BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt a vége: karácsonykor végleg leáll a termelés a Volkswagen legendás gyárában, búcsúznak tőle a németek - ez lesz a sorsa

Karácsony előtt gördül le az utolsó Volkswagen ID.3 a drezdai Üveggyár gyártósoráról, ezzel lezárva a Volkswagen legkisebb németországi üzemének járműgyártási korszakát. Miközben a termelés véget ér, egyre tisztábban látszik, milyen jövő vár a különleges üzemre: a vállalat, Szászország tartománya és a Drezdai Műszaki Egyetem együtt innovációs központtá alakítja át a létesítményt. Bár még vannak nyitott kérdések, az irány már egyértelműen kirajzolódott. 

Volkswagen - Zwickau plant
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Handelsblatt információi szerint a Volkswagen Sachsen, Szászország tartománya és a Drezdai Műszaki Egyetem már aláírta a szándéknyilatkozatot, amely a gyár 2026-tól induló újrahasznosítását rögzíti. Hivatalos bejelentés ugyan még nincs, de a dokumentum lényegében előrevetíti, hogy a gyártás megszűnése után a telephely nem marad üresen.

A Volkswagen 2024 decemberében, az úgynevezett „karácsonyi béke” keretében jelentette be a drezdai járműgyártás megszüntetését. A hosszú tárgyalások és a sztrájkok után a cég megegyezett az IG Metall szakszervezettel: 2030-ig 35 000 munkahely szűnik meg, és 700 000 darabbal csökkentik a teljes gyártókapacitást anélkül, hogy hivatalosan bezárnának üzemeket.

A terv részeként az osnabrücki üzem értékesítése is napirendre került (jelenleg megtorpant folyamat), a drezdai Üveggyárban pedig legkésőbb 2025 végén leáll a termelés. Bár az utóhasznosításról akkor még kevés szó esett, mára a folyamat új lendületet kapott.

A Handelsblatt szerint az új modell egy hét évre szóló innovációs központ létrehozása, amelyben a csúcskutatás és az ipari tudástranszfer találkozik. A tervek alapján a Volkswagen a TU Dresden kutatási partnere lesz, és az egyetem számára konkrét kutatási projekteket rendel meg. A projekt nemcsak regionális, hanem országos jelentőségű is lehet, hiszen az Üveggyár különleges építészeti adottságai miatt kiválóan alkalmas bemutatótérként, fejlesztési helyszínként és technológiai tesztlaboratóriumként.

A megállapodás ugyan még nem jogilag kötelező, de a végleges szerződés csak idő kérdése. December 4-én dolgozói tájékoztatót tartanak, ahol a Volkswagen Sachsen vezetése, Thomas Schäfer márkaelnök és Daniela Cavallo üzemi tanácsi elnök ismerteti a részleteket.

Az innovációs központ teljesen más szaktudást igényel, mint a járműgyártás. A korábbi felállásban 205 dolgozó évente 6000 ID.3-at szerelt össze. A Volkswagen Sachsen azonban jelezte, hogy az új struktúrában legfeljebb 135 munkavállalónak tud hosszabb távú pozíciót kínálni.

A helyzetet tovább árnyalja, hogy sok dolgozó már elfogadta a végkielégítést vagy a korengedményes nyugdíjat. A jelenlegi állás szerint körülbelül 60 munkavállaló maradhat pozíció nélkül, őket a 2030-ig élő foglalkoztatási garancia védi. A legrosszabb forgatókönyv szerint akár „fizetéssel otthon maradás” is bekövetkezhet – ezt a Volkswagen mindenképp elkerülné, ezért más üzemekbe történő áthelyezéseket is vizsgálnak.

A TU Dresden a terület mintegy felét bérbe venné, azonban továbbra is tisztázatlan, ki fizetné ki az átalakítás nagyjából 50 millió eurós költségét. Ez a tétel még felboríthatja az időtervet, de a felek közötti erős politikai és gazdasági érdek kapcsolatában valószínű, hogy sikerül megoldást találni.

A Volkswagen eredetileg a Phaeton luxuslimuzin gyártására építette a drezdai Üveggyárat, exkluzív, üveghomlokzatos környezetben. Később Bentley-modellek összeszerelése is zajlott itt. 2017 és 2020 között az e-Golf készült a létesítményben, majd 2021-től a Volkswagen ID.3 gyártása folyt. Ennek a korszaknak érkezik most vége – egy új technológiai fejezet nyitányával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.