Az őszi szünet és advent között felpörgött az iskolai élet: letelt a határidő a középiskolai felvételire jelentkezésre, kijöttek a friss rangsorok is, amelyek kivált fontosak, mivel a diplomások tekintetében ismét bizonyságot nyert, hogy a magasabb fizetéshez és általánosságban a jobb léthez Magyarországon a felsőfokú végzettségen és a jó nyelvtudáson át vezet az út – ezekhez pedig a jó középiskolák jelenthetik az ugródeszkát.

Strict mother checking studying results of her daughter
A középiskola kiválasztása a gyermek és a szülők közös feladata.
Fotó: Yacobchuk

Miként a hét közepén, A jövő kompetenciái – a jövő oktatása című konferencián is elhangzott, egyáltalán nem igaz a „diplomás túlképzés” mítosza, mifelénk különösen nem: 

az Európai Unióban nálunk a második legnagyobb a bérprémiumuk a felsőfokú végzettséggel rendelkezőknek az alacsonyabban képzettekkel szemben.

Ennek kapcsán nemrég Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért, felnőttképzésért felelős államtitkára is hangsúlyozta a diploma megszerzésének fontosságát.

Egyébként szépen növekszik a diplomások aránya Magyarországon, de még így is csak az EU utolsó harmadának az elején járunk e tekintetben, tehát vannak még előttünk távlatok.

Ahhoz pedig, hogy jó egyetemre bejusson egy fiatal, az alapozáshoz már a középiskolákban neki kell látni 

– ezért is fontos a mostani időszak, ami a középiskola-választásról szól.

Januárban középiskolai felvételi, februárban iskolaválasztás

A legtöbb érintett család már a folyamat közepén jár: ugyan a kiválasztott intézményeket csak a tél végén kell megjelölni – sok helyütt még tartanak az iskolai nyílt napok is –, viszont a központi írásbeli vizsga jelentkezési határideje mellett éppen elhaladtunk. 

Ezeket a vizsgákat bármely vizsgát hirdető intézményben meg lehet írni, nem szükséges pont oda jelentkezni is – az intézményválasztás ráér azután, hogy a januárban írandó vizsga eredménye megérkezik február elején.

A középiskolai felvételi kapcsán szinte minden hónapban kell figyelni valamire. 
Fotó: Innovatív Képzéstámogató Központ

Most tehát a felkészülésnek van itt az ideje, amibe beletartozhat annak áttekintése, melyek a legjobb középiskolák idehaza.

Budapest uralja a legjobb középiskolák listáját

Ezt a listát ezúttal is fővárosi középiskolák uralják. A HVG gyűjtése szerint a top tízben egyetlen vidéki iskola található, Európa idei kulturális fővárosából, Veszprémből a Lovassy László Gimnázium, amely a felsőoktatási felvételi eredmények tekintetében még magasabban, a második helyen végzett. (E tekintetben nyertes a Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium.)

Az összetett dobogó tagsága változatlan, a sorrend azonban más:

idén a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium lett az első a tavalyi győztes, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium pedig harmadik, köztük viszont maradt a második a Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium. 

MAG_8377
20200908 SopronA digitalizáció már a jelen a Széchenyi István Gimnáziumban Sopronban.Innovatív képzés indult az új tanévtől a soproni Széchenyi István Gimnáziumban. A tanulók saját, az iskola által biztosított korszerű hibrid laptopon követik a tanóra anyagát, használják a digitális tankönyveket, munkafüzeteket és a saját fejlesztésű tanári anyagokat. Fotó: Magasi Dávid MD Kisalföld
Jó középiskolából könnyebb jó egyetemre kerülni.
Fotó: Magasi Dávid / Kisalföld

Egyebekben így fest a toplista:

  1. Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  2. Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium
  3. ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Budapest)
  4. Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium (Budapest)
  5. ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium (Budapest)
  6. Deák Téri Evangélikus Gimnázium (Budapest)
  7. ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium (Budapest)
  8. Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium
  9. Városmajori Gimnázium (Budapest)
  10. Lovassy László Gimnázium (Veszprém)

A folytatásban már jobb a vidék aránya, hiszen a 11–20. helyen található középiskola Debrecenből, Győrből, Miskolcról és Szombathelyről is, a top 100-ba pedig befért még iskola Békéscsabáról, Esztergomból, Székesfehérvárról, Szolnokról és Tatabányáról. 

A rangsorolt intézmények nagyjából húsz százaléka egyházi fenntartású.

A rangsor összeállításakor figyelembe vették az intézmény diákjainak kompetenciaméréseken nyújtott eredményeit, és számított a tanulók matematika-, magyar-, történelem- és nyelvi érettségiken nyújtott teljesítménye, valamint a végzősök már említett felvételi eredményei is.

Javulnunk kell a reál tantárgyakban

A középiskolák vonatkozásában ugyancsak érdekesek a minapi konferencián elhangzott adatok is, miszerint sok a korai iskolaelhagyónk – a 12,4 százalékos mutató konkrétan a harmadik legrosszabb az Európai Unióban.

Továbbá el vagyunk maradva szövegértésben és MTMI- (matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai) tárgyakban is, amelyek terén különösen növelni kéne a lányok részvételét.

Mindezek okán sem árt alaposan átgondolni a középiskola-választást.

Mit szól ehhez a mesterséges intelligencia?

Egy kutatás szerint a fiatalok számára a kommunikációs és vezetői képességek, a kreativitás, az innováció, a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás, a rugalmasság és alkalmazkodóképesség a karrier legfontosabb feltétele.
A fiatalok egyszerre optimisták is jövőjük megítélésében, és félnek is a rájuk váró kihívásoktól, különösen a mesterséges intelligencia negatív hatásaitól.