BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez így nem mehet tovább: egy kisvárosnyi ember hal meg közlekedési balesetben – egy sofőrtípus különösen veszélyes

A nagyobb településeken bekövetkező, személyi sérüléssel járó vagy halálos balesetek többségében motorosok, kerékpárosok vagy gyalogosok is érintettek. Ezért az Allianz konkrét intézkedéseket szorgalmaz a helyzet javítása érdekében.

A gyalogosok és a kerékpárosok hatékonyabb védelméért fogalmazott meg konkrét követeléseket a politikusoknak, az autógyártóknak és a flottaüzemeltetőknek az Allianz a 12. Allianz Motor Day nevű rendezvényen.

The,Motorcycle,Lies,On,The,Sidewalk,After,A,Ride.,Serious
Sokkal hatékonyabban is lehetne védeni a gyalogosokat, kerékpárosokat és motorosokat / Fotó: Shutterstock

A „Kicsik a nagyok ellen: hogyan kell jobban megvédenünk a legkiszolgáltatottabb városi közlekedőket?” tematika köré szerveződő eseményen kitüntetett figyelmet kaptak a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok, mivel ők a városi közlekedés legsérülékenyebb szereplői. Az őket érintő balesetek súlyosságát és számát egyebek mellett azzal lehetne mérsékelni, ha a gyártók komolyabb biztonsági felszerelésekkel látnák el a furgonokat és a teherautókat, illetve a sofőrök ténylegesen használnák a rendelkezésükre álló eszközöket.

Ehhez képest az Allianz Technológiai Központ (AZT) által kezdeményezett kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a nehézgépjárműveket vezetők többsége – az Egyesült Királyságban és Franciaországban 54 százalékuk, Németországban 50, Spanyolországban 48, Olaszországban pedig 47 százalékuk – gyakran vagy alkalmanként kikapcsolja a vezetéstámogató rendszereket arra hivatkozva, hogy azok „nem praktikusak”, „idegesítők”, „feleslegesek”, vagy „olykor nem működnek megfelelően”.

 

Az EU 2050-re nullára akarja csökkenteni a halálos közúti balesetek számát

Az Európai Bizottság hivatalos célkitűzése az, hogy 2050-ben már ne forduljanak elő halálesetek az európai utakon. A Vision Zero elvárástól azonban még messze vagyunk. Tavaly mintegy 20 400 áldozata volt a közúti baleseteknek az Európai Unióban, ami éves szinten csupán 1 százalékos csökkenés. Pedig a 2050-es célhoz – lineáris javulást feltételezve –18 százalékkal kellett volna mérsékelni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát 2022 és 2023 között.

Az AZT szakértői szerint a balesetek fő gócpontjai Európában a városok: ezekben történik a halálos közúti balesetek mintegy 40 százaléka. 

Az áldozatok 70 százaléka kerékpárral vagy más kétkerekű járművel közlekedik, illetőleg gyalogos – gyakran gyermek vagy idős.

Mindezek ismeretében a helyzet gyors és hathatós javításához érdemes a városi közlekedésre és annak leginkább kiszolgáltatott szereplőire összpontosítani.

Az AZT elemzése szerint kiemelt figyelmet igényelnek a csomagszállítók és a futárszolgálatok által használt furgonok: ebben a kategóriában 20 százalékkal gyakoribbak a balesettel összefüggő kárigények, mint a hagyományos négykerekűek között, ráadásul az előbbiek nagyobb valószínűséggel okoznak személyi sérülést is. Emögött feltehetően a sofőrök időhiánya, a gyakori megállások, a városi környezetben történő manőverezés és a kiszállítás során használt digitális eszközök figyelemelterelő hatása áll.

A rendelkezésre álló technológiák is életeket menthetnek

Az sem mellékes szempont, hogy noha a furgonok ugyanazokat a nagy forgalmú városi utakat róják, mint a személygépkocsik, mégsem szerelik fel őket annyi biztonsági rendszerrel, mint az utóbbiakat. Azzal együtt sem, hogy az EU második általános járműbiztonsági rendelete (GSR2) 2024 júliusától minden új járműre kiterjed, ráadásul ezek például a furgonoknál nem elégségesek ahhoz, hogy megbízhatóan megelőzzék például a holtterekben történő ütközéseket a kerékpárosokkal vagy a gyalogosokkal.

Az AZT szakértői szerint a furgonok és a teherautók által okozott, gyalogosok és kerékpárosok által elszenvedett balesetek egyharmada elkerülhető lenne, ha ezeknél a gépjárműveknél is aktívan használnák a már létező technológiákat. Ilyen például a holttérfigyelő asszisztens aktív fékrásegítéssel, amely nem csupán detektálni képes a felbukkanó akadályt, hanem villámgyorsan közbe is tud avatkozni. De szintén javíthatják a sofőrök tájékozódási képességét a gyártók speciális tükrökkel vagy a vezetőfülke jobb kilátást biztosító kialakításával.

Számunkra biztosítóként kiemelten fontos, hogy megoldást keressünk erre a problémára, hiszen az ilyen jellegű balesetek csökkentésével a közlekedés sérülékenyebb szereplői nagyobb biztonságban lennének, emellett a fuvarozó vállalatoknak is kifizetődő lenne, hiszen egy alacsonyabb javítási és állásidőköltséggel rendelkező flotta jóval hatékonyabban működtethető

– mondta el Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Szerencsés helyzetben vannak, hiszen nemzetközi tapasztalataik és kutatásaik révén hatékonyan tudnak hozzájárulni a biztonságosabb közlekedés megteremtéséhez – tette hozzá.

A vezetéstámogató rendszer az új biztonsági öv

Az Allianz már negyven évvel ezelőtt is kampányolt az akkor még vitatott biztonsági övek kötelező használatáért. Klaus-Peter Roehler, az Allianz SE igazgatósági tagja úgy véli, a Vision Zero eléréséhez „új biztonsági övre” van szükség. Ennek érdekében a rendezvényen az Allianz három konkrét követelést is megfogalmazott az autógyártóknak, a flottaüzemeltetőknek és a jogalkotóknak, hogy a városi közlekedésben leginkább veszélyeztetett csoportok nagyobb védelmet élvezhessenek:

  • Elsőként azt szeretnék elérni, hogy a furgonok és tehergépkocsik gyártói teljes mértékben használják ki a rendelkezésre álló vezetéstámogató innovációkat a balesetek megelőzése érdekében. Ezekben a kategóriákban legalább olyan erős biztonsági rendszerekre van szükség, mint az új személygépkocsiknál.
  • Felhívják továbbá az EU jogalkotóinak figyelmét, hogy a jelenlegi szabályozás korrekciójával a lehető leghamarabb tegyék kötelezővé az olyan aktív fékrendszerek meglétét az új járműveknél, amelyek azonnal vészfékezést indítanak a holttérben felbukkanó akadály észlelésekor, és ezeket állandóan legyen kötelező használni.
  • Mindezek mellett az Allianz átfogó, az uniós adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelő adatmegosztást sürget, hogy a biztosítók olyan kockázatalapú díjtételeket és ösztönzőket állapíthassanak meg, amelyek igazodnak a teherautókba és furgonokba szerelt és aktivált biztonsági rendszerekhez.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.