Itt a vége: karácsonykor végleg leáll a termelés a Volkswagen legendás gyárában, búcsúznak tőle a németek - ez lesz a sorsa
Karácsony előtt gördül le az utolsó Volkswagen ID.3 a drezdai Üveggyár gyártósoráról, ezzel lezárva a Volkswagen legkisebb németországi üzemének járműgyártási korszakát. Miközben a termelés véget ér, egyre tisztábban látszik, milyen jövő vár a különleges üzemre: a vállalat, Szászország tartománya és a Drezdai Műszaki Egyetem együtt innovációs központtá alakítja át a létesítményt. Bár még vannak nyitott kérdések, az irány már egyértelműen kirajzolódott.

A Handelsblatt információi szerint a Volkswagen Sachsen, Szászország tartománya és a Drezdai Műszaki Egyetem már aláírta a szándéknyilatkozatot, amely a gyár 2026-tól induló újrahasznosítását rögzíti. Hivatalos bejelentés ugyan még nincs, de a dokumentum lényegében előrevetíti, hogy a gyártás megszűnése után a telephely nem marad üresen.
A Volkswagen 2024 decemberében, az úgynevezett „karácsonyi béke” keretében jelentette be a drezdai járműgyártás megszüntetését. A hosszú tárgyalások és a sztrájkok után a cég megegyezett az IG Metall szakszervezettel: 2030-ig 35 000 munkahely szűnik meg, és 700 000 darabbal csökkentik a teljes gyártókapacitást anélkül, hogy hivatalosan bezárnának üzemeket.
A terv részeként az osnabrücki üzem értékesítése is napirendre került (jelenleg megtorpant folyamat), a drezdai Üveggyárban pedig legkésőbb 2025 végén leáll a termelés. Bár az utóhasznosításról akkor még kevés szó esett, mára a folyamat új lendületet kapott.
A Handelsblatt szerint az új modell egy hét évre szóló innovációs központ létrehozása, amelyben a csúcskutatás és az ipari tudástranszfer találkozik. A tervek alapján a Volkswagen a TU Dresden kutatási partnere lesz, és az egyetem számára konkrét kutatási projekteket rendel meg. A projekt nemcsak regionális, hanem országos jelentőségű is lehet, hiszen az Üveggyár különleges építészeti adottságai miatt kiválóan alkalmas bemutatótérként, fejlesztési helyszínként és technológiai tesztlaboratóriumként.
A megállapodás ugyan még nem jogilag kötelező, de a végleges szerződés csak idő kérdése. December 4-én dolgozói tájékoztatót tartanak, ahol a Volkswagen Sachsen vezetése, Thomas Schäfer márkaelnök és Daniela Cavallo üzemi tanácsi elnök ismerteti a részleteket.
Az innovációs központ teljesen más szaktudást igényel, mint a járműgyártás. A korábbi felállásban 205 dolgozó évente 6000 ID.3-at szerelt össze. A Volkswagen Sachsen azonban jelezte, hogy az új struktúrában legfeljebb 135 munkavállalónak tud hosszabb távú pozíciót kínálni.
A helyzetet tovább árnyalja, hogy sok dolgozó már elfogadta a végkielégítést vagy a korengedményes nyugdíjat. A jelenlegi állás szerint körülbelül 60 munkavállaló maradhat pozíció nélkül, őket a 2030-ig élő foglalkoztatási garancia védi. A legrosszabb forgatókönyv szerint akár „fizetéssel otthon maradás” is bekövetkezhet – ezt a Volkswagen mindenképp elkerülné, ezért más üzemekbe történő áthelyezéseket is vizsgálnak.
A TU Dresden a terület mintegy felét bérbe venné, azonban továbbra is tisztázatlan, ki fizetné ki az átalakítás nagyjából 50 millió eurós költségét. Ez a tétel még felboríthatja az időtervet, de a felek közötti erős politikai és gazdasági érdek kapcsolatában valószínű, hogy sikerül megoldást találni.
A Volkswagen eredetileg a Phaeton luxuslimuzin gyártására építette a drezdai Üveggyárat, exkluzív, üveghomlokzatos környezetben. Később Bentley-modellek összeszerelése is zajlott itt. 2017 és 2020 között az e-Golf készült a létesítményben, majd 2021-től a Volkswagen ID.3 gyártása folyt. Ennek a korszaknak érkezik most vége – egy új technológiai fejezet nyitányával.


