
Európai finomítás: még pár szép év, azután lejtő
A globális olajfinomítás volumene 2025–2030-ban tetőzik, de Európa a következő 30 évben el fogja veszíteni a finomítóinak körülbelül 30 százalékát a piaci változások és az elektromos járművek számának növekedése miatt – írja a TASZSZ orosz hírügynökség a szintén orosz Üzemanyag és Energia Komplexumának elemzőközpontjára hivatkozva.

Áthelyeződik a súlypont
A közeljövőben a legtöbb finomító a közel-keleti országokban és az ázsiai-csendes-óceáni térségben nyílik meg, így ezen a piacon 2035-ig verseny várható. Az EU-ban ennek ellenkezője lesz a helyzet. A blokk országai
- 2025-re 840 millió tonnára csökkentik olajfinomításukat, 3 százalékkal kisebbre a 2023-asnál.
- 2035-re ez a csökkenés már 11 százalékos lesz, a termelés tehát 771 millió tonna,
- 2050-re pedig lehet, hogy csak 596 millió tonnát ér el.
Észak-Amerikában az olajfinomítás az elemzők szerint 2040-ig közel a jelenlegi szinten marad, a világ összes többi régiójában pedig bővül a termelés.
A teljes olajfinomító kapacitás 2025-re 5,3 milliárd tonna lesz.
Ennek ellenére az elemzők következtetése meglehetősen furcsa. Noha az elektromos járművek nem voltak hatással az amerikai üzemanyag-keresletre, nem valószínű, hogy a jövőben bármilyen hatással lesznek. Az üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztást befolyásolja a gazdasági fejlődés, valamint az új finomítók megnyitása a Közel-Keleten, Indiában és Afrikában.
Fontos tényező, hogy nem érkezik orosz nyersanyag-ellátás az európai piacra, ez pedig nyereségessé tette az uniós gyárakat.
Most bezárnak, és az olajtermékek Indiából (az orosz olajból) és a közel-keleti országokból (közel-keleti olajból) özönlenek az európai piacra.
Esik a finomítók árrése
A fentiekkel egybecseng egy orosz szaklap friss összeállítása, amely szintén arról szól, hogy sok finomító számára vége a szép napoknak. A cikk (például amerikai, indiai, kínai, norvégiai és francia) nagy olajvállalatok aktuális eredményeit veszi sorra, majd arra következtet, hogy az alacsony árak és a finomítói árrések miatt szerepeltek az előző időszakénál rosszabbul a vizsgált társaságok Európában, Ázsiában és még az Egyesült Államokban is. Pedig sokan még több olajat termelnek, mint korábban, és néhány éve még rekordnyereségről számoltak be.
A jó idők véget érnek
Legszembetűnőbben a brit BP profitja esett az idei harmadik negyedévben, 30 százalékkal 2,3 milliárd dollárra. Ez annak ellenére történt, hogy a társaság az olaj- és gáztermelése 3 százalékkal nőtt 2023 azonos időszakához képest. A cég a csökkenést elsősorban az olajfinomítás kisebb jövedelmezőségével magyarázza, de az olajkereskedelmének az eredményessége is esett. Ezért a BP lemondott fő céljáról, a szénhidrogén-termelés 2030-ig történő csökkentéséről a megújuló üzletág javára. Közölte, hogy eladja az Egyesült Államokban működő szárazföldi szélerőműparkjait, és talán kiszáll a tengervízből energiát kinyerő projektből is. A BP egyébként még mindig nem heverte ki az orosz piacról 2022-ben történt kivonulása miatti veszteségét, amelyet a Reuters 25,52 milliárd dollárra tett.
A lap összességében arra jut, hogy a nagy olajnagyvállalatok profitcsökkenésének legnyilvánvalóbb oka, hogy éves összevetésben estek az olajárak. A harmadik negyedévben az olaj világpiaci átlagára 75 dollár volt, csaknem 8 százalékkal alacsonyabb, mint 2023 azonos időszakában. Emiatt Szaúd-Arábiában a fekete arany eladásából származó bevételek augusztusban 6 százalékkal estek júliushoz képest. Összesen 17,4 milliárd dollárt tettek ki, ami több mint 3 éves mélypont.
Európa és az Egyesült Királyság esetében az adópolitika és a környezetvédelmi követelmények is fontos szerepet játszottak. A világ más részein ezzel nem volt nagy probléma. A legtöbb esetben azonban az közös a különböző országok olajvállalatainál a profit csökkenésében, hogy szűkült az olajfinomítás bevétele. A fent hivatkozott elemzőközpont vezetője, Vjacseszlav Miscsenko felhívta a figyelmet, hogy a finomítói árrés csökkenésének több oka volt, de mindenekelőtt a downstream (olajfinomítás, kőolajtermékek forgalmazása és értékesítése) országonként eltérő adózása.
Emellett minél szabályozottabb egy piac, azon annál alacsonyabb az árrés, de az árrést a környezetvédelmi előírások betartása is csökkenti. Vjacseszlav Miscsenko emlékeztetett, hogy már többször temették az európai olajfinomítást, tíz éve szintén estek az árrések. Azután 2016-ban mégis robbanásszerűen felpörgött az iparág, amelynek akkor a jólét aranykorát jósolták neki. Most ismét hanyatlás tapasztalható, de ezt az elemző nem tartja hosszú távú tendenciának, mindössze
- a piaci szerkezet,
- az árképzés
- és az adózás
által együtt okozott helyzetnek.
Minden összejött, de látszik a kilábalás
A Freedom Finance Global vezető elemzője, Natalja Milcsakova az olajárak esésének hatása mellett kiemeli az elektromos autók és a hibridek iránti erős keresletet is, mert emiatt – elsősorban Kínában – csökken az olajigény.
Kínában 2024 augusztusában 43 százalékkal több elektromos jármű kelt el, mint az előző év azonos időszakában.
A teljesen elektromos járművek és a hibridek részesedése együtt elérte a piac 53 százalékát. Európában kisebb a kereslet az elektromos járművek iránt, elsősorban a magas infláció miatt. Emellett – magyarázta – jelentősen nőtt az olajfinomítás költsége Európában és az Egyesült Államokban, elsősorban a logisztikai nehézségek és ennek megfelelően a magas infláció miatt. A finomítási árrések tehát emiatt is csökkentek. Azonban a magas infláció jövőre már nem annyira meghatározó mint idén és az előző két évben, így 2025-ben nőhetnek az olajfinomítási árrések az Egyesült Államokban és Európában.
Ajánlott videók




