Egy év alatt átlagosan 25 százalékkal emelték áraikat a streamingplatformok Amerikában – mutatott rá a The Wall Street Journal kutatása. Az üzleti szaklap újságírói ezt a jelenséget streamflációnak nevezték el, a streaming és az szavakat összevonva, hogy rámutassanak: az áremelkedés az online tartalomfogyasztást sem kerülte el.

Hilversum,,Netherlands,-,April,21,,2017:,Netflix,,Inc.,Is,An
Fotó: Shutterstock

A lap kutatása szerint a Disney tavaly ősz óta most emeli meg másodszor saját Disney+ streamingelőfizetésének árát, ami azt jelenti, hogy a legfrissebb áremeléssel a feliratkozás havidíja a bevezetéskori ár kétszeresére nő hivatalosan is. A szolgáltatás havidíja az Egyesült Államokban 13,99 dollárra módosul heteken belül.

A lap gyűjtése szerint ugyanakkor a Disney+ korántsem a legdrágább előfizetés a szegmensben: a Hulu havidíja ugyanis 17,99 dollár, az HBO Maxé 15,99, de még a Netflixé is magasabb, 15,49 dollár, ami a középmezőnybe helyezi el a Disney szolgáltatását.

A rangsor másik végén az Apple TV+ található a maga 6,99 dolláros havidíjával.

Rich Greenfield, a LightShed Partners elemzője szerint az iparági szereplők fejében egységesen az a gondolat jár, miszerint:

lehet-e 30%-kal emelni az árainkat úgy, hogy közben nem nő az elvándorlás mértéke?

A lap elemzői szerint az áremelési hullám különösen érdekes időpontban jár a csúcsra az amerikai streamingpiacon: egyrészt a streamingnek a tartalomfogyasztásból való piaci részesedése most először érte el a 38,7 százalékos szintet, miközben a televíziózásé most először esett 50 százalék alá, másrészt a platformok körében látott árverseny is teljes mértékben a feje tetejére fordult – hisz míg korábban a felhasználóbázis növelésének oltárán egymás árait alullicitálni igyekeztek a szolgáltatók, most egymással versengve tornásszák egyre feljebb és feljebb áraikat a korábban elkönyvelt veszteségek ellensúlyozására.

Az iparági szakértők szerint teljesen egyértelmű, hogy a vállalatok egyik elsődleges célja az áremelésekkel az, hogy minél több felhasználót a reklámokat is megjelenítő csomagokba kényszerítsenek – ezeken ugyanis magasabb haszonkulcsot tudnak elérni a cégek, mint az adott esetben akár jelentősen drágább reklámmentes előfizetéseken.

Ezt az elképzelést egyébként nemrég Bob Iger, a Disney vezérigazgatója is alátámasztotta, mikor úgy nyilatkozott:

Az árképzési stratégiánkkal nyilvánvalóan arra törekszünk, hogy minél több előfizetőt áttereljünk a hirdetésekkel megszórt csomagokba.

A reklámokat tartalmazó és a reklámmentes csomagok árai közt markáns eltéréseket figyelhetünk meg szolgáltatónkként: míg a Netflix például 6,99 és 15,49 dolláron adja az egyes előfizetéseket, addig az HBO Max esetében 9,99 és 15,99-es csomagárakat láthatunk.

A legalacsonyabb árú reklámokat tartalmazó előfizetéseket az amerikai Peacock és a Paramount+ kínálja 5,99 dolláros havidíjért cserébe.

Irányt keresve verdesett zárás után a csalódást keltő Disney

A szórakoztatóipari óriás a vártnál gyengébb bevételről és a vártnál jobb működési eredményről számolt be. Ám a pozitívumokat a hollywoodi sztrájk szolgáltatta. A piac nem értékeli, hogy a cég híven másolja a konkurens Netflix minden üzleti fordulatát.