Eltelt egy újabb hét, a Világgazdaság ismét nyilvánosságra hozza – immáron harmadjára –, hogy melyik magyarországi bolt a legolcsóbb, illetve a legdrágább aktuálisan. Ahogy az első két alkalommal, ezúttal is a kormányzati árfigyelő honlapra feltöltött árak képezik a vizsgálat alapját.

20220824 Budapest 
Lidl 
Illusztráció

Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG 

A képen: bevásárlókocsi
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Lapunk árbajnokság-sorozatának első két eredménye 

érhető el. Legutóbb a július 8–13. közötti időszak árairól hirdettünk végeredményt, ezúttal pedig 

a július 14–21. közötti hét rangsora következik.

Ebből pontosan kiderült, hogy az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a SPAR vagy a Tesco kínálja-e a legkedvezőbb árakat, vagyis hogy melyik boltban lehet a legolcsóbban bevásárolni. Mielőtt azonban ismertetnénk a konkrét eredményeket, érdemes megismerni a vizsgálat módszertanát.

Hogyan készült a Világgazdaság által bemutatott árfigyelő vizsgálat?

Az árfigyelő oldalán 62 kategóriában érhetők el termékek, ezek ára egyesével összevethető. Ha valaki csak annak alapján vásárol, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, akkor már ez a nagyon egyszerű böngészés is célravezető. Ugyanakkor az talán kijelenthető, hogy az átlagos magyar fogyasztó nem keres fel mondjuk öt boltot csak azért, hogy a neki fontos öt különböző termékhez a legalacsonyabb áron jusson hozzá. Ehelyett jó eséllyel a hozzá legközelebb eső vagy az általa leginkább preferált kiskereskedelmi láncot választja, és egyben intézi el a bevásárlását. 

Ezért hiánypótló a lapunk rendelkezésére álló kutatás,

mert ez az árfigyelő elindulása óta rögzíti mind a 62 termékkategória árait minden egyes nap. Ezeket összesíti és kosárba rendezi. Ebből pedig kiderül, hogy ha a fogyasztó egy helyen szeretné megvásárolni a 62 kategóriába tartozó árucikkeket, akkor melyik kiskereskedelmi láncnál jár a legjobban. Ahhoz azonban, hogy a vizsgálat hiteles és méltányos legyen, előzetesen fel kellett állítani bizonyos kritériumokat. Ezek a következők:

  1. Hogy almát az almával lehessen összehasonlítani, a kutatás csak a mindenkinél elérhető termékeket pakolta bele a vásárlói kosarakba. Hiszen ha nem azonos a kosárösszetétel az egyes kiskereknél, az torzítana az eredményen. Azt ugyanakkor be kell látni, hogy a saját márkás (ezek rendszerint jóval olcsóbbak), illetve nem saját márkás (ezek rendszerint jóval drágábbak) termékek valamelyest befolyásolják az egyes boltok kosarának végső értékét. Ennek kiszűrése azonban meghaladja jelen vizsgálat lehetőségeit.
  2. A kosarak összeállításánál minden termékkategóriában minden kiskereskedőnél az általa kínált legalacsonyabb elérhető egységár (kilogramm, liter stb.) került be.
  3. Az árfigyelőben egyelőre csak a legnagyobb kereskedelmi üzletláncok kötelesek adatot szolgáltatni az áraikról. Azok, amelyeknek az előző üzleti évben elért nettó árbevétele meghaladta a 100 milliárd forintot. Ez jelenleg az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., az Auchan Magyarország Kft., a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., a Penny-Market Kft., a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Tesco-Global Zrt. Vagyis a gyűjtés nem tartalmazza a CBA-Príma, a Coop és a Reál árait.

Most pedig következzenek a mögöttünk hagyott egy hét eredményei, lássuk, melyik bolt a legolcsóbb, és melyik a legdrágább.

Melyik a legolcsóbb bolt?

Július 14., péntek 

A Lidl nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

63 413

63 792

66 759

61 873

61 796

63 566

Helyezés

3.

5.

6.

2.

1.

4.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

2,62

3,23

8,03

0,12

2,86

Július 15., szombat

A Lidl nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

63 481

62 500

66 413

62 528

61 034

63 306

Helyezés

5.

2.

6.

3.

1.

4.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

4,01

2,4

8,81

2,45

3,72

Július 16., vasárnap

A Lidl nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

63 841

64 780

66 413

62 538

61 092

63 306

Helyezés

4.

