Eltelt egy újabb hét, a Világgazdaság ismét nyilvánosságra hozza – immáron harmadjára –, hogy melyik magyarországi bolt a legolcsóbb, illetve a legdrágább aktuálisan. Ahogy az első két alkalommal, ezúttal is a kormányzati árfigyelő honlapra feltöltött árak képezik a vizsgálat alapját.
Lapunk árbajnokság-sorozatának első két eredménye
érhető el. Legutóbb a július 8–13. közötti időszak árairól hirdettünk végeredményt, ezúttal pedig
a július 14–21. közötti hét rangsora következik.
Ebből pontosan kiderült, hogy az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a SPAR vagy a Tesco kínálja-e a legkedvezőbb árakat, vagyis hogy melyik boltban lehet a legolcsóbban bevásárolni. Mielőtt azonban ismertetnénk a konkrét eredményeket, érdemes megismerni a vizsgálat módszertanát.
Hogyan készült a Világgazdaság által bemutatott árfigyelő vizsgálat?
Az árfigyelő oldalán 62 kategóriában érhetők el termékek, ezek ára egyesével összevethető. Ha valaki csak annak alapján vásárol, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, akkor már ez a nagyon egyszerű böngészés is célravezető. Ugyanakkor az talán kijelenthető, hogy az átlagos magyar fogyasztó nem keres fel mondjuk öt boltot csak azért, hogy a neki fontos öt különböző termékhez a legalacsonyabb áron jusson hozzá. Ehelyett jó eséllyel a hozzá legközelebb eső vagy az általa leginkább preferált kiskereskedelmi láncot választja, és egyben intézi el a bevásárlását.
Ezért hiánypótló a lapunk rendelkezésére álló kutatás,
mert ez az árfigyelő elindulása óta rögzíti mind a 62 termékkategória árait minden egyes nap. Ezeket összesíti és kosárba rendezi. Ebből pedig kiderül, hogy ha a fogyasztó egy helyen szeretné megvásárolni a 62 kategóriába tartozó árucikkeket, akkor melyik kiskereskedelmi láncnál jár a legjobban. Ahhoz azonban, hogy a vizsgálat hiteles és méltányos legyen, előzetesen fel kellett állítani bizonyos kritériumokat. Ezek a következők:
- Hogy almát az almával lehessen összehasonlítani, a kutatás csak a mindenkinél elérhető termékeket pakolta bele a vásárlói kosarakba. Hiszen ha nem azonos a kosárösszetétel az egyes kiskereknél, az torzítana az eredményen. Azt ugyanakkor be kell látni, hogy a saját márkás (ezek rendszerint jóval olcsóbbak), illetve nem saját márkás (ezek rendszerint jóval drágábbak) termékek valamelyest befolyásolják az egyes boltok kosarának végső értékét. Ennek kiszűrése azonban meghaladja jelen vizsgálat lehetőségeit.
- A kosarak összeállításánál minden termékkategóriában minden kiskereskedőnél az általa kínált legalacsonyabb elérhető egységár (kilogramm, liter stb.) került be.
- Az árfigyelőben egyelőre csak a legnagyobb kereskedelmi üzletláncok kötelesek adatot szolgáltatni az áraikról. Azok, amelyeknek az előző üzleti évben elért nettó árbevétele meghaladta a 100 milliárd forintot. Ez jelenleg az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., az Auchan Magyarország Kft., a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., a Penny-Market Kft., a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Tesco-Global Zrt. Vagyis a gyűjtés nem tartalmazza a CBA-Príma, a Coop és a Reál árait.
Most pedig következzenek a mögöttünk hagyott egy hét eredményei, lássuk, melyik bolt a legolcsóbb, és melyik a legdrágább.
Melyik a legolcsóbb bolt?
Július 14., péntek
A Lidl nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 63 413 | 63 792 | 66 759 | 61 873 | 61 796 | 63 566 |
Helyezés | 3. | 5. | 6. | 2. | 1. | 4. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 2,62 | 3,23 | 8,03 | 0,12 | – | 2,86 |
Július 15., szombat
A Lidl nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 63 481 | 62 500 | 66 413 | 62 528 | 61 034 | 63 306 |
Helyezés | 5. | 2. | 6. | 3. | 1. | 4. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 4,01 | 2,4 | 8,81 | 2,45 | – | 3,72 |
Július 16., vasárnap
A Lidl nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 63 841 | 64 780 | 66 413 | 62 538 | 61 092 | 63 306 |
Helyezés | 4. | 5. | 6. | 2. | 1. | 3. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 4,5 | 6,04 | 8,71 | 2,37 | – | 3,62 |
Július 17., hétfő
A Lidl nyert | Tesco | Auchan* | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 62 967 | nincs adat | 66 269 | 61 736 | 61 298 | 63 477 |
Helyezés | 3. | nincs adat | 5. | 2. | 1. | 4. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 2,72 | nincs adat | 8,11 | 0,71 | – | 3,55 |
* Az Auchan ezen a napon technikai hibával küszködött, ezért nem töltött fel adatokat az árfigyelő honlapjára.
