
Élethelyzetek előtérben: új szemlélet a generációs különbségek helyett (x)
A magyar munkaerőpiacon jelenleg négy generáció képviselteti magát. A munkaerőpiac legidősebb, nyugdíjkorhatár közelében lévő rétegét a nagy munkatapasztalattal bíró baby boomerek (1946–1964) alkotják. Az 1965–1980 között született X generáció tagjai alkotják a munkaerőpiac gerincét, ugyanakkor az Y, vagy más néven millenniumi generáció (1981–1996) képviselteti magát a legnagyobb mértékben a munkaerőpiacon. Az 1997–2012 között született Z generáció pedig napjainkban lép be a munka világába.
Ez a nagy értékkel bíró generációs sokszínűség óriási lehetőséget jelent a munkaadók és a munkaközvetítők, illetve összességében a hazai munkaerőpiac számára. Ugyanakkor a felhalmozott tudás és tapasztalat, valamint a világra való nyitott gondolkodásmód csak akkor tud hatékonyan érvényesülni, ha a HR-szolgáltatók tisztában vannak a különböző generációk sajátosságaival és álláskeresési preferenciáival annak érdekében, hogy a megfelelő pozícióba a legalkalmasabb munkavállalót tudják irányítani – hívta fel a figyelmet Laczi Péter, a Pannon-Work Zrt. operatív igazgatója.
Tudni kell őket megszólítani!
A Pannon-Work Zrt. – mint Magyarország egyik legnagyobb komplex HR-szolgáltató cégcsoportja – a generációk preferenciáinak mélyebb megismerése érdekében saját kutatásokat is végez. Idén a 18–64 éves kékgalléros munkavállalók körében végzett, 800 fős kutatásuk keretében mérték fel e csoport aktuális munkaerőpiaci pozícióját, amelynek során képet kaptak a dolgozók álláskeresési stratégiáiról is. Eszerint az összes válaszadó döntő többsége az internetes keresést és az online álláskereső platformokat nevezte meg legfontosabb álláskeresési eszközként (71–78 százalék). A munkahely keresése során a családi és egyéb személyes kapcsolatrendszerek mozgósítása is jelentős mértékű (több mint 60 százalék), míg a munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cégek preferenciaaránya is közel 40 százalék. Ugyanakkor azok, akik nagyon valószínűnek tartják a munkahelyváltást, több mint 60 százalékban támaszkodnának erre a lehetőségre. A kutatás megállapítása szerint a válaszadók új állás keresésekor aktívan használják a különböző médiaplatformokat is. Erősen támaszkodnak az internet és az online média (88 százalék), illetve a közösségi média (80 százalék) adta lehetőségekre. Az adatokból kiderült, hogy más eszközökkel – például szórólap, nyomtatott újság és televízió – nehéz őket megszólítani.
Összességében elmondható, hogy a különböző generációk eltérő álláskeresési stratégiákat alkalmaznak. A baby boomerek inkább a hagyományos módszereket részesítik előnyben, miközben egy részük már használja az online megoldásokat is. Az X generáció ügyesen kombinálja a hagyományos és digitális módszereket, míg az Y generáció döntő mértékben már a digitális eszközökre és a közösségi médiára támaszkodik. Ugyanakkor a legfiatalabb, Z generáció teljes mértékben a digitális megoldásokat – közösségi média, álláskereső platformok, applikációk – használja az álláskeresése során. A Pannon-Work egy másik, nem reprezentatív, 100 fő, 16–25 év közötti nappali tagozatos diák válaszaiból készített felmérése szerint a fiatalok leginkább az internetet használják álláskeresésre. Emellett több mint 40 százalékuk biztosra veszi, míg több mint egyharmaduk nagy valószínűséggel az iskolaszövetkezetek segítségével helyezkedne el.
Alap a naprakész tudás
A Pannon-Work folyamatosan figyeli és kutatja a munkaerőpiac változásait, ennek eredményeképpen pontosan ismerik a különböző generációk bérezéssel és más juttatásokkal, munkakörnyezettel és -renddel, a munkahelyi légkörrel és a szervezeti kultúrával, valamint a karrierlehetőségekkel kapcsolatos preferenciáit. Többek között – fogalmazta meg Laczi Péter – ez a naprakész tudás jelenti az alapját annak, hogy generációs hovatartozástól függetlenül, de az élethelyzettől függően a megfelelő helyre a megfelelő embert tudják ajánlani az együttműködő partnereik számára.
Az eredményesség fontos pillérét jelenti az a felismerés, hogy egy adott, különösen rugalmas munkavégzést igénylő pozíció betöltése lehetséges például diák és nyugdíjaskorú munkavállalóval is – tudtuk meg a cégcsoport operatív igazgatójától. A fizikailag nem túlságosan megterhelő vagy a magas szintű szakmai tapasztalatot, esetleg a folyamatos elérhetőséget nem igénylő pozíciók minden korcsoport számára biztosítják a munkavállalás lehetőségét. Például az adminisztrációs, az ügyfélszolgálati vagy a könnyű fizikai munkák ideálisak lehetnek a diákok és az idősebb generáció tagjai számára is. Az ilyen pozíciók sikeres betöltésének lényegi elemét jelenti az a felismerés, hogy ez a szemléletmód lehetőséget biztosít akár azonos élethelyzetű, de különböző generációhoz tartozó személyek számára a munkaerőpiacon való elhelyezkedésre. Az ezt felismerő, és így a mindennapok kihívásaira jó válaszokat adó munkaerő-közvetítő és -kölcsönző cégek széles körű szolgáltatásokkal és hatékony megoldásokkal tudnak szolgálni nemcsak a munkaadók, hanem a különböző generációkhoz tartozó munkavállalók számára is – jelentette ki Laczi Péter.
Az összes generációra figyelnek
A Pannon-Work Zrt. húsz különböző területen és számos iparágban tudja hatékonyan és eredményesen kiszolgálni partnerei munkaerőigényeit. A diákok számára az iskolaszövetkezetek, míg a nyugdíjaskorúak számára a nyugdíjas-szövetkezeteken keresztül biztosítanak stabil elhelyezkedési lehetőséget. Az aktív felnőtt munkavállalókat a cégcsoport a közvetítés, a kölcsönzés vagy az egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül juttatja a megfelelő és biztos állásba. A Pannon-Work Zrt. felelősséget érez a társadalmi egyenlőség elősegítése terén is, hiszen fontos szerepet vállal a megváltozott munkaképességű munkavállalók kiközvetítésében is.



