BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem pezseg az üzemanyagpiac

Zuhantak az összesített hazai üzemanyag-eladások az év első három hónapjában a NAV statisztikái szerint is. A magyarázat részben a magas bázis, de az is, hogy továbbra sem olcsó mulatság megtölteni az autók tankját.

Az év első negyedében a magyarországi benzineladások 7,85 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól, a dízeladások pedig 20 százalékkal a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) jövedéki statisztikái szerint. A csökkenés oka kézenfekvő: míg a bázisidőszakban literenként 480 forintot kellett fizetni a normál üzemanyagért, most az annál jóval magasabb piaci árat. A különbség még a Holtankoljak.hu szerint péntektől várható, újabb csökkenés mellett is átlagosan 79 forint a benzin és 62 forint a dízel esetében.

20230126 Győrújbarát Egyre több dolgot automatizálunk a vásárlásban. A benzinkút az esti órákban illetve vasárnap automatával szolgál ki. Autómata benzinkút   Fotó: Csapó Balázs  CSB  Kisalföld  KA A képen: Bediné Jursics Szilvia 20230126 Győrújbarát 
Egyre több dolgot automatizálunk a vásárlásban. A benzinkút az esti órákban illetve vasárnap automatával szolgál ki. Autómata benzinkút  
Fotó: Csapó Balázs  CSB  Kisalföld  KA 
A képen: Bediné Jursics Szilvia
Lassan visszapártolnak a fehér kutakhoz a korábbi vevők.
Fotó: Csapó Balázs / Kisalföld

Az üzemanyag-eladások látványos esését mutatta ki tagvállalatainak kútjainál a közelmúltban a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) is. Ezt akkor a szervezet főtitkára, Grád Ottó elsősorban azzal magyarázta a Világgazdaságnak, hogy nem történt más, mint hogy a piaci viszonyok érvényesülése miatt a forgalmi adatok a reális szintre estek vissza. Rámutatott emellett a fent említett, magas bázisra is. E magas bázist egyébként 2022 első negyedében a hatósági áron felül

  • az üzemanyag-turizmus,
  • a lakossági bespájzolás, és az is táplálta, hogy
  • autóbuszok és mezőgazdasági gépek is jócskán vásároltak az ársapkás üzemanyagból, amíg tehették, továbbá, hogy
  • a MÁSZ kútjaihoz pártoltak a kisebb, olcsóbban áruló töltőállomások ügyfelei, amelyek az egységes hatósági ár időszakában elveszítették a versenyelőnyüket.

Számszerűsíthető a visszarendeződés 

Az utóbbi miatt azonban az is várható volt, hogy az idei első negyedéves, teljes országos adat kisebb forgalomcsökkenést mutat majd a MÁSZ-énál, mert az országos számokat javítani fogja, hogy visszatértek a fehér kutakhoz a korábbi vevőik. Ezt alá is támasztják a friss NAV-statisztikák. Az összesített eladások 7,85 százalékos esése ugyanis elmarad a nagyobb, úgynevezett színes (MÁSZ) kutaknál tapasztalt, 10,2 százalékostól. Hasonlóan szelídebb volt az országos gázolajforgalom 20 százalékos megcsappanása annál a 22,4 százaléknál, amelyet az ásványolaj-szövetség tagvállalatai elszenvedtek. (Mindazonáltal lehet módszertani eltérés is a MÁSZ-nál és a NAV-nál képzett adatok között.)

Az első negyedévben összesen 438 millió liter benzin vándorolt a tartályokba a jövedéki adatok szerint, míg tavaly ilyenkor még 475,3 millió liter. A gázolajtankolás 994,1 millió literről 799,9 millió literre szelídült. Az irány azonban kedvező: az idén eddig minden hónapban több üzemanyag fogyott, mint az előzőben. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.