Új szállítási móddal és útvonallal bővült az a hazai gázellátási lánc, amely jelenleg elsősorban közlekedési célokat szolgál, azonban rövidesen megnyílhat az út az ipari felhasználás előtt is – írja közleményében az Arelgas Kft. Megérkezett ugyanis a horvátországi Krk szigetről az első LNG-szállítmány Magyarországra, vagyis nem cseppfolyósból gázneművé visszaalakított, ezután vezetéken továbbított szénhidrogénről van szó, hanem olyanról, amelyet az Arelgas LNG-szállító tartályos járműszerelvényében szállítottak.

LNG szállítmány a Krk-i terminálból
Fotó: Domanovszky Henrik

A 2021 januárjában üzembe állított Krk szigeti LNG FSRU létesítmény (Liquefied Natural Gas Floating Storage Regasifier Unit, azaz cseppfolyósított földgáz úszó tárolója és újragázosító egysége) fogadja a tankerhajókkal szállított cseppfolyósított földgázt, majd tárolja, újragázosítja, végül szállítóvezetékbe juttatja, amelyen át eljut a kontinens belsejébe, így Magyarországra is. A terminálnak ez a tevékenysége egészült ki ez év tavaszán a közúti LNG-tartálykocsik feltöltésével. Az Arelgas erre kialakított szállító járművét a vizsgáztatás és a forgalomba helyezés után felkészítették arra is, hogy megfeleljen a terminál rendkívül összetett műszaki és biztonsági előírásainak. 

Az első ilyen magyar jármű hazaérkezését, majd gázának a gáztároló tartályba való átfejtését az Arelgas mérföldkőnek értékeli az ellátásbiztonság, a szállítási útvonal diverzifikációjánák és a költségcsökkentés lehetősége terén.

Az ipari fogyasztók ellátása érdekében a szállítási út rövidítése, ezáltal a szállítás pontosabb ütemezhetősége fontos eredménye a most elindult folyamatnak.

Magyarország jelenleg 3 LNG-töltőállomással rendelkezik, ebből kettőt az Arelgas üzemeltet az M0-s autópálya mentén, a harmadikat hamarosan Mosonmagyaróvárnál nyitják meg, az M1-es autópálya mentén. 2023-ban a növekvő számú LNG-hajtású járműpark igényeinek megfelelően várhatóan megduplázódik a hazai töltőpontok száma is.