Az és az együttes erővel hozta nehéz helyzetbe a teljes vendéglátóipart, ami elől a cukrászdák sem tudtak menekülni. Helyben fagylaltot készíteni ma már rizikós vállalkozás, és egyre többen ismerik fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni. Az idei évre eljutottunk oda, hogy a fagylaltkészítés önerőből rendkívül nehezen megtérülő lett, és a legtöbb cukrászda számára fenntarthatatlan. Egyes számítások szerint nagy tételben a fagylaltgyártás nagyságrendileg ötezer kilogramm, azaz megközelítőleg 125 ezer gombóc értékesített mennyiségnél válik nullás elszámolásúvá.

20210604 Debrecenfotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari NaplóFagylaltozó riport. 20210604 Debrecen
fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló
Fagylaltozó riport.
Már nem minden esetben éri meg helyben fagylaltot készíteni.
Fotó: Kiss Annamarie / Hajdú-bihari Napló

Tuza Gyula, az országszerte közel 200 partnerrel büszkélkedő Manna Ice – Isteni finom! fagylaltok értékesítési vezetője a cég közleményében arról beszélt, a cukrászdák helyzetét nehezíti, hogy sokan nem veszik figyelembe a fagylaltgyártás esetén fellépő költségeket, ahol nemcsak egy bolti eladói területet és egy háttértárolót kell kialakítani, hanem a gyártáshoz szükséges üzemrészt is.

„Ebben az üzemben meg kell felelni a hatályos élelmiszer-biztonsági jogszabályoknak. Minőségbiztosítási rendszert kell kialakítani, a gyártott termékek nyomon követhetőséget biztosítva az esetleges reklamációk kivizsgálásához. Emellett komoly kiadást jelentenek a mindennapi működtetéshez szükséges megfelelő végzettségű dolgozók bér- és járulékköltségei, amik a szezonális munkavállalás miatt magasabbak, mint akinek egész éves munkát tudnak biztosítani a cégek” – mutatott rá a szakember.

Mint fogalmazott, az alapanyagok készletezése és a késztermékek tárolása is beruházást igényel. Ehhez jönnek az egekbe szökő rezsiárak, valamint az, hogy folyamatos innováció szükséges mind a termékek, mind a géppark tekintetében annak érdekében, hogy ne veszítsék el a cukrászdák, az egyedi fagylaltgyártók a vásárlóikat.

Mindezek alapján a cég szerint kijelenthető, hogy magas az anyagi megtérülés kockázata a fagylalt manufakturális gyártásának.

Tuza Gyula úgy véli, ma már egyre több cukrászda ismeri fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni, ráadásul így a szolgáltatás minőségén is nagyságrendekkel tudnak javítani.

A vásárlók is egyre tudatosabbak, a fagylalt drágulásával joggal várják el, hogy minőségi termékeket fogyasszanak. A mai fagyiknál a minimum, hogy tartalmazzanak valódi gyümölcsöket, csokoládét vagy egyéb textúrákat, és nem mellékes, hogy egyre szélesebb réteg keresi a hozzáadott cukrot, laktózt vagy glutént nem tartalmazó termékeket. Ezek gyártása pedig szakképzett munkaerőt, felkészült üzemet kíván meg

– szögezte le.