Akkor éri meg még most is az otthoni, háztartási hálózaton tölteni az elektromos autót – pusztán a töltés költsége alapján –, ha az még akkor is kevesebbe kerül, ha már piaci tarifát kell fizetni érte. A lakossági piaci ár az A1 kategóriában jelenleg kilowattóránként 70,104 forint minden egyetemes szolgáltatónál az MVM által közzétett adatok szerint, vagyis ennél kellene olcsóbb nyilvános töltőt keresni.

elektromos autó töltés
Fotó: Shutterstock

Persze van több, ennél alacsonyabb piaci lakossági tarifa is, például az éjszakai áramhasználatért felszámolt B árszabású 60,935 forint. A legalacsonyabb érték a H árszabáshoz tartozó 22,682 forint, ez utóbbi a hőszivattyú és más, megújuló energiát hasznosító berendezés használatához köthető. (Külön, itt nem tárgyalt eset a saját napelemről történő, teljesen ingyenes töltés, ám annak is vannak korlátai, mindenekelőtt a sötétség.)

Az átlagfogyasztásba aligha fér bele

Nagyon kényelmes lenne, ha a jármű töltése kedvezményes, lakossági, A1 árszabású tarifával történne, mint eddig, az így kínált áramnak az MVM Démásznál 36,386, az E.ON Dédásznál, az E.ON ÉDÁSZ-nál és az Opus Titásznál 35,293 forint az egységára. 

Azonban kicsi az esélye, hogy egy háztartásnak olyan szerény legyen a saját áramigénye, hogy még az autó töltésével együtt is beleférjen a kedvezményes keretbe.

Egy Renault ZOE R90 akkumulátora például 41 kilowattórát vesz fel, de ez „csak” 317 kilométerre elég az Eauto Töltőkábel szerint, vagyis a jármű rendszeres használata esetén havonta aligha elég egy töltés. Márpedig a rezsicsökkentés szabályainak módosításával egy háztartás alaphelyzetben havi átlagban 210,25 kilowattóra áramot vehet kedvezményes áron, amiből nemigen futja egy, pláne nem több autótöltésre. Ugyanakkor a rezsicsökkentésnek köszönhetően – annak bírálói szerint – azok is élvezték a kedvezményes áram- és gázárat, akik arra messze nem szorultak rá. Most is élvezik, de már csak bizonyos mennyiségig.

Van még ingyenáram

Az „otthon vagy a piacon olcsóbb-e tölteni” kérdésre a válasz gyorsan megadható a Villanyautósok táblázata alapján, annak ellenére, hogy az adatok a június 7-én érvényes árakat mutatják. (A számok talán azért nem frissültek azóta, mert nem is változtak.) A válasz az, hogy döntően otthon érdemes áramot tankolni.

Ehhez gyorsan hozzá kell tenni, hogy még mindig van ingyenes töltési lehetőség is, például a Penny Market és a Lidl üzletek parkolóiban, az Emobility Solutions által üzemeltetett töltők egy részénél, valamint az Elmű-ÉMÁSZ néhány berendezésénél.

Az idézett portál oldalán van példa a (lakossági A1 piaci) 70,1 forintos egységárnál olcsóbb töltésre is: a Nova Futura váltóáramú (AC) berendezésénél a tarifa 65 forint kilowattóránként plusz percenként egy forint. Ám az árak többsége 79 forinttal indul, a felső határ 130-150 forint körül alakul a töltő teljesítményétől és más szempontoktól függően, azonban találkozhatunk 280 forintos egyenáramos egységárral is az Inonitynél. Sokféle árazást alkalmaznak a kereskedők: van, ahol percdíjas a tarifa, máshol teljesítménydíjas vagy azzal kombinált, továbbá elérhetők bérletek és kedvezmények is.

A legtöbb töltő Budapesten működik

Magyarországon 2022 első negyedévének végén 1912 nyilvános, engedélyköteles áramtöltő működött a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai szerint. (A nem nyilvános, nem engedélyköteles töltőberendezésekkel együtt ennél több helyen vételezhetnek áramot az autók.) A mostani érték az előző év azonos időszakánál 29,1 százalékkal, az előző negyedévinél pedig 1,7 százalékkal nagyobb. A legtöbb – 663 – töltő Budapesten működik, ezt Pest megye (248) és Győr-Moson-Sopron megye (102) követi. Így nem meglepő, hogy darabszám alapján az Elmű Hálózati Kft. területén üzemel a legtöbb ilyen eszköz (46,8 százalék), továbbá az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. területén (19,2 százalék).  

Tisztán elektromos gépkocsiból 24 795 futott az utakon, az előző negyedévinél 15 százalékkal több, zöld rendszámosból pedig 47 859 (plusz 12 százalék.)

 

 

Az első negyedévben az egyenáramú töltőkön (DC) mintegy 1800 megawattóra áramot használtak el az e-autósok, az egy évvel korábbinak kicsivel több, mint a kétszeresét, de az előző negyedévesnél hajszállal kevesebbet. A váltakozó áramú (AC) töltőkön 2,408 megawattóra áram kelt el, itt egy év alatt majdnem két és félszeres a bővülés, egy negyedév alatt pedig egyötödnyi. Összesen 4,2 megawattóra áramot autóztak el a járművek, ennyit a Paksi Atomerőmű két nap alatt kényelmesen megtermel, de szerencsésebb, ha az e-autók a befogott napenergiát hasznosítják.