5.

6.

2.

1.

3.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

4,5

6,04

8,71

2,37

3,62

Július 17., hétfő

A Lidl nyert

Tesco

Auchan* 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

62 967

nincs adat

66 269

61 736

61 298

63 477

Helyezés

3.

nincs adat

5.

2.

1.

4.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

2,72

nincs adat

8,11

0,71

3,55

* Az Auchan ezen a napon technikai hibával küszködött, ezért nem töltött fel adatokat az árfigyelő honlapjára.

Július 18., kedd

A Lidl nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

63 337

62 481

65 848

62 287

61 296

63 477

Helyezés

4.

2.

6.

3.

1.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

3,33

1,93

7,43

1,62

3,56

Július 19., szerda

A Lidl nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

62 129

61 945

66 127

62 316

61 124

62 776

Helyezés

3.

2.

6.

4.

1.

5.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

1,64

1,34

8,19

1,95

2,7

Július 20., csütörtök

A Lidl nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

62 439

64 329

65 530

62 232

61 880

65 841

Helyezés

3.

4.

5.

2.

1.

6.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

0,9

3,96

5,9

0,57

6,4

Július 21., péntek

A Penny nyert

Tesco

Auchan 

SPAR

Aldi

Lidl

Penny

Kosár értéke (forint)

61 995

63 146

64 063

62 180

61 992

61 487

Helyezés

3.

5.

6.

4.

2.

1.

Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék)?

0,83

2,7

4,19

1,13

0,82

 

Milyen következtetések vonhatók le a Világgazdaság által közölt vizsgálatból?

A fenti számokból kiolvasható a lényeg, de érdemes külön is rögzíteni a tanulságokat:

  • Az elmúlt nyolc napból hetet a Lidl nyert meg, a Penny egyet. Más bolt nem szerzett elsőséget.
  • A Lidl, de különösen a Penny élre törése abszolút fordulat. Az utóbbi jellemzően az utolsó helyek egyikén zárt eddig, az előbbi pedig a középmezőnyben helyezkedett el az áraival.
  • Megtört az eddigi trend, hogy a hipermarketek diktálják a tempót az árversenyben. A diszkontok visszavágtak.
  • Ha az árfigyelő kezdetétől nézzük, akkor július 5–11. között hét egymást követő napot húzott be a Tesco, vagyis nem volt nála olcsóbb. A Lidl most meg tudta ismételni ezt a rekordsorozatot.
  • A Tesco a korábbi abszolút elsőbbségét elvesztette, volt ötödik is, de a hét végére visszatért a dobogóra.
  • Az is látszik, hogy a boltok azt a stratégiát is alkalmazhatják, hogy egy-egy hét árazására nagyon odafigyelnek, hogy a lehető legolcsóbbak lehessenek.
  • Az elmúlt 21 napban az Aldi, a Tesco, az Auchan, a Lidl és a Penny is szerzett elsőséget. Egyedül a SPAR nem mondhatja ezt el magáról.
  • Ugyanakkor a SPAR tetemes árcsökkentésen van túl, a korábbi akár 30 százalékos drágaságához képest a hátránya már bőven 10 százalék alatti.
  • Kétségtelen: az árverseny brutális és a végsőkig kiéleződött. Ma már csak 4 százalék volt a különbség a legdrágább és a legolcsóbb kosár között. 

A legutolsó megállapítás a legfontosabb. Azt látjuk, hogy 

az árverseny rövid idő leforgása alatt úgy felpörgött, hogy mára lényegében összeértek az egyes boltok árai. 

Ennek részletes elemzéséről és bemutatásáról a Világgazdaság hamarosan külön anyagot közöl. Mindenesetre most úgy látszik, az árverseny konzerválódik. Ugyanakkor nincs már messze az augusztus, amikor az árstopok kivezetése és a legalább 15 százalékos szintre emelt kötelező akciók újabb éles helyzetet teremtenek a kiskereskedelmi szereplők számára, és ismét az árképzésen lesz a legnagyobb hangsúly. Terveink szerint a fejleményekről lapunk újabb összehasonlításokkal jelentkezik, hogy a vásárlók könnyebben el tudjanak igazodni a boltok kínálatában. 

Tényleg odasózott az élelmiszeráraknak az online árfigyelő rendszer, már hetek alatt

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szerint a július elsején bevezetett rendszer fontos lépés az elleni küzdelemben. Az online árfigyelőt több mint hatszázezren keresték fel.