Július 18., kedd
A Lidl nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 63 337 | 62 481 | 65 848 | 62 287 | 61 296 | 63 477 |
Helyezés | 4. | 2. | 6. | 3. | 1. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 3,33 | 1,93 | 7,43 | 1,62 | – | 3,56 |
Július 19., szerda
A Lidl nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 62 129 | 61 945 | 66 127 | 62 316 | 61 124 | 62 776 |
Helyezés | 3. | 2. | 6. | 4. | 1. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 1,64 | 1,34 | 8,19 | 1,95 | – | 2,7 |
Július 20., csütörtök
A Lidl nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 62 439 | 64 329 | 65 530 | 62 232 | 61 880 | 65 841 |
Helyezés | 3. | 4. | 5. | 2. | 1. | 6. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 0,9 | 3,96 | 5,9 | 0,57 | – | 6,4 |
Július 21., péntek
A Penny nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 61 995 | 63 146 | 64 063 | 62 180 | 61 992 | 61 487 |
Helyezés | 3. | 5. | 6. | 4. | 2. | 1. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)? | 0,83 | 2,7 | 4,19 | 1,13 | 0,82 | – |
Milyen következtetések vonhatók le a Világgazdaság által közölt vizsgálatból?
A fenti számokból kiolvasható a lényeg, de érdemes külön is rögzíteni a tanulságokat:
- Az elmúlt nyolc napból hetet a Lidl nyert meg, a Penny egyet. Más bolt nem szerzett elsőséget.
- A Lidl, de különösen a Penny élre törése abszolút fordulat. Az utóbbi jellemzően az utolsó helyek egyikén zárt eddig, az előbbi pedig a középmezőnyben helyezkedett el az áraival.
- Megtört az eddigi trend, hogy a hipermarketek diktálják a tempót az árversenyben. A diszkontok visszavágtak.
- Ha az árfigyelő kezdetétől nézzük, akkor július 5–11. között hét egymást követő napot húzott be a Tesco, vagyis nem volt nála olcsóbb. A Lidl most meg tudta ismételni ezt a rekordsorozatot.
- A Tesco a korábbi abszolút elsőbbségét elvesztette, volt ötödik is, de a hét végére visszatért a dobogóra.
- Az is látszik, hogy a boltok azt a stratégiát is alkalmazhatják, hogy egy-egy hét árazására nagyon odafigyelnek, hogy a lehető legolcsóbbak lehessenek.
- Az elmúlt 21 napban az Aldi, a Tesco, az Auchan, a Lidl és a Penny is szerzett elsőséget. Egyedül a SPAR nem mondhatja ezt el magáról.
- Ugyanakkor a SPAR tetemes árcsökkentésen van túl, a korábbi akár 30 százalékos drágaságához képest a hátránya már bőven 10 százalék alatti.
- Kétségtelen: az árverseny brutális és a végsőkig kiéleződött. Ma már csak 4 százalék volt a különbség a legdrágább és a legolcsóbb kosár között.
A legutolsó megállapítás a legfontosabb. Azt látjuk, hogy
az árverseny rövid idő leforgása alatt úgy felpörgött, hogy mára lényegében összeértek az egyes boltok árai.
Ennek részletes elemzéséről és bemutatásáról a Világgazdaság hamarosan külön anyagot közöl. Mindenesetre most úgy látszik, az árverseny konzerválódik. Ugyanakkor nincs már messze az augusztus, amikor az árstopok kivezetése és a legalább 15 százalékos szintre emelt kötelező akciók újabb éles helyzetet teremtenek a kiskereskedelmi szereplők számára, és ismét az árképzésen lesz a legnagyobb hangsúly. Terveink szerint a fejleményekről lapunk újabb összehasonlításokkal jelentkezik, hogy a vásárlók könnyebben el tudjanak igazodni a boltok kínálatában.
Tényleg odasózott az élelmiszeráraknak az online árfigyelő rendszer, már hetek alattA Gazdaságfejlesztési Minisztérium szerint a július elsején bevezetett rendszer fontos lépés az elleni küzdelemben. Az online árfigyelőt több mint hatszázezren keresték fel. |