártók beszállítója, mint a Tesla és a BMW –  a régióban tapasztalható egyenetlen elektromos járműkereslet ellenére is folytatja európai terjeszkedését. 

A vállalat nemrég két lítium-vas-foszfát, azaz LFP akkumulátort mutatott be, amelyeket kifejezetten az európai piacra terveztek, és tárgyalásokat folytat az autógyártókkal szállítási megállapodásokról.

A kínai cég hozzátette, hogy ezeket az akkumulátorokat Kínában is fel lehetne használni, ha a kereslet megváltozik. 

Miközben olyan cégek, mint 

  • a BMW, 
  • a Volkswagen 
  • és a Mercedes-Benz Group 

számos új és továbbfejlesztett elektromos járművet mutatott be a müncheni autókiállításon ezen a héten. 

A cikk szerint a nagy cégek lobbiznak az új belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének betiltása ellen is, és visszavonták ambiciózusabb villamosítási céljaik egy részét.

„Az európai rövid távú piaci ingadozások kezelésére a CATL és autóipari partnerei kölcsönös garanciamechanizmusokat hoztak létre a kockázatok megosztására” – mondta a CATL európai vezérigazgatója.

A debreceni gyárról elmondta, hogy a CATL a három bővítési fázis közül az elsőben akár évi 40 gigawattóra kapacitást is célba vesz. A második fázis is a tervek szerint halad, a modulgyártósor már a tavalyi év vége óta üzemel.

A gyár, Magyarország legnagyobb zöldmezős beruházása, végül 100 gigawattóra kapacitásra bővül, ami több mint egymillió autó energiaellátására elegendő lesz. 

A telephely ennek ellenére ellenállásba ütközött a helyi csoportok részéről, akik aggódnak a potenciális mérgező kibocsátások és a vízfogyasztás miatt egy egyre szárazabb régióban. A CATL elkötelezett a helyi törvények betartása mellett, és több tízmillió eurót fektetett be az erőmű víz- és áramigényének csökkentése érdekében – mondta Matt Shen. 

A gyártó körülbelül 800 munkást vett fel, akik közül több mint 500 helyi alkalmazott. A terv része, hogy végül 8000-9000 embert foglalkoztassanak a gyárban

– tette hozzá.

Azt is nyilatkozta: ahogy az üzem fejlődik, a helyi munkavállalók aránya is nő, ez a tendencia már megfigyelhető Németországban.

A teljes termelési költség Németországban továbbra is több mint 40 százalékkal magasabb, mint Kínában, Magyarország pedig várhatóan valahol a kettő között helyezkedik el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.