
Ebben az esetben kerülhet ugyanannyiba az elektromos autó, mint egy hagyományos
Az elektromos járművek (EV-k) egyik nagy eladási érve, hogy árammal olcsóbban üzemeltethetők a robbanómotoros társaikhoz képest. Az új autók esetében azonban még mindig nagy felárat kell kifizetni értük a hasonló kategóriájú benzin- vagy dízelautókhoz képest. A villanyautók vásárlásánál azonban érdemes mást is szem előtt tartani, mint a megvásárlásának árát.

Norvégiában már sikerült elérni, hogy az EV-k és a hagyományos vetélytársaik egy árszínvonalra kerüljenek és a töltőstruktúrát is jól kiépítették. Ott az eladott új autók több mint 80 százaléka elektromos. Sőt, a villanyautók száma már meghaladja a benzines autókét a norvég utakon.
Ezért lesznek olcsóbbak az elektromos járművek
A belső égésű motoros és az elektromos járművek közötti árkülönbség két fő mozgatórugója az akkumulátorok és az autógyártási folyamatok költségei.
A villanyautók költségei idővel csökkennek, mégpedig az akkumulátorok árának esése, valamint amiatt, hogy az autógyártók áttérnek a kifejezetten elektromos autókhoz tervezett járműplatformokra, ami nagyüzemi gyártást tesz lehetővé.
A Goldman Sachs Research előrejelzése szerint az akkumulátorok ára kilowattóránként (kWh) 89 euróra csökken 2025-re, ami három év alatt 40 százalékos esést jelent. Ezt a csökkenést részben a kulcsfontosságú nyersanyagok, például a lítium, a nikkel és a kobalt árának csökkenése fogja elősegíteni. A bányászatba és a finomításba ugyanis jelentőségteljes beruházások történtek, amivel a növekvő keresletet is könnyen ki lehet elégíteni – magyarázta az Euronews elektromos közlekedési szakértője.
Az akkumulátorok ára évente átlagosan 11 százalékkal csökken az évtized végéig.
Az akkumulátorok fejlődése megváltoztathatja a villanyautók piacát
A szilárdtest-akkumulátorok a jelenlegi lítiumion-akkumulátorokban található folyékony elektrolitot szilárd anyaggal helyettesítik, ami úgy teszi biztonságosabbá azokat, hogy csökkenti a szivárgás vagy lítiumtűz kockázatát a készülék megsérülésekor.
Ezek az akkumulátorok jelentősen nagyobb hatótávolságot is ígérnek, és potenciálisan megduplázhatják az elektromos járművek hatótávolságát:
a jelenlegi technológia töltésenként átlagosan 400 kilométer megtételét engedi, míg az új akár 800 kilométert.
Ezek a technológiai fejlesztések a csökkenő költségekkel együtt megnyitják az utat az elérhetőbb és hatékonyabb elektromos járművek előtt. 
Eközben a benzin- és dízelüzemű autók ára várhatóan emelkedni fog a szigorúbb uniós emissziós előírások miatt, így mindezek a tényezők együttesen az árkülönbséget fogják csökkenteni.
A villanyautók felára országonként eltér
A hagyományos és a villanyautók közötti árkülönbség országonként más, mivel az függ
- a gépkocsikra kivetett adó mértékétől és
 - az állami ösztönzőktől, támogatásoktól.
 
Németországban a Peugeot 208 benzines és elektromos változata között jelentős az árkülönbség. A Style felszereltségben az előbbi 22 950 euróba, az addig utóbbi 36 325 euróba kerül.
Franciaországban a Peugeot 208 Style benzines változata 20 850 eurótól, a hibrid 23 550 eurótól, az elektromos változat pedig 34 100 eurótól indul.
Dániában a Peugeot 208 Active benzines változatának ára 22 780 euró, míg az elektromos változaté 28 811 euró.
Írországban a Peugeot 208 Allure benzines változata 28 495 euróról, a hibrid változata 29 995 euróról, az elektromos pedig 33 185 euróról indul.
Amit lényeges számításba venni, de sokan mégis elfelejtik: az autók élettartama alatti teljes kiadás
Az áron kívül a jármű használata során más költségbe is kerül. Az elektromos járművek jellemzően alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínálnak, beleértve
- az olcsóbb üzemanyagot, azaz a villamos energiát,
 - a kevesebb karbantartási igényt és
 - egyes országokban az adókedvezményeket.
 
Tehát autóvásárlásnál egy hagyományos és egy hasonló kategóriájú elektromos meghajtású jármű közötti tépelődésnél mindkét fajta esetében érdemes összevetni a vásárlási áraikat azzal, hogy várhatóan mennyibe kerülnek a pénztárcánknak, amíg azok a tulajdonunkban lehetnek.
A Goldman Sachs Research azzal számol, hogy az elektromos, valamint a benzin- és dízelüzemű járművek teljes költsége két éven belül ugyanakkora lesz.
A Gartner fuvarozócég egy nemrégiben készült jelentése szerint
2027-re a következő generációs villanyautók előállítása olcsóbb lesz, mint a belső égésű autóké,
mivel az autógyártók egyre jobban központosítanak, ami egyrészt csökkenti a gyártási költségeket, másrészt az összeszerelési időt. Ez azt jelenti, hogy az elektromos és a belső égésű járművek költsége a vártnál korábban egy szintre kerülhetnek.
A Gartner azonban azt is előrejelzi, hogy miközben az EV-k gyártása olcsóbbá válik, a javítási költségek várhatóan emelkedni fognak, ami magasabb biztosítási díjakat hozhatnak magukkal.
Bár az elektromos autók várhatóan egyre versenyképesebbek lesznek a hagyományos belső égésű autókkal szemben, a valódi árparitást valószínűleg csak az évtized második felében érik el – összegezte a lap szakértője.
Az elektromos járművek térnyerése elkerülhetetlen
„Sok vállalat túlbecsülte, hogy milyen gyorsan fog bekövetkezni az EV-kre való átállás” – jegyezte meg Jonathan Davenport, a Gartner vezető elemzője az evmagazine.com-nak. A 2025-re vonatkozó kilátások azonban továbbra is optimisták. Várhatóan az 58 százalékát Kínában, 24 százalékát pedig Európában értékesítik, ami a globális eladások 82 százalékát alkothatják.
A világ útjain az elektromos járművekből idén 64 millió futhat, ami jövőre 85 millióra nőhet.
A Gartner adatai szerint ezek 73 százaléka pusztán akkumulátoros elektromos jármű (BEV) lesz. Az előrejelzések szerint a BEV-ek száma a következő évben 35 százalékkal emelkedhet, így jövő év végére a számuk elérheti a 62 millió darabot. A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) piaca várhatóan lassabban, csak 28 százalékkal nő 23 millióra.
Problémás elektromos autók: ezeket a modelleket jobb messziről elkerülni
A technológia új, ezért korántsem kiforrott, az ár viszont magas, de a kereslet csökkenése miatt lejtőre állt – a villanyautók vásárlása tehát még mindig számos kockázattal jár. A problémás elektromos autók száma nem kevés, a „népítélet” alapján összeszedtük a nyolc fekete bárányt.
Ajánlott videók




