A megbízható üzemanyag-ellátás biztosítására problémák sorát kell elhárítani, és még továbbiakat azért, hogy megszelídüljenek az elszabadult benzin- és gázolajárak. A tűzoltás a küszöbön: a Mol és a Slovnaft kifizette az orosz olajszállító vállalat helyett a kőolaj Ukrajnán keresztüli szállításának a díját, ugyanis ezen átutalás elmaradása miatt nem érkezik augusztus 4. óta olaj a Barátság vezeték déli ágán. Az orosz Transznyefty pénze konkrétan azért nem érkezett meg az ukrán Ukrtransznaftához, mert az utalását visszaküldte egy külföldi levelezőbank, miután az uniós szankciók miatt a bankoknak minden határon átnyúló fizetéshez engedélyt kell kérniük nemzeti felhatalmazott állami szervektől. 

Hat napig keringett a tranzitdíj a bankrendszerben

A pénz útjáról a Bloomberg részletesebben is hírt adott. Eszerint az augusztusi tranzitdíjat július 22-én utalta át a Transznyefty az Ukrtransznaftának.  A pénz továbbítását a tranzakcióban részt vevő európai bankok arra hivatkozva blokkolták, hogy az érvényben lévő szankcióknak megfelelően az Oroszországból érkező átutalások csak a nemzeti szabályozó hatóságok jóváhagyásával engedélyezhetők, saját hatáskörben a bankok erről nem dönthetnek. Az oroszok július 28-án kapták vissza az egyhavi tranzitdíjat. A két cég közötti megállapodás szerint az egész tranzitforgalmi díjat előre kell kifizetni.

Magyarország és Szlovákia egyébként már aznap tárgyalásokat kezdeményezett a tranzitfizetési kötelezettségek átvállalásáról.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

Az Oilcapital felidézi, hogy a vezetékeken érkező olaj nem került bele az Európai Unió Oroszország elleni hatodik szankciócsomagjába, amely hat hónappal az unió országai általi jóváhagyás után lép életbe. Ennek ellenére egyes országok önként megtagadják az orosz olaj szállítását, de Magyarország, Csehország és Szlovákia, amelyek olajfinomítása a Barátság vezeték olajához kötődik, egyelőre nem teszi ezt meg.

Pihenő kapacitások

Ukrán ígéretek szerint napokon belül újra kap orosz olajat Magyarország és Szlovákia. Ezen országok finomítói addig is támaszkodhatnak a tartalék készleteikre, igaz, a Mol százhalombattai feldolgozója most épp alapjáraton működik, mert karbantartást végeznek rajta. 

Az orosz olaj újból érkezésével így csak a néhány nappal korábbi, termékhiánnyal és magas árakkal jellemezhető feszült piaci helyzet áll vissza.

Ez a helyzet amiatt alakult ki, hogy a térség öt nagy finomítójából három áll javítás, illetve karbantartás miatt. A helyzetet Magyarországon tovább rontja, hogy a szűkös európai kínálatból pont Magyarországra egy litert sem érdemes szállítani, mert a benzint és a dízelt itt csak nagy veszteséggel, hatósági áron lehetne eladni. Ez utóbbi problémán a kereskedők szempontjából oldana az ársapka emelése vagy megszüntetése, bár ez a hatályos jogszabály szerint október 1. előtt nem lehetséges. Ársapka nélkül is bezuhanna azonban a benzinértékesítés – bár nem lenne üzemanyaghiány –, mert a túl drága benzinből a lakosság egy része igyekszik minél kevesebbet vásárolni. (A gázolaj esetében más a helyzet, azt jellemzően egyébként is piaci áron, bár némi kedvezménnyel beszerző vállalati szféra használja.)

Elfogyott a 95-ös benzin a hétvégén Budapest XX. ker Nagykőrösi úti OMV üzemanyagtöltő állomáson, hatósági benzinár, 480 Ft2022.07.31fotó: Németh András Péter / Szabad Föld
Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Ám akkor sem jön el a Kánaán, ha újból teljes gőzzel termel a most még pihenő százhalombattai, litvinovi és schwechati finomító.

 Továbbra is ki lesz téve Európa az Oroszországból érkező olaj importja elakadásának. Egyes országok igyekeznek oroszról részben vagy teljesen más olajforrásra váltani, de ehhez finomítói beruházásokra, átalakításokra van szükség Magyarországon is.

Finomítóellenes zöldőrület

De még a mostani geopolitikai helyzet okozta zűrzavar is csak a jéghegy csúcsa. „Annak a hatásával kevesen foglalkoznak, hogy a Reuters 2013-as előrejelzése szerint 2016 és 2018 között 16 finomítót terveztek bezárni az Európai Unióban, ez napi 1,7 millió hordó kapacitásnak felel meg” – válaszolt a VG kérdésre Balogh József energiapiaci szakértő. A hírügynökség szerint ahhoz, hogy teljesíteni lehessen az uniós zöldenergia-piaci célokat, akkortól 2020-ig minden évben még 330 ezer hordó kapacitástól kell megválni. A Mol Dunamenti finomítója (Dufi) napi 160 ezer hordónyi olajat tud feldolgozni. „Ebben a finomítóellenes zöldőrületben tehát évente két Dufi-nyi kapacitást akartak kiiktatni. 

Emiatt nem volt divat finomítóba fektetni, több bank nem is volt hajlandó hitelt adni ilyen beruházásokhoz” – magyarázta Balogh József.

 

Ugyanakkor Magyarországon még soha nem nőtt olyan mértékben a gázolaj-felhasználás a NAV adatai szerint, mint 2008 és 2022 között: csak most májusban 389 millió liter fogyott, míg 2008-ban csak 210 millió liter. Erre a 80 százalékos emelkedésre tesz még rá a nyáron a turistabuszok, illetve évente többször a mezőgazdasági gépek üzemanyagigénye. Bár a Mol Magyarországon elég benzint termel, a dízelkapacitása kisebb. A szakember szerint az ország – és Európa is – őrült csapdába került, amelyet az okoz, hogy a dízel felhasználása nő, az előállítási kapacitása viszont nem.