Fájóan magas szint körül formálódik a magyarországi benzin- és gázolajárak piaci egyensúlya, ráadásul nem látszik, mikorra remélhető enyhülés. Az aktuális átlagos literenkénti ár a Holtankoljak szerint a benzin esetében 628, a gázolaj esetében 638 forint. Az egyik ár 40, a másik 61 forinttal nagyobb a hat nappal ezelőttinél. Az akkori állapot azért érdekes, mert aznap a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó augusztusra további drágulást vetített előre, és az árak későbbi befékezését is csak abban az esetben tartotta valószínűnek, ha a Brent olaj ára – amely kilépett az előző hónapok stabil, hordónként 70–80 dolláros sávjából – megnyugszik, és nem gyengül tovább a forint sem a dollárhoz képest.

The field centre of the Johan Sverdrup oil field in the North Sea west of Stavanger, Norway, is pictured on January 7, 2020. Johan Sverdrup, situated some 140 km off the south western coast of Norway and operated by Equinor, is the third largest oil field on the Norwegian continental shelf, with expected resources of 2.7 billion barrels of oil equivalent. (Photo by Carina Johansen / NTB Scanpix / AFP) / Norway OUT
Tovább nőhet az északi-tengeri olaj ára. Fotó: AFP

Úgy áll azonban a helyzet, hogy az olaj ára fittyet hány az autósokra, és azt sem tudni, mennyi jót várhatunk a forinttól. A Brent jegyzése tegnap megint túllépte a 85 dollárt, Végh István, a Saxo Bank elemzője pedig 70–80 helyett már 70–90 dolláros ársávról írt, és a szűk kínálat miatt a 100 dollárt sem zárta ki. Ha 100 dolláros olajártól nem is tart Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázpiaci elemzője, azt már nem tartja kizártnak, hogy jövő januárban 700 forint fölött indulnak a hazai üzemanyagárak. A rájuk ható négy plusz egy tényező alakulása ugyanis döntően további drágulást vetít előre, áresést legfeljebb a globális gazdaság lassulása hozhat. Várakozásait Pletser Tamás – hangsúlyozva a bizonytalanságokat – a Világgazdaságnak részletesen kifejtette.

Ne is álmodjunk olajáresésről!

A globális olajpiac alapvetően szűkössé kezd válni az elemző magyarázata szerint, mert Oroszország júniustól napi félmillió hordóval visszavette a termelését, Szaúd-Arábia pedig szeptembertől csökkent napi egymillióval. Igaz, a kereslet sem nő annyival, amennyire korábban számítani lehetett. A friss kínai külkereskedelmi adat például katasztrofálisan rossz lett, és az olajimport is kétéves mélyponton van. Kicsit még nő ugyan az amerikai palaolaj-termelés, de messze nem a korábbi ütemben. A szűkös piac tehát a következő hónapokban inkább olajár-emelkedést indukál, bár nem masszívat. A 85–90 dolláros ár simán esélyes az év második felében.

Közelít az olajtermékek ára az olajéhoz

Fontos tényező az olaj és az olajtermékek közötti árrés változása. A dízelcrack például (dízelár mínusz nyersolajár) májusban a Brent esetében 12 és 18 dollár között volt, most 35 dollár, vagyis a termék 40 százalékkal drágult. Ennek Pletser Tamás szerint főleg a készletek alacsony szintje az oka. A Covid alatt ugyanis világszerte sok kapacitást bezártak, az idén pedig nagyon gyakoriak a karbantartások, mert tavaly az energiaválságtól tartva szinte minden finomító teljes kapacitással termelt. Így viszont a mostani nagy árkülönbözet ideiglenesnek tűnhet, és kicsit csökkenhet. Azonban a dízel árrése télen jellemzően nagyobb, mint nyáron.

Az amerikai gazdaság köszöni, jól van

A forint és a dollár viszonyában érezhető, hogy a dollár kicsit elkezdett erősödni, részben, mert a kamatkülönbség megvan, illetve gyengült az elmúlt időszakban, továbbá az amerikai gazdaság jobban teljesít, mint a világ másik fele. Márpedig a dollár erősödése nem nagyon kedvez a forint árfolyamának, ezen keresztül a hazai kiskereskedelmi áraknak sem.

Jön a plusz jövedéki adó

Január 1-jétől literenként 41 forinttal nő az üzemanyagok jövedéki adója Magyarországon, ezzel együtt értelemszerűen az áfája is.

Megcsappant a hazai üzemanyagpiaci verseny

A tizenhárom hónapon át alkalmazott ársapka szétverte azt, ami 20-30 év alatt felépült a hazai üzemanyagpiacon, ezt évekbe telhet kiheverni – mutatott rá Pletser Tamás. 

Sok kisebb forgalmazó ugyanis végleg kiesett a piacról, a verseny nagy- és kiskereskedelmi szinten is szűkült, a tovább működő töltőállomások egy részét pedig hosszú időre szóló szerződések kötik a Molhoz.

Most lényegesen kisebb a verseny, mint a hatósági árak bevezetése előtt volt, ráadásul az ársapka visszaállításának lehetősége miatt a piaci szereplők részéről jóval nagyobb a tőke megtérülése iránti elvárás. Ezt azt jelent, hogy most akarnak minél nagyobb pénzhez jutni, mert nem tudni, mi lesz később. Ez a magyar vevőknek magasabb árat jelent. Mellesleg megjelent a kiskereskedelmi különadó, a Robin Hood adót megerősítették, és bevezették az EKR-díjat is. Összességében tehát a hazai üzemanyagárakat az olajár változása jó eséllyel emelni fogja, ahogyan a dollár erősödése és az adóváltozások hatása is, ráadásul a versenypiaci helyzet sem lett jobb. Talán az segít egy keveset, hogy a marzsok kicsit esnek.

Hazai üzemanyagárak
 

A szomszédos országok közül a benzinár csak Szlovákiában és Ausztriában magasabb, mint Magyarországon (literenként 639, illetve 640 forint, de az országokon belül is vannak eltérések), a gázolaj pedig az előbbi két ország mellett még Szerbiában is (585, 645 és 645 forint) a Holtankoljak táblázata alapján. A szakportál 388,16 forintos euróárfolyammal számolta át az adatokat.