A koncertekre, eseményekre vásárolt jegyáraknál feltüntetett két különböző összeg oka, hogy a jegyvásárlás során polgárjogi értelemben egyszerre két szolgáltatási szerződést köt a jegyvásárló – magyarázta Járdány Barna, a Ticketpro Hungary Kft. – a legnagyobb hazai koncertszervező cég, a Live Nation exkluzív jegyterjesztő partnere – ügyvezető igazgatója.
Egyrészről a belépőjegy önmagában a rendezvény látogatására jogosítja a felmutatóját – ezt a szolgáltatást a rendezvényszervező nyújtja, és ennek a díját (azaz a rendezvényen való részvételt) fedezi az ára, másrészről a megvásárlása során a vevő szolgáltatási jogviszonyba kerül a jegy értékesítőjével is, akinek a személye elkülönül a rendezvény szervezőjétől. A jegyértékesítő felel azért, hogy a lehető legmagasabb színvonalon értékesítse a belépőjegyet, átadja a vásárlónak – akár fizikai valójában, akár elektronikusan –, illetve eljuttassa a megfizetett részvételi díjat a rendezvényszervezőnek, ám a belépőjeggyel igénybe vett szolgáltatásért nem felel. A másik oldal felől nézve:
a rendezvényszervező felel magáért a rendezvényért, de a belépőjegy értékesítéséért nem.
„Miután két szerződés jön létre, különböző szerződő felekkel, élesen elkülönülő vállalásokkal és felelősségekkel, így természetes, hogy a két szolgáltatás díja (azaz a belépőjegyben manifesztálódott részvételi díj és a belépőjegy kiállításának díja) elkülönül egymástól” – mondta Járdány. Ez kivétel nélkül így működik minden olyan szolgáltatásértékesítési területen, ahol a szolgáltatást nyújtó és a szolgáltatást terjesztő nem ugyanaz a személy – gondolhatunk a parkolójegyért fizetett sms, az utazási irodák által kiállított repülőjegyek közvetítői vagy a biztosítási alkuszok díjára. A jegykiállítás díja a jegyforgalmazó bevétele, ebből finanszírozza a belépőjegy értékesítésével kapcsolatos minden költségét.
Kezelési költség a koncertjegy árán felül
Különböző közösségi portálokon a vásárlók bosszankodva felvetették, hogy a kezelési költség miért nincs a jegy árába beépítve, miért jelenik meg külön tételként. Ezt Járdány Barna a már korábban elmondottakkal indokolja, illetve azzal, hogy
a két tétel nemcsak informálisan, de még a meglehetősen szigorú számviteli szabályoknak megfelelően, a vevő felé kiállított számlán is el kell hogy különüljön,
mivel a jegykiállítás díja a jegyforgalmazó saját szolgáltatása, míg a rendezvényen való részvételé közvetített szolgáltatásnak minősül, ezért sem lehet összemosni a kettőt.
„Cégünk évente milliós nagyságrendben értékesít belépőjegyet, és elenyésző azoknak a kérdéseknek (és nem panaszoknak) a száma, amelyek során érdeklődnek a jegykiállítási díj természete iránt. A vásárlási folyamat során mindvégig igyekszünk körültekintően tájékoztatni a jegyvásárlókat ezekről a szolgáltatási díjakról, a szolgáltatást nyújtók személyéről, illetve az elváló felelősségi és szolgáltatási kötelezettségekről. Mi sokkal inkább a felvetés ellenkezőjét tapasztaljuk:
sok fogyasztó megnyugtatóbbnak találja, ha feketén-fehéren látja, hogy kinek milyen szolgáltatásért mennyit fizet,
ahelyett, hogy ezek a díjak rejtve, elmaszatolva vagy összevonva jelennének meg.”
Hogyan kalkulálják ki a kényelmi díj összegét?
A Ticketpro Hungary Kft. jegykiállítási díjat (és nem kényelmi díjat) számol fel minden értékesített belépőjegy után, amelynek összege függ
- az adott rendezvénytől,
- a belépőjegy árától,
- a belépőjegy kiállításának módjától,
- a kiállított belépőjegy típusától,
- a fizetés módjától és
- a jegyvásárlás csatornájától.
„A gyakorlatban már csak ezért sem érdemes a jegy árába beleégetni az értékesítés díját, hiszen az rengeteg olyan paramétertől függ, ami a jegy árazása során még nem ismert, azaz a vásárló egyéni vásárlási preferenciájától. A jegy árába foglalt jegykiállítási díj szükségszerűen olyan helyzetet eredményezne, ahol a fogyasztó olyan szolgáltatásért is fizetne, amelyet ténylegesen nem vesz igénybe, például a bankkártyás fizetés díja készpénzes vásárlás esetén” – tette hozzá Járdány Barna.