BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem feltétlenül nyugati bér kell a dolgozók itthon tartásához

Magyarországon is egyre fontosabb a munkavállalóknak, hogy megfelelő bér mellett családbarát intézkedésekkel és több szabadidővel honorálja tevékenységüket a munkaadó.

Nyugat-Európában egy bizonyos havi keresetet elérve – a határhaszon elv alapján – a szabadidő jellemzően már fontosabb a pénznél – közölte a Világgazdasággal Ács László, a Mercedes Benz Manufacturing Hungary Kft. volt HR-igazgatója. Franciaországban már 2000 óta számos ágazatban 35 órás a munkahét, Németországban pedig az idén vívtak kemény csatákat a szakszervezetek a munkáltatókkal, több hétig sztrájkoltak is, végül februárra kiharcolták, hogy az eddigi 35 óra helyett már egyes régiókban a munkavállaló kérésére ennél kevesebb órában is lehessen dolgozni. A kieső időre jutó fizetés egy részét a vállalat kompenzálja is.

Forrás: shutterstock

Ács László szerint Magyarországon külön kell választani a családbarát támogatások szempontjából a fehérgalléros (szellemi) munkavállalókat a kékgalléros (fizikai) dolgozóktól. Előbbieknél már általános a rugalmas munkaidő, a home office (otthoni munkavégzés), és egyre gyakoribb a négynapos munkahét is. Ez a munkarend a munkaadóknak is érdekük, mert a munkaerőhiány miatt egyre nehezebben jutnak magasan képzett alkalmazotthoz, azaz a már meglévő, értékes munkaerőt meg kell tartani. Ezért dolgozhatnak részmunkaidőben a kisgyermekes anyák a multiknál is.

A rugalmas vagy családbarát intézkedéseket már jóval nehezebb megvalósítani a három műszakos munkarendben dolgozó kékgallérosoknál, de például orvosi vizsgálat vagy magánéleti probléma esetén őket is elengedik a munkahelyről úgy, hogy nem kell szabadságot kivenniük. Lehet nekik kedvezni családi napi programokkal, cafe­teriajuttatásokkal, illetve a gyer­­mekeiknek kínált munkahelyi bölcsődével, óvodával.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.